Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-08-05, 15:11
  #1
Medlem
Har funderat ett tag på att utbilda mig till lärare men det yrket har ju fått så låg status och i media rapporteras det ju bara om vilka dåligt arbetsvillkor lärarna har. Är det verkligen så illa? Är det lätt att komma in på en lärarutbildning om man jämför med andra högskoleutbildningar? Jag tänker att det kanske är bra att inte vara alltför ung när man söker en lärarutbildning. Tycker det är lite synd att man bara hör en massa negativ om hur det är att vara lärare. Så var kan man få bra och vettig information om lärarutbildningen och hur det är att jobba som lärare?
Citera
2014-08-05, 15:19
  #2
Medlem
Lönen är väldigt dålig med tanke på utbildningen som krävs, men om du är bekväm med det så är det relativt lätt, speciellt som kvinna.

Det är inte svårt att komma in jämfört med andra utbildningar, men som sagt svenska lärare har ingen status längre och gillar du tanken på att vistas med odrägliga individer så har du kommit rätt.

Jag tycker du skall fråga någon av dina gamla lärare ifrån högstadiet/gymnasiet om hur det är att vara lärare, så får du en bra bild.
Citera
2014-08-05, 16:33
  #3
Medlem
Har pratat med några personer som är lärare hur de tycker att det är och jag har aldrig träffat någon som sagt att de ångrar sitt yrkesval men att de märkt av att läraryrket fått sämre status de senaste åren och att det kan vara ett tufft yrke på många sätt. Tänker att det kanske är lättare att komma in på en lärarutbildning just för att det inte är så poppis just nu. Känns som det är lite skillnad beroende på hur gamla de man undervisar är. Att vara högstadielärare kan säkert vara tufft just för att det är en sådan känslig ålder, kanske lättare att jobba med yngre barn eller med vuxna. Men det är lite trist när så många är negativa till det, känns som jag måste försvara mig hela tiden. Men alla vill ju som tur är olika saker och det finns många yrken som är väldigt populära som jag tycker verkar urtrista.
Citera
2014-08-05, 20:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Har pratat med några personer som är lärare hur de tycker att det är och jag har aldrig träffat någon som sagt att de ångrar sitt yrkesval

Alla lärare jag talat med rekommenderar ett annat yrke.

Citat:
Tänker att det kanske är lättare att komma in på en lärarutbildning just för att det inte är så poppis just nu.

Kommer fortsätta vara hur lätt som helst att komma in framöver såvida det inte görs några drastiska förändringar för läraryrket.

Citat:
Känns som det är lite skillnad beroende på hur gamla de man undervisar är. Att vara högstadielärare kan säkert vara tufft just för att det är en sådan känslig ålder, kanske lättare att jobba med yngre barn eller med vuxna.

Vad du än väljer, välj inte högstadielärare. Skulle rekommendera gymnasielärare.
Citera
2014-08-05, 20:16
  #5
Medlem
Zhuguliangs avatar
De flesta av de lärare jag känner antingen älskar sitt jobb eller hatar det. De som älskar det gör det oftast eftersom de älskar barn/människor, inte ämnet eller arbetssituationen.
Citera
2017-09-20, 05:14
  #6
Medlem
Peyzs avatar
Ursäkta bump av gammal tråd samt att jag lånar den från ts.

Snubbla över den här tråden av ren slump. Men jag blev genast intresserad av att utbilda mig till lärare.
För jag tog aldrig plugget seriöst, intala mig själv att jag va korkad, förstod aldrig vad vuxenlivet innebar. Kändes väl som de va något jag aldrig skulle bli. Vilket har lett till hemlöshet, droger, missär och kriminalitet. Hade jag inte sökt hjälp till slut hade jag tagit livet av mig själv. Idag är mitt snittbetyg 15.9 (fan jag va inte korkad ändå) har haft mängder med lågbetalda timjobb så vet vad de innebär.
Därför tror jag att jag kan bli en jävligt bra lärare. De ointresserade o stökiga relaterar jag till och vet hur dom ska tacklas.

Någon som kan svara på hur det tyckte utbildningen var?
Ex Givande? Långdragen? Svår? Högt tempo? För lätt ?
Kort men tydlig och adekvat beskrivning om möjligt.

