2014-08-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
Procentuellt sett så borde det vara Man U. De har cirka hälften av fansen i en stad som inte är större än Göteborg, resten kommer utifrån. Av de som kommer utifrån är det rimligt att anta att väldigt många hoppade på under den senare halvan av 90-talet och framåt.

Men å andra sidan, jag skulle vilja se lite hur försäljningen av matchtröjor osv påverkas av deras kassa säsong senast innan jag säger att de är medgångsfans. Svårt att avgöra när de har haft så mycket framgång under nästan 20 år.

Manchester storregion är ca 2,5 miljoner invånare. Göteborg storregion ca 1 milj.
Jag har varit United supporter sedan tidigt 70-tal och givetvis blev den stora bommen på 1990-talet efter det att man började vinna titlar regelbundet. När jag var ung var vi inte många som höll på United utan då var det Leeds och Liverpool som hade många fans.

Jag har själv varit på fotboll i England ca 30 ggr och det är alltid mycket folk. Old Trafford är oftast utsålt, likadant är det ju på flera andra arenor i England. Där är fotboll djupt rotat på ett annat sätt än här hemma. Men givetvis finns det medgångsfans till alla lag. Titta bara hur många fans från Sverige som har börjat följa PSG sedan Zlatan flyttade dit.
Citera
2014-08-05, 14:59
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Kan vi inte lägga till, till diskussionen, fenomenet att hålla på en viss klubb bara för att det anses "coolt"? Man har inget särskilt lag som man håller på och börjar hålla på den föreningen i staden eller landet som anses "coolast" att hålla på för att man känner att man har det behovet?

Om det är okej, så skulle jag vilja säga AIK i Sverige och Liverpool, samt Millwall, i England.
Fulham fick nog in ett par svenska medgångssupportrar senaste 2-3 åren tack vara Kaca och Tankovic
Citera
2014-08-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RNIUC
Tex alla hipsters som håller på St Pauli?

Är inte det mer politiskt?
Citera
2014-08-05, 15:25
Medlem
Tror United kan ligga rätt högt uppe, men i % så har nog City/Chelsea vääääldigt många.. Samma med Barca/Real Madrid!

Tur att man inte håller på United längre sedan förra säsongen, bara massa medgångssupportrar ju!
Citera
2014-08-05, 15:31
Medlem
brunnsangs avatar
Skulle vilja säga Djurgården i Sverige tillsammans med Ifk Göteborg.

Djurgården hade 2013 på sin premiär ca 28.000 åskådare på matchen på Nya Söderstadion och sedan ett år senare 2014 hade dom ca 12.000 på premiären och efter det så har dom legat runt 12 tusen i snitt om man inte räknar med derbyt där det inte blev fullt heller ( ca 25.000 åskådare ).

Att Bajen har medgångssupportrar ja det har väl alla lag men deras premiär 2013 drog över 29.000 på läktaren och premiären i år drog över 29.000 och nytt publikrekord på nya SöS. Därefter har publiksnittet legat på mellan 17-18.000.

Ute i Europa skulle jag vilja säga Athletico Madrid
Citera
2014-08-05, 16:12
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gants
Fulham fick nog in ett par svenska medgångssupportrar senaste 2-3 åren tack vara Kaca och Tankovic

..behöver alla vi kan få! Det har varit rätt ensamt de tio senaste åren och det innebär fler matcher på TV.

Är det någon som vill bli medgångssupporter?
Citera
2014-08-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Man U. Ingen konkurrens där.
Skryter man med att man har 6 miljoner supportrar världen över säger det sig självt att de flesta är glory hunters. Speciellt med tanke på att de har varit ruskigt framgångsrika de senaste 20-25 åren.

6 miljoner? Du har verkligen ingen koll. Man har mellan 200-300 miljoner fans runtom världen. Senast jag såg statistik var de cirka 256. På andra plats tror var det barca eller real madrid, kommer inte ihåg.

För övrigt så verkar det som att det finns en olik upfattning om vad som menas med medgångssupportrar. Själv uppfattar jag det som fake(plast)fans. Jag skulle säga att city och psg har flest.

Jag känner att folk blandar ihop efterblivna fans (fans som inte kan ett
Uz skit men ändå "hejat" på lagen tio år) med medgångssupportrar. Mest efterblivna fans i störst skara måste vara Real Madrid, herre jisses vilka bananer de har som fans. Dumheten från dessa människor har jag fått smaka på genom personliga upplevelser(vänner o.s.v.) och från vad jag sett (videoklipp, intervjuer av fans o.s.v.).

