Vi funderar på att köpa en gård och börja någon odling av något slag. Vilken typ kan vara lönsammast och hur går man tillväga om man ska sälja till butik sen? Tips, råd, idéer och tankar från andra önskas.
Grödor som är tidskrävande är lönsamma, ju mer mekaniserat, ju billgare, t.ex morötter el. potatis får du ingenting för medans vaxbönor , sallat & t.ex sparris ger mer (men är svårare). Sälj till restauranggrossister, gärna ekologiskt odlat, så får ni mer betalt. Kvaliten måste vara högklassig, dock.
Det svårt att få ekonomi på en liten odling. Det ekonomiska systemet är inte anpassat till småskalig matproduktion. Sådan produktion är inte effektiv (mängd mat per krona) och rensas därför bort automatiskt. Miljön och matens kvalitet blir därmed sämre men maten blir billigare. Lite reformer vore på sin plats enligt mig.
Funderat på att göra det själv, men kom fram till att jag kör nog på ett vanligt jobb och odlar på fritiden och säljer/ger bort till familj, grannar och vänner. Orkar inte krångla med försäljning, personal, balansräkningar etc. Men det är delvis på grund av latmaskar som mig som landsbygden förtvinar.
Åk och prata med någon på LRF eller hushållningsällskapet. Försök att hitta någon nisch. Undvik personal.