Någon som ångrat sig efter? Skulle vara intressant att höra din historia isf.

Tror ni ex att min bakgrund/erfarenheter är till min fördel eller inte?

Hur skulle ni förklara vad anser ni gör en bra lärare? Vilken egenskaper är absolut de viktigaste? Vilken är viktigast?
Vilka nackdelar tycker du det finns med att vara lärare?
Någon skräckhistoria kanske?
Vad är positivt?
(Förutom de självklara, tänker mer ex kollegor, personlig utveckling/mognad som lärare o människa? sommarloven kanske? ) u name it?

Någon rek hemsida om man vill veta mer om utb/yrket.
Alla erfarenheter och råd så jag lättare kan avgöra att lärare är rätt beslut för mig uppskattas.
Var hård och kritisk om så vill.
Jag uppskattar bara om någon vill ta sig tid att svara mig..
Vet att om jag söker så hade jag nog fått svar på de mesta. Men känner för att göra både och den hår gången.
Citera
2017-09-20, 05:39
  #7
Medlem
Peyzs avatar
Bekymras väldigt över hur lönerna ser ut. Inte för min egna plånbok utan just för lönerna är ganska avgörande för yrkets status samt kvalité.

Känner ni er tillräckliga när skolan generellt garanterar dålig elevundervisning.


Någon som vet hur drogpolicyn ser ut?
Givetvis vill jag aldrig nånsin falla tillbaka. Men Fd missbrukare tar statistisk sett nästan uteslutande minst ett återfall nån gång i livet.
Det behöver jag ta hänsyn till, således bör undvika arbeten med nolltollerans-policy
__________________
Senast redigerad av Peyz 2017-09-20 kl. 06:14.
Citera
2017-09-20, 09:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Någon som kan svara på hur det tyckte utbildningen var?
Ex Givande? Långdragen? Svår? Högt tempo? För lätt ?
Kort men tydlig och adekvat beskrivning om möjligt.

Själva studierna var okej. Det var dock alldeles för lite att studera och alldeles för många som inte borde studera på högskola som därför klarar sig igenom lärarutbildningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Någon som ångrat sig efter? Skulle vara intressant att höra din historia isf.

Jag hoppade av utbildningen efter att jag hade arbetat som lärare.


Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Tror ni ex att min bakgrund/erfarenheter är till min fördel eller inte?

Ingen aning. Skulle nog inte tro det. Bara för att du har haft en liknande bakgrund innebär inte att ungdomarna/barnen är som dig. Verkligheten brukar se helt annorlunda ut. Tro inte det kommer vara som på film där du kliver in i klassrummet och ändrar allas sätt att tänka på enbart för att du har en viss bakgrund.

Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Hur skulle ni förklara vad anser ni gör en bra lärare? Vilken egenskaper är absolut de viktigaste? Vilken är viktigast?

Du har ett genuint intresse i det ämne som du lär ut. Du är pedagogisk, alltså kan lära ut så att alla människor förstår. Du ser människorna i klassrummet som individer med både starka och svaga sidor. Ha mycket tålamod.

Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Vilka nackdelar tycker du det finns med att vara lärare?

Se det jag skrev ovanför och ta det motsatta.


Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Någon skräckhistoria kanske?

Lärare som blir trakasserad (mobbad) av både sina kollegor och elever.

Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Vad är positivt?

(Förutom de självklara, tänker mer ex kollegor, personlig utveckling/mognad som lärare o människa? sommarloven kanske? ) u name it?

Du har frihet att lära precis vad du vill, hur du vill. Detta är också negativt då lärare som ej har någon som helst koll på vad de gör lär våra barn i bästa fallen ingenting och i värsta fallen fel saker.

Kollegor är helt slumpmässigt. Du får hoppas på en bra arbetsplats med bra kollegor.

Det finns lärare utan sommarlov, de arbetar "vanliga" tider. Med sommarlov, på grund av arbetstiderna, behöver man verkligen det. Sedan har man som lärare inte lika mycket ledigt som majoriteten verkar tro.