Finns ett klipp med en youtubare där han är i USA och ställer ett par frågor till 2 real fans(killar) och dessa grabbar kan inte de enkalste fotbollsfrågorna som tex vart vm ska hållas, vilket land bale kommer ifrån osv. Nån dag när jag hittar klippet ska jag länka youtubelänken i detta inlägg. T.om fansen i Madrid verkar vara lite efter, detta uppfattade jag när jag såg på en tv intervju med madridfans i madrid före en real - barca match.

Nej jag är inte barca fan och jag skriver detta inlägg objektivt och neutralt som ett fotbollsfan.
Jag är united fan och förstår mig inte på att folk har som känsla att united har flest medgångsfans. Det kanske beror på att personer här har 1 eller 2 nyblivna unitedfans som vänner. Jag råder folk att inte skriva inlägg om de inte har något sorts fakta eller statistisk på det de säger eller tom en upplevelse. Jag tycker att manchester inte har flest medgångsfans då statistik visar från moyes säsongen att det alltid var fullsatt. Det har folk nämnt ovan.

Off topic: känns som att barca har de yngsta fansen i sverige, det känns så då jag hela mitt liv i sverigbara stött på unga fans. en rolig grej är också när united spelade mot barca i göteborg för 2-3 år sedan och man har hörde små barca fans genom kameramicen ut från tv högtalarna skrika "barca barca barca" jag fick mig ett gott skratt och kan inte ha varit den enda som hörde det.

P.P.S jag skriver från mobilen så beware för typos
Citera
2014-08-05, 16:36
Medlem
watsups avatar
Bara att hålla på ett lag man inte har någon som helst koppling till, aldrig sätt en match live och inte bidragit med en spänn skulle jag kalla medgångs. Hatar alla blattar som pratar i vi-form när man pratar om ett lag 250 mil bort som man kanske aldrig sätt Irl. Vilket jävla vi??

Angående publiksnitt osv så finns det nästan alltid en koppling till resultat. Jag själv erkänner att jag inte känner samma sug att se en bottenmatch i nollgradigt och regn även om det händer. Men jag kallar inte folk medgångare för att det blir ett par färre matcher per säsong vid lite motgång även fast man önska det inte var så.

Sveriges största medgångare är utan konkurrens AIK. När det gick dåligt i hockeyn var hockey en skitsport enligt typ alla råttor jag känner. Sen gick man upp och hade ett par bra år och då var hockey sjukt hype. Men vips var man borta igen och nu? En jävla skitsport. Råttors logik
Djurgården hade dock fint snitt i hockeyallsvenskan vilket visar på att våra fans slår det flesta. Dock har vi spridit ut det över två sporter med två fina snitt. Och man får ju ha i åtanke att vi har bra mycket färre fans än både råttor och bajare.
Citera
2014-08-05, 17:11
Medlem
RNIUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TioNio
Är inte det mer politiskt?

Men det känns lite hipster att gilla antifa och heja på St Pauli.
Citera
2014-08-05, 17:18
Medlem
HAZARD17s avatar
De största lagen i världen har flest medgångssupportrar. Barca, Real, Bayern, United, Chelsea, Arsenal, Liverpool. Alla ickelokala fans till dessa klubbar är medgångsupportrar och det är inget konstigt med det. Det finns ju liksom en anledning till varför jag håller på Chelsea och inte Torquay AFC.

Har inget emot medgångsupportrar, däremot olojala supportrar.
Citera
2014-08-05, 17:22
Medlem
Sperkens avatar
Själv hejar jag på Bajen & City.
Jag har sen lång tid tillbaka hejat på City, men måste alltid förklara varför jag hejar på dom.
Det måste ju betyda att folk tror att man hejar på city bara för att dom senaste åren blivit riktigt bra?
Citera
2014-08-05, 17:45
Medlem
Chrisess avatar
Det lag som år efter år ligger topp 6 torde ha ett jämnare publiksnitt än ett lag som fluktuerar mellan plats 1 och 12. Är frågan gällande vilket lag som har mest medgångssupportar på "plats" under matcherna eller rent generellt?

Min lagtillhörighet har inte ändrats under åren, dock lägger jag hellre mina slantar på matcher där jag tror att nöjet väger upp kostnaden. Att se Djurgården spela som de gör nu får inte mig sugen på att gå på en match, utan ser matchen hellre hemma. Jag är helt enkelt en för dålig förlorare.

Slår ett slag för PSG ute i Europa, känns som de fått flest supportrar senaste 2-3 åren.

PS. All heder åt er som går och stöttar laget i vått och torrt!

Angående Hammarby skall tilläggas att ni har på pappret det absolut bästa laget i Superettan för tillfället, det gör även att publiksnittet hålls högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in