2014-08-02, 12:38
Medlem
Internet och forum som Flashback har gjort det möjligt att uttrycka saker anonymt utan risk för repressalier. Några som däremot fortfarande riskerar repressalier för att de uttrycker en åsikt är de tusentals journalister och skribenter som skriver och talar i medierna.

Men vad skulle hända om ingen stod för sina åsikter offentligt utan bara uttryckte dem anonymt? Typ att alla journalister gömde sig bakom signaturer?
Citera
2014-08-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Internet och forum som Flashback har gjort det möjligt att uttrycka saker anonymt utan risk för repressalier. Några som däremot fortfarande riskerar repressalier för att de uttrycker en åsikt är de tusentals journalister och skribenter som skriver och talar i medierna.

Men vad skulle hända om ingen stod för sina åsikter offentligt utan bara uttryckte dem anonymt? Typ att alla journalister gömde sig bakom signaturer?
Spännande fråga! Det bror nog fortfarande på hur det, rent juridiskt, skulle fungera med ansvarig utgivare etc.
Citera
2014-08-02, 18:46
Medlem
MLEs avatar
Men tänk om ALLA stod för sina åsikter istället! INGEN var anonym!

Vad är det för replisarier du menar egentligen?

Om du menar i Sverige?

Om alla uttryckte sina åsikter, så skulle utdelningen av replisariern få svårt att hinna med!
Då skulle dom få sno runt som torra skinn!
Citera
2014-08-03, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Om alla uttryckte sina åsikter, så skulle utdelningen av replisariern få svårt att hinna med!
Var och en är samtidigt fånge och fångvaktare.
Citera
2014-08-03, 05:53
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriver
Var och en är samtidigt fånge och fångvaktare.
Ja, jag vet, dom är så lata så man måste straffa sig själv!

Men jag menar att det är en brist i systemet!
Citera
2014-08-04, 02:56
Medlem
Jag antar att du vet om att det heter "repressalier", men skriver "replisarier" för att du vill,
eller av någon annan orsak, djupare än min?
Citera
2014-08-04, 05:50
Medlem
kEzis avatar
Jag tror att en hel del osanning skulle komma fram i nationella medier om nu, man kunde skriva anonymt och vad som helst, som journalist. Jag skulle nästa hellre vilja att man inte skall vara anonym på nätet. Då får man helt enkelt stå för det man har gjort.
Citera
2014-08-05, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Men tänk om ALLA stod för sina åsikter istället! INGEN var anonym!

Vad är det för replisarier du menar egentligen?

Om du menar i Sverige?

Då skulle dom få sno runt som torra skinn!
Med repressalier tänkte jag närmast på journalister som får ta emot hatmejl och dödshot för att de öppet står för sina åsikter. Om man, som ett tankeexperiment, föreställde sig att fler och fler journalister, började skriva under pseudonym för att slippa trakasserier, vad skulle hända då? Att man skulle ha färre "ansikten" som ställde sig bakom humanism, demokrati mm. Vad skulle hända om det inte fanns några offentliga "åsiktspersoner" alls? Nu kommer väl inte det att ske, men det kan vara värt att tänka på när så många uttrycker sina åsikter anonymt.
Citera
2014-08-05, 12:05
Medlem
Det skulle bli skapligt rörigt om gammelmedia skrevs av okända signaturer.

För övrigt håller jag inte med om att man kan uttrycka sin åsikt fritt heller på flashback. Bara till en viss gräns, men om t.ex något brott borde begås för samhällets bästa, kan man inte skriva det här.
Citera
2014-08-10, 18:37
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Med repressalier tänkte jag närmast på journalister som får ta emot hatmejl och dödshot för att de öppet står för sina åsikter. Om man, som ett tankeexperiment, föreställde sig att fler och fler journalister, började skriva under pseudonym för att slippa trakasserier, vad skulle hända då? Att man skulle ha färre "ansikten" som ställde sig bakom humanism, demokrati mm. Vad skulle hända om det inte fanns några offentliga "åsiktspersoner" alls? Nu kommer väl inte det att ske, men det kan vara värt att tänka på när så många uttrycker sina åsikter anonymt.

Jag vet inte vad som skulle hända. Men vad har hänt? Med så många anonyma? Är dom så anonyma som dom tror? Anonym för vem? För mig, ja. Men inte för alla, definitivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in