Relationen man kan få med sina elever är helt underbart. Det kan upplevas som en dröm att få betalt att arbeta med dem. Dock kan det motsatta ske med vissa elever eller till och med, med hela klasser där det bara inte går och det är en mardröm som inte är värt lönen.

Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Någon rek hemsida om man vill veta mer om utb/yrket.

Läs vad andra lärare skriver. Det finns facegrupp grupper (mycket bra information), forum, bloggare etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Bekymras väldigt över hur lönerna ser ut. Inte för min egna plånbok utan just för lönerna är ganska avgörande för yrkets status samt kvalité.

Bryr du dig om pengar och/eller status ska du inte bli lärare.

Många lärare är stolta över sitt yrkesval och det tycker jag de ska vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Känner ni er tillräckliga när skolan generellt garanterar dålig elevundervisning.

Nej.

Som sagt. Det är inte mycket att studera (subjektivt) och det var själsdödande att se att vem som helst kan bli lärare. Det är alldeles för lite praktik som lärarstudent för att förstå vad det verkligen innebär att arbeta som lärare.

Jag skulle råda dig att vikariera som lärare innan du börjar studera. De skriker efter lärare och det finns för få legitimerade lärare för att skolorna ska kunna tacka nej till okvalificerade lärare.
__________________
Senast redigerad av Any1CanDream 2017-09-20 kl. 10:03.
Citera
2017-09-22, 03:36
  #9
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Any1CanDream
Jag skulle råda dig att vikariera som lärare innan du börjar studera. De skriker efter lärare och det finns för få legitimerade lärare för att skolorna ska kunna tacka nej till okvalificerade lärare.
Intressant! Detta visste vet man ju sedan sin egen tid i skolan, men hade för mig att de infört krav på legitimation, men det kanske bara gäller fast anställning?

Jag undrar vilken nivå av ämneskunskap man behöver för att lära ut på vilken nivå (låg- mellan eller högstadie)?
Citera
2017-09-22, 08:08
  #10
Medlem
Jag tyckte lärarprogrammet var alldeles för enkelt och blev socionom istället

Men som före detta missbrukare som vet hur jävligt det är att vara nere i skiten - bli lärare! Det är 100 gånger bättre än att vara på gatan.

Skit i lönen! Du får OK lön till slut och allt som det innebär. Du kommer inte ångra dig. Jag tror ungarna får grym respekt för dig som har så mycket erfarenhet under bältet.

Om du lyckas bli lärare efter din "resa" är det verkligen hatten av.
Citera
2017-09-22, 08:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Intressant! Detta visste vet man ju sedan sin egen tid i skolan, men hade för mig att de infört krav på legitimation, men det kanske bara gäller fast anställning?

Jag undrar vilken nivå av ämneskunskap man behöver för att lära ut på vilken nivå (låg- mellan eller högstadie)?

Legitimation gäller för betygssättning (myndighetsutövning). Annars är outbildade lärare en stor del i svenska skolan tyvärr. Trist men sant.

https://www.skolverket.se/om-skolver...-okar-1.259059

Citat:
Mer än var tredje lärare som saknar pedagogisk högskoleexamen har anställts det senaste läsåret. Jag hoppas att de får en extra bra introduktion och stöd i arbetet och att de så småningom väljer att utbilda sig till lärare, säger Niclas Westin.
Citera
2017-09-22, 08:19
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tuschpennarosa
Jag tyckte lärarprogrammet var alldeles för enkelt och blev socionom istället

Men som före detta missbrukare som vet hur jävligt det är att vara nere i skiten - bli lärare! Det är 100 gånger bättre än att vara på gatan.

Skit i lönen! Du får OK lön till slut och allt som det innebär. Du kommer inte ångra dig. Jag tror ungarna får grym respekt för dig som har så mycket erfarenhet under bältet.

Om du lyckas bli lärare efter din "resa" är det verkligen hatten av.
Jag jobbar som lärare men har inte läst lärarutbildningen.
Jag gillar det eftersom jag är intresserad av mitt ämne och har väldigt fria tyglar.
Jag bryr mig inte om den idiotiska läroplanen och jag försöker hjälpa eleverna att ifrågasätta wikipedia och andra manipuleringsinstrument.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback