2014-08-04, 01:10
Medlem
BAB7s avatar
En svensk 24-åring blev tagen i en fartkamera i en mötesseparerad tunnel i Norge, svensken pendlade denna sträcka och blev fotograferad totalt elva gånger under en två månaders period.

Fartkameran är av så kallad dold typ, den blixtrar inte vid hastighetsöverträdelse, föraren märker alltså inget och blir varse om sitt misstag först när brevet kommer på posten..

Hade kameran blixtrat till som vi är vana vid i Sverige så hade säkert svensken inte gjort samma misstag elva gånger..

Ett smart system som norska staten kan tjäna en hel del pengar på...

Hastighetsgränsen är på detta ställe 80 km/h, dom flesta gångerna har svensken kört i runt 95-100 km/h och den högst uppmätta hastigheten var 126 km/h.

Norska polisen ville se att svensken dömdes till ett hårt straff, nämligen till fängelse i 24 dagar och böter på motsvarande 22.000 svenska kronor.

Rätten dömer svensken till 18 dagars villkorligt fängelsestraff, detta innefattar också en villkorlig dom på 2 år. Dessutom dömer rätten ut böter på motsvarande 22.000 svenska kronor.

Rätten skriver också att böterna under normala omständigheter skulle varit ännu högre, dock valde rätten att "endast" utdela 22.000:- i böter pga av svenskens dåliga ekonomiska förutsättningar.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nu-kor-vi-svenske-tatt-11-ganger/a/10139372/

Kanske någon som bor/har bott i Norge , skulle vara intressant med lite åsikter!
Dessutom har väl Norge också ganska låga hastighetsgränser generellt?

Är Norge ett land som kännetecknas av förmynderi och alltför stränga straff?

Kanske har vi det ändå ganska bra här i Sverige?

Vad anser ni om detta och om svenskens straff?
Citera
2014-08-04, 01:19
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
En svensk 24-åring blev tagen i en fartkamera i en mötesseparerad tunnel i Norge, svensken pendlade denna sträcka och blev fotograferad totalt elva gånger under en två månaders period.

Fartkameran är av så kallad dold typ, den blixtrar inte vid hastighetsöverträdelse, föraren märker alltså inget och blir varse om sitt misstag först när brevet kommer på posten..

Hade kameran blixtrat till som vi är vana vid i Sverige så hade säkert svensken inte gjort samma misstag elva gånger..

Ett smart system som norska staten kan tjäna en hel del pengar på...

Hastighetsgränsen är på detta ställe 80 km/h, dom flesta gångerna har svensken kört i runt 95-100 km/h och den högst uppmätta hastigheten var 126 km/h.

Norska polisen ville se att svensken dömdes till ett hårt straff, nämligen till fängelse i 24 dagar och böter på motsvarande 22.000 svenska kronor.

Rätten dömer svensken till 18 dagars villkorligt fängelsestraff, detta innefattar också en villkorlig dom på 2 år. Dessutom dömer rätten ut böter på motsvarande 22.000 svenska kronor.

Rätten skriver också att böterna under normala omständigheter skulle varit ännu högre, dock valde rätten att "endast" utdela 22.000:- i böter pga av svenskens dåliga ekonomiska förutsättningar.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nu-kor-vi-svenske-tatt-11-ganger/a/10139372/

Kanske någon som bor/har bott i Norge , skulle vara intressant med lite åsikter!
Dessutom har väl Norge också ganska låga hastighetsgränser generellt?

Är Norge ett land som kännetecknas av förmynderi och alltför stränga straff?

Har personligen inga som helst problem med sånna höga straff.
Att hålla hastigheten är ingen raketvetenskap och klarar man inte av det så får det väl kosta.

Tycker man ska höja bötesbeloppen i Sverige med, ta till exempel fittor som kör i bussfilen. Säg att dom blir tagna en gång i månaden, det kostar dom typ 1500-2000 eller nått sånt. För en del är det säkert värt det för den tiden dom sparar.

Skulle det kosta 20.000 skulle man förmodligen tänka både en och två gånger innan man ger sig ut i den och blockerar för bussar och utryckningsfordon och annat som den är till för.
Citera
2014-08-04, 01:27
Medlem
SilentVictorys avatar
Varför ska det vara så förbaskat svårt att faktiskt hålla hastighetsbegränsningen?
Det är ju inte mer än rätt att döma ut höga böter om man gör det flera gånger om, och dessutom håller 46 km/h för mycket.

Om hastighetsbegränsningen är 50km/h så måste vissa hålla 60-70, om gränsen hade varit 90 så måste samma personer hålla 100-110, är gränsen 120 så måste dessa personer hålla 130-140.
Dessa dårar är även de som håller 40-50 km/h på 30 väg och brummar på som aldrig förr utanför skolor m.m.

Vad är anledningen till att alltid ligga över gränserna?
Är det på något sätt för att göra uppror eller ska man visa på att man är mycket bättre än alla andra?

Någon gång lite då och då kan det väl hända att man tillfälligt ligger över gällande gräns, men det finns ingen som helst anledning till att konstant ligga och göra det.
Citera
2014-08-04, 08:17
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Alla i Norge kör för fort. Därför behöver de hårda straff.
Som natt och dag jämfört med Sverige.
Citera
2014-08-04, 09:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Vi har det ganska bra i Sverige jämfört med en del andra länder. Nu tillhör Norge dom hårdaste och Norge är sannolikt den sista diktaturen.

När det gäller hastighetsbrott är det inte på något sätt bevisat att just hastigheten är den enskilt viktigaste parametern vid olyckor. Däremot är hastighetsövervakning det enklaste, och egentligen det enda sättet, som myndigheterna använder. Om man från polisens sida istället skulle koncentrera sig på att övervaka trafikbeteendet så är det en omöjlig uppgift pga kostnaderna.

I Sverige finns det tyvärr många hjärndöda tomtar som motarbetar trafikövervakning med t ex fartkameror. Hastighetsövervakning med dagens svenska fartkameror är den bästa garantin för att vi slipper den norska varianten med enorma bötesbelopp och dolda kameror.
Citera
2014-08-04, 10:29
Medlem
miikoss avatar
Som svensk så blir man alltid förvånad att det är dyrt med hastighetsöverträdelser utomlands, samt att det räcker med att kameran får en bild på bilen så får registrerad ägare betala. Det säkraste som svensk är att köra lagligt utomlands, då det kan bli dyrt, eller annars kolla vilka belopp som gäller.

Det finns förstås ställen med lägre att betala, har för mig att i Connecticut, så kostade det 500 kr att byta fil för att komma förbi kön, och slutligen allvarligt skada en Polisman som dirigerade trafiken. I Sverige så hade det troligvist inte stannat vid filbytet (som hade gett minst 1 000 kr ändå), utan troligtvis även åtalas för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppskada. (Detta i 1988. Sverige har höjt beloppen vida överstigande inflationen sedan, det är möjligt att Connecticut har gjort det med).
Senast redigerad av miikos 2014-08-04 kl. 10:33.
Citera
2014-08-04, 10:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Som svensk så blir man alltid förvånad att det är dyrt med hastighetsöverträdelser utomlands, samt att det räcker med att kameran får en bild på bilen så får registrerad ägare betala. Det säkraste som svensk är att köra lagligt utomlands, då det kan bli dyrt, eller annars kolla vilka belopp som gäller.

Fortkörningsböternas storlek varierar en del i Europa. I Danmark är ofta polisen stentuff, kan man inte betala pengarna på plats så får man helt enkelt lämna bilen.

Jag har aldrig fått böter i Tyskland men däremot i några andra länder. I Italien fick vi böter på motsvarande 190:- vilket kändes oförskämt billigt eftersom vi körde i 110 på en 80-sträcka.

I det före detta Jugoslavien fick min far ganska ofta fortkörningsböter, ibland på ganska lösa boliner. Det räckte oftast med en handskakning och några dollarsedlar så var det fixat.

Idag är trafiksamarbetet inom EU betydligt mer etablerat än tidigare. Blir man tagen för ett trafikbrott i EU kan man ganska säkert räkna med efterräkningar.
Citera
2014-08-04, 11:12
Medlem
HAr bott i Norge i många år, detta brottet var faktiskt aktuellt medan jag bodde där (minns hur jag satt på jobbet och läste vg om den här pajjasen).

Tycker bara att det är rätt åt bilisten. Han skyllde ju på att hans gps i bilen visade en annan hastighet än vad bilen gjorde haha men det avfärdade de ganska snabbt haha.

Alltså, man kan ju inte bryta mot lagen och sen skylla ifrån sig när man blir tagen.. haha.

Norge har rätt hårde straff generellt, men å andra sidan är deras fängelser som rena lyxen jämfört med Sveriges.

Hade en norsk kompis som körde ca 50 km för fort, och han fick ca 1 ½ månad fängelse, men som är som en varm lyxig fritidsgård., samt böter på 20 000.

JAg tycker inte att de har för låga straff i norge. I norge kan du ju även förvandla dina böter till fängelse, där varje dag i finkan är värd 500 kr. Så får du 10 000 i böter så kan du välja att sitta i en soft anläggning i 20 dagar istället hhaa.

Däremot tycker jag att vi har för låga straff i Sverige. Om straffen inte är avskräckande så kommer inte straffen att avskräcka brottslingen och vad är då meningen med straffet..
Citera
2014-08-04, 11:14
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Varför ska det vara så förbaskat svårt att faktiskt hålla hastighetsbegränsningen?
Det är ju inte mer än rätt att döma ut höga böter om man gör det flera gånger om, och dessutom håller 46 km/h för mycket.

Om hastighetsbegränsningen är 50km/h så måste vissa hålla 60-70, om gränsen hade varit 90 så måste samma personer hålla 100-110, är gränsen 120 så måste dessa personer hålla 130-140.
Dessa dårar är även de som håller 40-50 km/h på 30 väg och brummar på som aldrig förr utanför skolor m.m.

Vad är anledningen till att alltid ligga över gränserna?
Är det på något sätt för att göra uppror eller ska man visa på att man är mycket bättre än alla andra?

Någon gång lite då och då kan det väl hända att man tillfälligt ligger över gällande gräns, men det finns ingen som helst anledning till att konstant ligga och göra det.
Dessa dårar du pratar om är jag. Men vart du fått dina vetenskapliga uppgifter från vet inte jag.
Som konstant fartförbrytare så gör jag en kalkylerad risk. Jag kör precis så jag får behålla körkortet.
Men dina vetenskapliga studier där du påstår att vi håller 40-50 på 30-väg är bullshit. De flesta av oss fortkörare kör faktiskt hänsynsfullt även om vi skiter i hastighetsbegränsningen.
Är en väg skyltad 30 så finns det en förbannat bra anledning till det o just dessa är både jag o många andra noga med att följa. Samma sak gäller vid tillfälliga 70-sträckor på 90-vägar.

50 i stadstrafik är sissådär. Jag försöker hålla det med visst, ibland glider det iväg till 60 innan man saktar in.

Varför kör jag då så?
Som jag skrev så kalkylerar jag med böter om de är ute. Det blir en låg milkostnad då det är 6 år sedan de tog mig.
Min hastighet sätter jag för att få behålla kortet. Bränsleekonomin drar inte iväg i de hastigheterna. Samt att jag finner de hastigheterna behagliga vilket även gör mig harmoniskare o en säkrare förare.

Felet i Sverige är att vi har löjliga böter. En månad torskade jag två ggr i Norge. Först en kamera o sedan en civilare. 17 000NOK fick även mig att följa Norska hastigheter.
Inför samma summor här o folk kommer tänka till innan de kör för fort.
Citera
2014-08-04, 11:20
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammarkullen

Däremot tycker jag att vi har för låga straff i Sverige. Om straffen inte är avskräckande så kommer inte straffen att avskräcka brottslingen och vad är då meningen med straffet..

Korrelationen mellan brott och straff är inte så enkel. I Kina är det dödsstraff på grova narkotikabrott och raden av dömda brottslingar ökar kontinuerligt.

Jag menar inte att straffets storlek saknar betydelse men betydelsen är inte så stor som man tror.
Citera
2014-08-04, 14:13
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Varför kör jag då så?
Som jag skrev så kalkylerar jag med böter om de är ute. Det blir en låg milkostnad då det är 6 år sedan de tog mig.
Min hastighet sätter jag för att få behålla kortet. Bränsleekonomin drar inte iväg i de hastigheterna. Samt att jag finner de hastigheterna behagliga vilket även gör mig harmoniskare o en säkrare förare.

Felet i Sverige är att vi har löjliga böter. En månad torskade jag två ggr i Norge. Först en kamera o sedan en civilare. 17 000NOK fick även mig att följa Norska hastigheter.
Inför samma summor här o folk kommer tänka till innan de kör för fort.
Så du menar att bilen drar mindre ju snabbare du kör ?
Skärp dig nu, ju mindre du använder gasen, ju mindre drar bilen.
Finns inga belägg för att alltid ligga 10,20,30 km/h ovanför rådande hastighetsbegränsning.

Sen kanske inte just du, men andra har mage att klaga och bli förbannade när de får fortkörningsböter när man kör för fort.
Jag tvivlar inte på att ni anser er vara goda förare, men hade hastighetsbegränsningen så varit 180 km/h hade ni legat i 200 km/h.
Citera
2014-08-04, 14:38
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Så du menar att bilen drar mindre ju snabbare du kör ?
Skärp dig nu, ju mindre du använder gasen, ju mindre drar bilen.
Finns inga belägg för att alltid ligga 10,20,30 km/h ovanför rådande hastighetsbegränsning.

Sen kanske inte just du, men andra har mage att klaga och bli förbannade när de får fortkörningsböter när man kör för fort.
Jag tvivlar inte på att ni anser er vara goda förare, men hade hastighetsbegränsningen så varit 180 km/h hade ni legat i 200 km/h.

Hade vi haft 180 km/h som hastighetsgräns så hade det känts lite bättre då hade man ju bara legat 20 km över om man hållt 200 km/h nu när man håller det är man ju dubbelt över gränsen och det kan bli dyrt igemförelse med 20 över
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in