• 1
  • 2
2014-08-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repeatz
I texten står både och så jag blev lite förvirrad!

Fel av mig. Hittade de du syftade på.

Det är hon som köper ut mig, inget annat.
Citera
2014-08-02, 12:43
Medlem
kinesarsles avatar
Att vara juste under en separation blir ofta fel. Jag ser inte varför du ska nöja dig med mindre än att hon köper ut dig för hälften av husets nuvarande värde.

Sen kan du ju vara juste om du vill, men utgå ändå från det nuvarande värdet. Utgår du från det gamla värdet ser det ut som att ni delar lika, men med det nya värdet framgår det hur mycket du förlorar på det.
Citera
2014-08-02, 16:39
Moderator
tobess avatar
Finns absolut ingen poäng i att vara schysst under en separation. Hon bör köpa ut dig till hälften av vad den är värderad till i dagsläget och om hon behåller möbler o.s.v. bör hon också betala för detta.

Du har inget att vinna på något annat. Om hon inte har råd att köpa ut dig till den summan, sälj skiten och dela på pengarna och bry dig inte om att hon eventuellt blir sur.
Citera
2014-08-02, 18:04
Medlem
Som alla redan sagt, det finns ingen som helst anledning till varför hon ska köpa ut dig till något annat än nuvarande marknadspris. Ta till dig dessa råd från oss som är helt utomstående. Om hon inte vill ta till sig detta upplägg är det bara att sälja huset, det är inget konstigt med det oavsett vad hon försöker intala dig. Kom ihåg att det är hon som är girig som försöker köpa ut dig till underpris, inte du som vill ha en korrekt värdering. Lycka till.
Citera
2014-08-02, 18:56
Medlem
Benziinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Finns absolut ingen poäng i att vara schysst under en separation. Hon bör köpa ut dig till hälften av vad den är värderad till i dagsläget och om hon behåller möbler o.s.v. bör hon också betala för detta.

+1

Håller med. Annars blir du blåst. Går du själv med på nått annat så är du också dum.
Citera
2014-08-02, 19:50
Medlem
trottwells avatar
Som redan nämnts, ni båda skall naturligtvis tillgodogöra er värdeökningen, ni skall också ta hänsyn till den latenta skatteskulden och fiktiva försäljningskostnader.
Du nämner ingen lagfartskostnad eller kostnad för pantbrev vid köpet, är det ett bostadsrättsradhus, BRF?

Det kan vara klokt att anlita en familjerättsjurist för att upprätta ett bodelningsavtal.
Senast redigerad av trottwell 2014-08-02 kl. 20:12.
Citera
2014-08-02, 20:56
Medlem
neurobotics avatar
Jag separerade för 2 år sedan drygt. Det man gör är att värdera och sedan utgå från det.

Citat:
Jag är endast ute efter att göra det schysst och rättvisst.

Sätt nu ned lillfoten din hårt och bestämt i marken. Skall hon först få möblerna samt att du inte heller skall gå på den nya värderingen? När flytta du sist? Man skall fan ha 100 papp i flyttbidrag av sitt ex om man skall flytta eftersom det är sjukt jobbigt i sig.

Eller har ni barn? Framgår inte i texten. Har ni barn är det väl ok från din sida att köra en liten mjukare stil(för barnens skull då, inte hennes). Inte barn? Sätt då ned foten för guds skull!
Citera
2014-08-02, 21:54
Medlem
Christopher.s avatar
Ni har fått två värderingar, 2550000 samt 2650000 dela det med två och beloppet är 2.600.000. 2.600.000/2 = 1.300.000. Jag höjer fingret och anser att lagfart och mäklararvodet bör räknas med, mäklararvode ca 80.000/2 = 40 000.

Hon ska således köpa ut dig för 1.260 000. Du har betalt 2.395.000/2 = 1.200.000 för att höfta. I grova slängar bör hon ge dig 60.000.
Citera
2014-08-02, 21:55
Medlem
Fopolls avatar
Oavsett om TS är dumsnäll eller inte så lär han ändå bli kallad för svin av exet - oavsett anledningen till separationen - antingen officiellt eller bakom ryggen. Med andra ord, finns ingen anledning att vara dumsnäll i en sådan situation. Rätt ska fan vara rätt!
Citera
2014-08-02, 22:52
Medlem
Eeries avatar
Givetvis ska det utgås ifrån nuvärdet i en bodelning. Ni ska alltså båda tillgodoräkna er eventuell värdeökning.

Dock tänker ni fel när ni utgår ifrån en mäklarvärdering. En värdering i en bodelning görs av en värderingsman som inte är en mäklare. Tex Densia. Deras värderingar är ofta mer konservativa än en mäklares värdering.

Det är inte meningen att en mäklares glädjekalkyl ska ligga tll grund för värdet för en fastighet i en bodelning.

Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Eller har ni barn? Framgår inte i texten. Har ni barn är det väl ok från din sida att köra en liten mjukare stil(för barnens skull då, inte hennes). Inte barn? Sätt då ned foten för guds skull!

Det här förstår jag itne heller. Varför ska han köra en mjukare stil om de har barn? Kan inte hon lika gärna köra en mjukare stil för barnens skull och ge honom extra pengar för att undvika konflikt i det fallet. Mycket märkligt resonemang. Korrekt värdering och korrekt bodelning utan eftergifter är det som bör gälla och genomföras.
Citera
2014-08-03, 10:50
Medlem
trottwells avatar
Skatten

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Som redan nämnts, ni båda skall naturligtvis tillgodogöra er värdeökningen, ni skall också ta hänsyn till den latenta skatteskulden och fiktiva försäljningskostnader.
Du nämner ingen lagfartskostnad eller kostnad för pantbrev vid köpet, är det ett bostadsrättsradhus, BRF?

Det kan vara klokt att anlita en familjerättsjurist för att upprätta ett bodelningsavtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ni har fått två värderingar, 2550000 samt 2650000 dela det med två och beloppet är 2.600.000. 2.600.000/2 = 1.300.000. Jag höjer fingret och anser att lagfart och mäklararvodet bör räknas med, mäklararvode ca 80.000/2 = 40 000.

Hon ska således köpa ut dig för 1.260 000. Du har betalt 2.395.000/2 = 1.200.000 för att höfta. I grova slängar bör hon ge dig 60.000.

Du glömmer skatten, det är inte rättvist om TS får sin del av vinsten utan avdrag för skatten, när sambon säljer i framtiden, då måste hon betala TS skatt.

I detta fallet är det frågan om en liten summa, men vid större vinst kan det bli en otrevlig överraskning i framtiden
Senast redigerad av trottwell 2014-08-03 kl. 10:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in