2014-08-02, 11:44
Medlem
SvD skriver idag att mäns och kvinnors hjärnor är olika:

"Män bygger samhällen, kvinnor bygger relationer. Därför att vi är däggdjur".

Jag tycker att det ligger mycket i det. Jag är mest förvånad över att det tillåts skrivas i en svensk dagstidning, även om artikeln delvis argumenterar emot att det skulle vara så.

EDIT: Länk till artikeln.
Citera
2014-08-02, 13:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaytansson
SvD skriver idag att mäns och kvinnors hjärnor är olika:

"Män bygger samhällen, kvinnor bygger relationer. Därför att vi är däggdjur".

Jag tycker att det ligger mycket i det. Jag är mest förvånad över att det tillåts skrivas i en svensk dagstidning, även om artikeln delvis argumenterar emot att det skulle vara så.

EDIT: Länk till artikeln.

Orkade du inte längre än till rubriken?

Artikeln säger inte det du tycks inbilla dig:

Citat:
FÖRÅLDRAD UPPDELNING Sommaren är de traditionella könsrollernas årstid. Men även om forskningen ger stöd för skillnader mellan manliga och kvinnliga hjärnor är det ett tankefel att samhället måste vara ordnat enligt ”naturen”, skriver Marcus Priftis.

Alla sociala orättvisor har någon gång legitimerats med vetenskap. Genom åren har forskare slagit fast att överklassen har överlägsen hjärnkapacitet, att mörkhyade är oförmögna till civilisation och att kvinnors äggstockar tar skada av högre skolgång. Men där klass- och rasfrågorna i dag är närmast befriade från den typen av argument, har könsfrågan aldrig lämnat den biologiska domänen. Praktiskt taget varje samtal om kön riskerar att lämna det ursprungliga ämnet och i stället börja handla om biologi, understött av en strid ström av tvärsäkra mediepåståenden om mäns och kvinnors skilda kopplingsscheman i hjärnan.
[...]
Att man inte gör det, beror på att de vetenskapliga fynden genomgående tolkas utifrån existerande kulturella fördomar om kön. Det är idéer om genus som styr vad man betraktar som ett fynd och vad man tycker sig se i det. Det som för en lekman kan se ut som en vägg av hårda fakta, är ofta ett skrangligt bygge av ett fåtal fakta, fria tolkningar och inte sällan rena gissningar.

Fördomarna fortsätter sedan att styra. Hanteringen av biologi i genusdebatten utgår påfallande ofta från det klassiska tankefelet att ”naturlig” är samma sak som ”önskvärd” – ett argument som ingen använder om vit flugsvamp men som kommit att dominera debatten om varenda ny studie.
[...]
Polariseringen är omedelbar: biologin är antingen allenarådande eller helt irrelevant.

Båda hållningarna har ett annat tankefel gemensamt: de identifierar automatiskt en biologisk indikator som en orsak, fastän den lika gärna hade kunnat vara en verkan
[...]
Skälet till biologins starka närvaro i genusdebatten är dock inte vetenskapligt utan politiskt. Den som motsätter sig strävan efter jämställdhet vill kunna säga att den är dömd att misslyckas på grund av människans natur.
[...]
Det är ett historiskt ödesdigert tankefel att tro att samhället måste ordnas i enlighet med ”naturen”. Må det inte stå i vägen för en utveckling mot ett mer jämlikt samhälle.
http://www.svd.se/nyheter/inkorg/pa-sommaren-ar-vi-daggdjur_3793410.svd

Den talar alltså inte för stereotypa könsroller - utan mot dem.
Citera
2014-08-02, 14:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Förstår inte problemet.
Om inte kvinnan vill snickra utan hellre tar barnen och hälsar på mor- och farföräldrar mens mannen snickrar så är det väl inte mer än rätt att de delar upp jobbet på det sättet.
Vill man tvinga alla kvinnor att snickra..?
Citera
2014-08-02, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Hur har du det med läsförståelsen? Jag skrev i trådstarten (obs, obs, läs de fetade orden extra noga):

Citat:
Jag är mest förvånad över att det tillåts skrivas i en svensk dagstidning, även om artikeln delvis argumenterar emot att det skulle vara så.
Citera
2014-08-02, 20:42
Medlem
Prodelins avatar
Åh vad synd om kvinnan, hon är så avundsjuk att männen kan hantera en hammare.

Fortsätt ni byt blöjor, det är ni kvinnor duktiga på.
Citera
2014-08-02, 21:10
Medlem
Är kvinnor dåliga människor för att de föredrar att bygga relationer över att bygga hus? Är män dåliga människor för att de föredrar att bygga hus framför att bygga relationer? Om inte så kan väl folk sluta tjafsa om vad folk gör för val. På feminister så låter det som att kvinnor offrar sig när de bygger relationer och att de egentligen skulle velat bygga hus istället...
Citera
2014-08-02, 21:42
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Hur har du det med läsförståelsen? Jag skrev i trådstarten (obs, obs, läs de fetade orden extra noga):
Artikeln argumenterar helt emot det - inte delvis.

Som sagt var - prova läsa brödtexten också.
Citera
2014-08-02, 21:55
Medlem
Citat:

Haha nu när man fått fram ren fakta på att kvinnor och mäns hjärnor är olika måste man såklart börja bortförklara utan att själv lämna fakta för sina påståenden eller egna tolkningar till faktan som tagits fram.
Citera
2014-08-03, 13:46
Medlem
Citat:
Artikeln argumenterar helt emot det - inte delvis.

Som sagt var - prova läsa brödtexten också.

Artikeln argumenterar delvis mot det jag skrev. Artikeln argumenterar exempelvis inte emot att kvinnors och mäns hjärnor är olika.
Citera
2014-08-03, 14:45
Medlem
Citat:
Artikeln argumenterar delvis mot det jag skrev. Artikeln argumenterar exempelvis inte emot att kvinnors och mäns hjärnor är olika.

Var det för avancerat och akademiskt språk i artikeln för dig att förstå?
Citera
2014-08-03, 16:21
Bannlyst
Detta är inget nytt och vem som helst som studerat lite grundläggande biologi vet om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in