• 1
  • 2
2014-08-02, 22:09
Medlem
xDEFiLEDs avatar
Innan admin raderar tråden, läs den, för den handlar inte om standardfrågan.

Jag hamnade i ett samtal om byxmyndighet där ett par människor påstår att byxmyndighetslagen har vissa restriktioner. Som att du exempelvis får vara högst 18 år gammal för att få ligga med en 15-åring, annars räknas det som sexuellt utnyttjande av underårig. Men jag har alltid haft för mig att efter man fyllt 15 och blivit byxmyndig, så spelar ålder inte längre någon roll? Att 30-åringar lagligt sett får ha samlag med 15-åringar.

Vet någon mer och kan förklara närmare angående detta? Finns det vissa restriktioner angående byxmyndighetslagen, eller är det helt enkelt så att efter man fyllt 15 så är det lagligt för vuxna att ha sex med denne? Allt jag kunde hitta gällande denna fråga är information som är från mitten av 2000-talet, så jag ville ha lite mer uppdaterad information.
Citera
2014-08-02, 22:13
Medlem
curiamobiliums avatar
Wikipedia
Sexuellt utnyttjande av underårig var ett brott enligt svensk lag. Brottet definierades 6 kapitlet 4 § av brottsbalken som att gärningsmannen har sexuellt umgänge med den som är under arton år och som är avkomling till eller står under fostran av honom eller henne eller för vars vård eller tillsyn han eller hon har att svara på grund av en myndighets beslut. Brottet kunde också begås genom att ha sexuellt umgänge med barn under femton år. Straffskalan var fängelse i högst fyra år, för grovt brott två till åtta år.[1] År 2005 ersattes brottet av våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn och sexuellt övergrepp mot barn.

Funkar inte din sökmotor?
Citera
2014-08-02, 22:14
Medlem
xDEFiLEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Wikipedia
Sexuellt utnyttjande av underårig var ett brott enligt svensk lag. Brottet definierades 6 kapitlet 4 § av brottsbalken som att gärningsmannen har sexuellt umgänge med den som är under arton år och som är avkomling till eller står under fostran av honom eller henne eller för vars vård eller tillsyn han eller hon har att svara på grund av en myndighets beslut. Brottet kunde också begås genom att ha sexuellt umgänge med barn under femton år. Straffskalan var fängelse i högst fyra år, för grovt brott två till åtta år.[1] År 2005 ersattes brottet av våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn och sexuellt övergrepp mot barn.

Funkar inte din sökmotor?

Jag kollade också Wikipedia, men den där texten är från en källa som är från 2001. Det har ju säkerligen ändrats under dom senaste 14 åren. Dessutom vore det skönt med en mer pålitlig källa än Wikipedia.
Citera
2014-08-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
Innan admin raderar tråden, läs den, för den handlar inte om standardfrågan.

Jag hamnade i ett samtal om byxmyndighet där ett par människor påstår att byxmyndighetslagen har vissa restriktioner. Som att du exempelvis får vara högst 18 år gammal för att få ligga med en 15-åring, annars räknas det som sexuellt utnyttjande av underårig. Men jag har alltid haft för mig att efter man fyllt 15 och blivit byxmyndig, så spelar ålder inte längre någon roll? Att 30-åringar lagligt sett får ha samlag med 15-åringar.

Vet någon mer och kan förklara närmare angående detta? Finns det vissa restriktioner angående byxmyndighetslagen, eller är det helt enkelt så att efter man fyllt 15 så är det lagligt för vuxna att ha sex med denne? Allt jag kunde hitta gällande denna fråga är information som är från mitten av 2000-talet, så jag ville ha lite mer uppdaterad information.

Där finns en del restriktioner, men dessa rör sig beroendeställning, släktskap osv. Det finns däremot ingen övre åldersgräns när det inte skulle vara ok att ha sex med en femtonåring.
Citera
2014-08-02, 22:17
Bannlyst
Alla vuxna får ha samlag med 15-åringar, ja.
Citera
2014-08-02, 23:09
Medlem
Mr.Maazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Alla vuxna får ha samlag med 15-åringar, ja.
Om båda är "med på det" ja.
Citera
2014-08-02, 23:39
Medlem
Anledningen till att du kanske har svårt att hitta det i lagen är för att lagen inte funkar så.

Lagen beskriver vad som är olagligt - inte vad som är lagligt.

Det står ingenstans i lagen att det är lagligt att springa i löpspår på natten. Det står heller inget om att det är olagligt. Så om något inte är olagligt (beskrivs i lagen/brottsbalken) så är det lagligt.

Det lagen säger:

Citat:
4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen ska svara på grund av en myndighets beslut.

Andra stycket är intressant i detta fall.

Detta stycke gör det olagligt för t ex pappa sune att ha sex med dotter maria som är 16 år. Detsamma gäller mamman. Stycket gäller också styvföräldrar och adoptivföräldrar. Far och morföräldrar får heller inte ha sex med barnbarnen om de är 15-18 år.

Det är också olagligt för t ex en vårdare att ha sex med en tvångsintagen person mellan 15-18 år.

För resten är det alltså lagligt att ha sex med personer över 15 år.

Det är alltså lagligt för Bengt 58 år som är lärare att ha sex med sin elev Lisa som är 15 år som många tror. (Om det sker frivilligt).
Citera
2014-08-03, 00:05
Medlem
Gurglarens avatar
Tur det, annars hade man varit körd
Citera
2014-08-03, 00:28
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Jag kollade också Wikipedia, men den där texten är från en källa som är från 2001. Det har ju säkerligen ändrats under dom senaste 14 åren. Dessutom vore det skönt med en mer pålitlig källa än Wikipedia.

min kära vän, du får ju googla dig vidare. på " 2005 ersattes brottet av våldtäkt mot barn, sexuellt utnyttjande av barn och sexuellt övergrepp mot barn". Då kommer du till
.http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...s-1962-700/#K6 och där står:

4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen ska svara på grund av en myndighets beslut.
Citera
2014-08-03, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
...
Det är alltså lagligt för Bengt 58 år som är lärare att ha sex med sin elev Lisa som är 15 år som många tror. (Om det sker frivilligt).

Nej, det är det verkligen inte. "Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning" tror jag det kallas.
Citera
2014-08-03, 00:54
Medlem
Citat:
mitten av 2000-talet ...

Hur gick det till?
Citera
2014-08-03, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Nej, det är det verkligen inte. "Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning" tror jag det kallas.

Nej.

Lagen:

Citat:
3 § Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i högst två år.

Det som styr om det är beroendeställning eller inte har alltså inget med åldern att göra.

Läser man sedan lagtexten så ser man att personen måste "allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning" och det ska ske under tryck.

9 fall av 10 (förmodligen ännu högre siffra) så blir läraren bara av med jobbet om det kommer fram att han/hon har sex med sina elever men han har inte begått något brott.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/en...re_7902268.svd
Senast redigerad av Kalmar2004 2014-08-03 kl. 00:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in