2014-08-04, 10:29
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Läkaren Shahriar Atai från Göteborg åkte som volontär till Liberia. Han poserar på en selfie tagen med en smartphone. Han är klädd i skyddsutrustning för att inte smittas av ebola. Gummihandskar och munskydd bland annat.

Bild på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19311370.ab
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/19311684/348/normal/f4d73ed4b36c9/(F)-ebola-1.jpg

Min fråga är:

Shahriar Atais smartphone är inne på platsen där Ebola sprids och telefonen är helt oskyddad. Kan Ebola smitta från mobiltelefonen om han tar med sig den hem igen?
Citera
2014-08-04, 10:37
Medlem
bergochdals avatar
Ja.

Om en ebolasmittad person har t. ex. nyst på telefonen så kan en osmittad som rör vid telefonen smittas. Frågan är hur länge smittan håller sig i telefonen.
Citera
2014-08-04, 10:40
Medlem
Diamondgrits avatar
Ebolavirus dör rätt fort om det inte är inuti kroppen. Läkarna går klädda sådär i stort sett bara för att skydda sig mot stänk osv. Även om han kladdar ner mobilen med ebolasmittat blod så är viruset på mobilen antagligen dött när han väl går hem för dagen.

Å andra sidan ska man ju inte absolut lita på att det är så. Så visst är det lite osmart att ta med sig mobilen in dit.
Citera
2014-08-04, 10:51
Medlem
Ja, men viruset dör snabbt om det inte är i kroppen.
Citera
2014-08-04, 10:56
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ebolavirus dör rätt fort om det inte är inuti kroppen. Läkarna går klädda sådär i stort sett bara för att skydda sig mot stänk osv. Även om han kladdar ner mobilen med ebolasmittat blod så är viruset på mobilen antagligen dött när han väl går hem för dagen.

Å andra sidan ska man ju inte absolut lita på att det är så. Så visst är det lite osmart att ta med sig mobilen in dit.
Vågar inte yttra mig med säkerhet men jag har hört att det klarar sig utanför kroppen rätt länge...
Citera
2014-08-04, 11:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Vågar inte yttra mig med säkerhet men jag har hört att det klarar sig utanför kroppen rätt länge...
Nej det dör relativt omgående i luftkontakt. Men man kan ju inte garantera att en viruspartikel inte hamnar i en liten spricka i mikrofonen t.ex. där det kanske finns lite fukt, där överlever den lite längre. Det är ju därför det egentligen bryter mot reglerna att ha med sig mobilen dit.

Enligt Aftonbladet är killen nu i Oslo och jobbar på vårdcentral. I artikeln säger han:

Citat:
Jag var väldigt rädd vissa dagar, men samtidigt försökte jag bara att tänka att det ju faktiskt inte gick att smitta mig eftersom jag hade skyddskläder på mig hela tiden.
Senast redigerad av Diamondgrit 2014-08-04 kl. 11:06.
Citera
2014-08-04, 11:22
Medlem
-DaRude-s avatar
Viruset kräver intim kontakt med kroppens inre celler för att föröka sig, så det är ingen fara i sig då viruset inte kan överleva hur länge som helst på en infekterad telefon, några timmar skulle jag tro.

Faran är ju om någon får närkontakt med viruset så det blir en överföring, och lyckas transportera det intill vävnaderna. Dock känns det som om dessa läkare borde ha koll på vad dem gör, så det är nog ingen fara. Å andra sidan verkar ju många läkare bli smittade själva...
Citera
2014-08-06, 00:23
Medlem
8.K9.22.18s avatar
@Milo.Minderbender

Nej.
Såvida han inte doppar mobilen i en hink med ebolasmittades diverse kroppsvätskor innan avgång hem. Men med tanke på hur lång tid hemresan skulle ta så skulle det troligen fortfarande vara tveksamt. Bara för att dra scenariot till det mest absurda.

EBOV överlever inte länge ute 'i det fria'. Den dör när t.ex. utspilld, virusbärande kroppsvätska torkat. Viruset ogillar alltså sol och torra förhållanden. Förutom renlighet då.

Sedan har läkarna nog koll på saker som att ta med sig mobilen oskyddat/eller över huvud taget in i behandlingstälten, och sedan ut igen och fingra på den efteråt. Det du ser är het enkelt en novelty-bild med nypåtagna skyddsdräkter.
Senast redigerad av 8.K9.22.18 2014-08-06 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in