• 1
  • 2
2014-08-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gianfranco
Okej, men banken kommer förmodligen fråga varför jag vill låna 50.000:- på min bostadsrätt.
Är det bättre man säger att man haft lite problem med ekonomin och skulder till familjemedlemmar och att man vill betala av detta och börja upp en budget på att komma på fötter och få ordning på ekonomin eller spelar det ingen roll om man säger att man vill ha pengarna för att resa?

För övrigt har jag lånat 50.000:- av banken innan när jag hade fast jobb men inte betalat av denna skuld. Då gick pengarna till renovering av kök.

Nu arbetar jag på ett bemanningsföretag och har ett kontrakt på sex månader.

Jag ringde precis Segoria och kollade upp att jag inte har någon betalningsanmärkning.

Tror ni jag får igenom lånet?

Sanningen brukar man alltid komma längst med. Men att använda pengarna för att lösa småkrediter låter ju onekligen bättre.

Sedan förutsätter jag att du räknat med alla dina fasta utgifter under året du är bortrest utan inkomst. 50 000 känns verkligen inte som mycket pengar för att resa ett år. Men du kanske har annat undansparat.

Det enda som skrämmer mig lite är att du inte själv vet om du har betalningsanmärkning eller ej. Det är verkligen något som man bör ha koll på. Betalar man sina räkningar och öppnar sin post så kan man vara säker på att man inte har några betalningsanmärkningar. Segoria är för övrigt ett inkassobolag, och jag misstänker att de kollade så att du inte hade något pågående inkassoärende hos dem. De har troligen inte gjort en kreditupplysning på dig för att kolla betalningsanmärkning. Ring istället till kronofogden och kolla dina eventuella betalningsanmärkningar.
Citera
2014-08-05, 22:17
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SavageBoy
Det borde bero på bank och geografiskt läge för att få en värdering av dem. Mina banker har då alltid krävt mäklarvärdering. Att gå på listor och försäljningsstatistik kan ju ge ett väldigt felaktigt värde eftersom det finns många faktorer som påverkar värdet.

Det är samma listor/info som en mäklare tar sina beslut ifrån. Vad säger att ett värde från en mäklare är mer rätt??

De går in på någon sida kanske hemnet vad vet jag och kollar vad likvärdiga lägenheter/villor sålts för i samma område. Ställer lite frågor om skick ock gör en bedömning utifrån det.
Har haft lån och kund på flera storbanker med aldrig behövt göra en värdering av bostaden innan lån.
Det innebär dock inte att jag skulle kunna göra det men varför betala för det när det blir i stort sett samma värdering.
Citera
2014-08-06, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är samma listor/info som en mäklare tar sina beslut ifrån. Vad säger att ett värde från en mäklare är mer rätt??

De går in på någon sida kanske hemnet vad vet jag och kollar vad likvärdiga lägenheter/villor sålts för i samma område. Ställer lite frågor om skick ock gör en bedömning utifrån det.
Har haft lån och kund på flera storbanker med aldrig behövt göra en värdering av bostaden innan lån.
Det innebär dock inte att jag skulle kunna göra det men varför betala för det när det blir i stort sett samma värdering.

Skillnaden är väl egentligen att mäklaren kollar bostaden på plats och gör därigenom en värdering som borde vara närmre verkligheten. Men givetvis ligger ju även försäljningsstatistik bakom. Mäklarna kan ju även gå på mer detaljerad data än den bankerna köper, ifall de nu går på sin egna statistik som innehållet skick och liknande för liknande fastigheter i samma område. Men i slutändan så ska man givetvis göra vad man kan för att få ett så högt värde som möjligt. Om man nu har en bank som faktiskt erbjuder sig att göra värderingen gratis så är det säkerligen ingen nackdel.
Citera
2014-08-06, 21:34
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SavageBoy
Skillnaden är väl egentligen att mäklaren kollar bostaden på plats och gör därigenom en värdering som borde vara närmre verkligheten. Men givetvis ligger ju även försäljningsstatistik bakom. Mäklarna kan ju även gå på mer detaljerad data än den bankerna köper, ifall de nu går på sin egna statistik som innehållet skick och liknande för liknande fastigheter i samma område. Men i slutändan så ska man givetvis göra vad man kan för att få ett så högt värde som möjligt. Om man nu har en bank som faktiskt erbjuder sig att göra värderingen gratis så är det säkerligen ingen nackdel.

Ja fast jag vill påstå att om inte alla så i stort sett alla banker gör denna värdering helt gratis då de behöver informationen för att kunna bevilja/pantsätta bostaden. Visst den blir kanske lite i underkant men det känns mer förnuftigt med att lån beviljat på undervärdering än övervärdering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in