Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-03, 18:27
Medlem
Hej! Jag köpte en dator i februari (Lenovo Y510p) och nu går Windows-licensen ut den 13 augusti. Vad ska jag göra? Jag köpte datorn med Windows 8, men uppgraderade till 8.1 som typ alla säger att man ska göra. Och nu går alltså licensen ut.... Jag får notiser ibland som meddelar att den håller på att gå ut, och när man klickar på knappen "Till systeminställningar" på meddelanderutan, öppnas Inställningar-appen med "Aktivera Windows" sidan. Sidan har två knappar, "Aktivera" (Online) och "Ange nyckel" (Licens-nyckeln).

Aktivera-knappen har jag klickat ett tjugotal gånger utan resultat. Den tuggar bara i kanske 10 sekunder med laddsymbolen snurrande, sen återgår den till vanligt utseende.

Ange nyckel-knappen öppnar (obviously) en dialogruta med en textruta att skriva in Licens koden i. Men jag har vridit och vänt på datorn flera gånger letandes efter en etikett med licens-nyckeln på, men jag kan inte hitta den.... Den sitter varken under datorn eller under batteriet.

Så, experter och amatörer, vad ska jag göra?! Jag börjar bli lite för desperat känner jag...
Citera
2014-08-03, 18:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoJb
Hej! Jag köpte en dator i februari (Lenovo Y510p) och nu går Windows-licensen ut den 13 augusti. Vad ska jag göra? Jag köpte datorn med Windows 8, men uppgraderade till 8.1 som typ alla säger att man ska göra. Och nu går alltså licensen ut.... Jag får notiser ibland som meddelar att den håller på att gå ut, och när man klickar på knappen "Till systeminställningar" på meddelanderutan, öppnas Inställningar-appen med "Aktivera Windows" sidan. Sidan har två knappar, "Aktivera" (Online) och "Ange nyckel" (Licens-nyckeln).

Aktivera-knappen har jag klickat ett tjugotal gånger utan resultat. Den tuggar bara i kanske 10 sekunder med laddsymbolen snurrande, sen återgår den till vanligt utseende.

Ange nyckel-knappen öppnar (obviously) en dialogruta med en textruta att skriva in Licens koden i. Men jag har vridit och vänt på datorn flera gånger letandes efter en etikett med licens-nyckeln på, men jag kan inte hitta den.... Den sitter varken under datorn eller under batteriet.

Så, experter och amatörer, vad ska jag göra?! Jag börjar bli lite för desperat känner jag...

Låter konstigt det där eftersom när man köper en Pc med W8 i så betalar man för båda delarna och det är livstids användande på båda så jag undrar vad du menar med att licensen går ut ?

Du misstar det inte för något annat ?

Kolla med Lenovos support ! ?
Citera
2014-08-03, 18:53
Medlem
nattekniks avatar
Citat:

Googlade lite....
http://www.winkeyfinder.com/
Skall du tydligen kunna använda för att plocka fram licensnyckeln...även för win8. Om jag förstått det rätt så ligger licensnyckeln i bios på nyare datorer. Kan själv väldigt lite om detta, men kan vara värt att testa.
Citera
2014-08-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Låter konstigt det där eftersom när man köper en Pc med W8 i så betalar man för båda delarna och det är livstids användande på båda så jag undrar vad du menar med att licensen går ut ?

Du misstar det inte för något annat ?

Kolla med Lenovos support ! ?
Jag skulle hoppas att jag misstog mig, men jag tror tyvärr inte det

http://imgbox.com/yPvFMgdg
Citera
2014-08-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Googlade lite....
http://www.winkeyfinder.com/
Skall du tydligen kunna använda för att plocka fram licensnyckeln...även för win8. Om jag förstått det rätt så ligger licensnyckeln i bios på nyare datorer. Kan själv väldigt lite om detta, men kan vara värt att testa.

Jag har också hittat det där programmet, men licens nyckeln jag får ut är fel.... Ska in och kolla i BIOS en snabbis, tack för tipset
Citera
2014-08-03, 19:01
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Jag har också hittat det där programmet, men licens nyckeln jag får ut är fel.... Ska in och kolla i BIOS en snabbis, tack för tipset
...en liten fråga bara...uppgraderade du från microsoft ?
Citera
2014-08-03, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
...en liten fråga bara...uppgraderade du från microsoft ?

Ja... Windows store som finns på datorn... Var det fel eller? :/
Citera
2014-08-03, 19:16
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ja... Windows store som finns på datorn... Var det fel eller? :/
Nejdå...tänkte bara så du inte lånat någon skiva avsedd för masslicens för något företag..för då är det en liten procedur man måste gå igenom..i alla fall på win7.
Citera
2014-08-03, 19:18
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag skulle hoppas att jag misstog mig, men jag tror tyvärr inte det

http://imgbox.com/yPvFMgdg

Ja ditt W8 ska du inte förlora och vad det gäller uppdateringen till W8.1 så gäller detta http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/update-from-windows-8-tutorial och om du ändå tror att du kan förlora ditt Os så får du nog berätta vilka vilkor som gällde när du köpte datorn och hur du gick tillväga vid uppdateringen . Någonting stämmer inte .

Lenovo supporten som sagt .
Citera
2014-08-03, 23:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du ett produkt:ID under -> Kontrollpanelen\System och säkerhet\System?
Citera
2014-08-04, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du ett produkt:ID under -> Kontrollpanelen\System och säkerhet\System?

Jajamen, det har jag, men det är fel. Jag har provat den ett antal gånger, och på inställningar-appen finns det en text som säger:
"Koden ser ungefär ut så här XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX. Aktuell produktnyckel xxxxx-6YWKK" Och koden som du pratar om slutar inte så....

Jag har nu lyckats hitta ett program som visar mig min produktnyckel (som slutar på det som står på Inställningar-appen), men den funkar inte häller.... Är det ågot fel på min nyckel kanske?
Citera
2014-08-04, 11:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jajamen, det har jag, men det är fel. Jag har provat den ett antal gånger, och på inställningar-appen finns det en text som säger:
"Koden ser ungefär ut så här XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX. Aktuell produktnyckel xxxxx-6YWKK" Och koden som du pratar om slutar inte så....

Jag har nu lyckats hitta ett program som visar mig min produktnyckel (som slutar på det som står på Inställningar-appen), men den funkar inte häller.... Är det ågot fel på min nyckel kanske?

Produktnyckel och licensnummer är dock två olika saker. Har du väl en produkt:ID så kan du ringa till Microsofts aktiveringcentral och återaktiverar licensnumret. Där uppger man denna produkt:ID. Man kontrollerar detta så allt stämmer.

Licensen blir återaktiverad. Man brukar oftast får göra en ominstallation när man trixar med detta scenarie. Men hör först med handläggaren om man behöver göra en ominstallation.

ing 020 14 000 15

Ange tonval 2+2 (även för privatpersoner)

Du kommer att kopplas direkt till en representant som hjälper dig med om-aktivering för din licens.

Man kan givetivs även maila till activate@msdirectservices.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in