Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Problemet är inte er ideologi problemet är människorna.
Problemet med arv är inte avundsjukan
Trevligt att du inte anser att libertarianism som ideologi inte utgör ett problem

Dock håller jag inte med dig om att arv är ett problem. Detta så länge det är legitim egendom det handlar om. Avundsjuka människor är dock ofta det.
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
Vad handlar friheten om igentligen, eller friheten på lika vilkor? Är jag lika fri om jag måste arbeta för att kunna välja var jag vill bo och låta mina barn gå i skola. Som en som inte behöver arbeta?
Det är just det där jag stör mig på att man kallar det frihet, frihet för vem?
Varför är jag ofri idag?
Uppenbarligen anser du ju att ens frihet är något som ska graderas relativt andra människors förutsättningar. Frihet som begrepp inom libertarianism handlar inte om något annat än "negativ frihet". Oförmåga har inte mkt att göra med detta per definition.
Du är ofri idag enligt ditt eget resonemang, eller hur? Jag anser dock inte att det handlar om frihet i någon politisk mening. Dock anser jag att din negativa frihet kränks, som det ser ut idag.
Just denna begreppsförvirring samt avundsjukan är förmodligen delvis det som gör att vänstern har lättare att slå sig fram bland folk än libertarianismen.