2014-08-06, 10:43
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, för självklart räknade hon med att TS hade en opålitlig aggressiv hund som TS inte kunde kontrollera .... sånt är ju lätt att planlägga.

Jag baserade min teori på det här:
Citat:
Ursprungligen postat av lifeprayer
...Folk går förbi en liten bit ner på trottoaren, och hon bryr sig inte om dom ett dugg. Tills denna (låt oss kalla henne dam) kommer, tvärstannar och stirrar på min hund. Mika anser väl att hon är ett hot då hon stirrar på henne och flyger iväg skällande...

Vilken vettig människa ställer sig och stirra på en hund om man inte VILL att den ska reagera?
En hundägare vet att det betyder "jag muckar gräl" på hundspråk.
En hundrädd vet intuitivt att det nog inte är så bra att stirra på en "livsfarlig" hund.

Jag är ingen hundmänniska, men jag vet att bedragare mycket väl kan agera så här.

Eller...?
Senast redigerad av Poechali 2014-08-06 kl. 10:45.
Citera
2014-08-06, 18:19
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali

Vilken vettig människa ställer sig och stirra på en hund om man inte VILL att den ska reagera?
En hundrädd vet intuitivt att det nog inte är så bra att stirra på en "livsfarlig" hund.

Jag är ingen hundmänniska, men jag vet att bedragare mycket väl kan agera så här.

Eller...?
Om en hund skall vistas i samhället så är det hunden och ägaren som får anpassa sig så att andra inte riskerar att bli bitna - - man kan inte kräva att andra förbipasserande besitter någon som helst hundkunskap faktiskt...

Och imo - nog fan skall en hund tåla att tittas på, gör den inte det så skall den inte vistas bland folk.
Citera
2014-08-06, 18:41
Medlem
McHammereds avatar
"Motorcykelhand"
Citera
2014-08-06, 18:45
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mbrodin
När man stirrar på en hund är det lika med att man utmanar dem, så det är inte riktigt sant att man ska kunna kolla dem i ögonen utan att de anfaller. Jag kan mycket väl förstå att hunden kände sig utmanad. Man kan kolla snabbt i ögonen men inte stirra på dem.
Problemet är att ägaren har brustit i sitt ansvar eftersom hunden kom lös. För hund gäller strikt ägaransvar och även om hunden varit kopplad hade hundägaren blivit skyldig.
http://www.brukshundklubben.se/hunda...-forordningar/

Strikt hundägaransvar betyder att du som hundägare alltid är ansvarig för vad din hund gör, oavsett om din hund har blivit provocerad eller inte

Det är t ex ganska vanligt att små barn stirrar på hundar och kan man inte lita på att hunden inte blir provocerad så får man ta på munkorg alternativ inte vistas bland barn. Många icke hundmänniskor känner inte till hur hundar fungerar och det kan man inte begära heller.

Till TS: Om du kommer undan med kostnaderna för sjukhus och antibiotika kommer du billigt undan. Hurvida hon kan begära skadestånd vet jag inte. Känns orimligt dock men det kan jurister svara på bättre än jag.

Jag hade betalt kostnaderna mot uppvisande av kvitto.
Citera
2014-08-06, 19:02
Medlem
Vilken försäkring är det som gör att de tar hand om det här ärendet? Olycksfallsförsäkring?
Citera
2014-08-06, 19:27
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dividedbyhm
Vilken försäkring är det som gör att de tar hand om det här ärendet? Olycksfallsförsäkring?
Ansvarsförsäkring för hundägare.
Citera
2014-08-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali

Eller...?

Håller med. Jag är själv hundägare, tycker du har en poäng här....
Citera
2014-08-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildheart
Håller med. Jag är själv hundägare, tycker du har en poäng här....
Man kan tycka väldigt mycket om vad hundrädda och icke hundägare borde göra och inte göra, men faktum kvarstår att människor på det stora hela är väldigt korkade, och enligt min erfarenhet så är hundrädda oftast (finns undantag men har personligen aldrig träffat ett) ännu lägre på intelligensskalan. De har ingen aning om hur man ska möta/undvika en hund utan tror att de kan skrämma bort hunden genom att 1. Låsa blicken med hundens, och 2. När hunden till följd av 1 sätter fart mot dem, springa, vifta med armarna och skrika, för det skrämmer ju bort hunden tror de.

Jag har även stött på folk som tror att det är kul för hunden att de (människorna) gör utfall mot djuret.

Eftersom människor är korkade har man lagt ansvaret på hundägaren som måste se till att olyckor inte sker.

(Sedan håller jag med om att har man en hund som inte tål att tittas på så ska den inte vara bland folk hur som helst)
Citera
2014-08-07, 10:45
Medlem
Borttappats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om en hund skall vistas i samhället så är det hunden och ägaren som får anpassa sig så att andra inte riskerar att bli bitna - - man kan inte kräva att andra förbipasserande besitter någon som helst hundkunskap faktiskt...

Och imo - nog fan skall en hund tåla att tittas på, gör den inte det så skall den inte vistas bland folk.
Jag håller med! En hund ska inte anfalla människor även om de "stirrar utmanande". Tänk om det varit ett litet barn!
TS har brustit i ansvar och får ta konsekvenserna.
Citera
2014-08-07, 16:09
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borttappat
Jag håller med! En hund ska inte anfalla människor även om de "stirrar utmanande". Tänk om det varit ett litet barn!
TS har brustit i ansvar och får ta konsekvenserna.
"Tänk om det varit ett barn" är då allt folk kan säga.
Varför är det värre om ett barn bits än en vuxen bits? Blir man mindre värd när man fyller femton, arton, eller vad är det?

Och barn ska uppföra sig runt hundar också. Man står inte och blåblänger på en hund, det är allmän kunskap att hundar inte gillar stirrande och de är djur, inte maskiner, och vi måste respektera dem för det om vi ska ha rovdjur i samhället. Alla är kapabla att bita under rätt provokation.
Citera
2014-08-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Varför är det värre om ett barn bits än en vuxen bits? Blir man mindre värd när man fyller femton, arton, eller vad är det?

Och barn ska uppföra sig runt hundar också. Man står inte och blåblänger på en hund, det är allmän kunskap att hundar inte gillar stirrande och de är djur, inte maskiner, och vi måste respektera dem för det om vi ska ha rovdjur i samhället. Alla är kapabla att bita under rätt provokation.

Skojar du eller är du trög? Han menade såklart om det var ett barn som stirrat på hans hund så att hunden bet barnet, inte att ts skulle ha ett barn som skulle bitit kärringen. Barn som blir bitna av hundar kan ju få men för livet, en vuxen kan hantera det psykiska på ett helt annat sätt.
Citera
2014-08-07, 17:42
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila

Det är ingen som helst ursäkt. Som förälder har man ett ansvar att se till att barn inte traskar fram och klappar hundar men inget annat. Omgivningen ska inte behöva anpassa sig till våra husdjur. Detta säger jag som själv är ägare till tre hundar.

Och ja en hund gör mer skada på ett mindre byte som inte kan försvara sig än en vuxen.

Sen klarar en normalt funtad hund att bli provocerad och stirrad på med.
Senast redigerad av pewpew 2014-08-07 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in