2014-08-02, 10:49
Medlem
Halloj folket! Nu är det så att jag är rökare sedan 15 års åldern och ekonomin börjar krisa nu. Jag Har nämligen kommit in på att börja rulla eget. Är helt grön så ska köpa
Hylsor,Rull maskin och tobak. Den tobaken jag tänker använda heter "smokey Gold" tobak. Jag hittade den på PGW, Partaj men du kan nog hitta den lite överallt, Nu undrar jag då om denna tobaken är bra?Är den god? Ni som har testat eller rullar era cigg med denna tobaken kan väl skriva lite vad ni tycker så man vet 😏
Citera
2014-08-02, 10:49
Medlem
http://www.partajshop.se/smokey-gold-tobak/3435-0
Citera
2014-08-02, 10:59
Medlem
shit vad billigt hoppas den är go

ska nå lägga en beställning
Citera
2014-08-02, 11:49
Medlem
FyrTjugos avatar
Just denna tobaken är stark, smakar inte som cigaretterna du köper i butiken men fungerar att röka i fattiga tider.. Den brinner upp ganska lätt, brukar blanda ut den med ca 100 gram John Silvers lite dyrare tobak så den brinner lite jämnare och håller längre.
Citera
2014-08-02, 12:46
Medlem
Den är helt ok - när man vant sig vid utseendet. Flagor.

Jag betalade 90 :- för 300 gram och det är faktiskt vansinnigt billigt.

nugäller det att hitta billiga papper + filter....

skälet till att det är billigt :"Råtobaksspill för cigarett och pipa"
Senast redigerad av Corvus12 2014-08-02 kl. 13:09.
Citera
2014-08-02, 13:02
Medlem
serotonins avatar
Brukar också köpa 300g Smokey Gold och slänga in i frysen för att vara safe under fattiga tider när man inte har lust att lägga pengar på Prince. Så jäkla gott är det inte, men man vänjer sig snabbt vid smaken. Använder rullmaskin och Geos Bell-hylsor, som kostar 20-25 kr för 250 st. Uppskattningsvis hamnar jag på 10-15 kr/20 cigg om jag räknar bort engångskostnaden för en rullmaskin. Rekommenderas verkligen.
Senast redigerad av serotonin 2014-08-02 kl. 13:04.
Citera
2017-05-19, 18:38
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Brukar också köpa 300g Smokey Gold och slänga in i frysen för att vara safe under fattiga tider när man inte har lust att lägga pengar på Prince. Så jäkla gott är det inte, men man vänjer sig snabbt vid smaken. Använder rullmaskin och Geos Bell-hylsor, som kostar 20-25 kr för 250 st. Uppskattningsvis hamnar jag på 10-15 kr/20 cigg om jag räknar bort engångskostnaden för en rullmaskin. Rekommenderas verkligen.

Måste man blötlägga o sånt med?
Citera
2017-12-07, 09:42
Medlem
Tomtens-fislukts avatar
Det står på påsen att det endast är till för snustillverkning.

Går väl utmärkt att röka ändå? Hittade inget om det på google.
Citera
2017-12-07, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtens-fislukt
Det står på påsen att det endast är till för snustillverkning.

Går väl utmärkt att röka ändå? Hittade inget om det på google.

Rök (rå) tobak beskattas inte heller. Varför köpa tobak som är till för snustillverknig då? Låter ytterst onödigt.
Citera
2017-12-08, 01:41
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlbroman1994
Rök (rå) tobak beskattas inte heller. Varför köpa tobak som är till för snustillverknig då? Låter ytterst onödigt.
Fast där har du fel, enligt Tobakslagen så ska den beskattas även om det krävs "mindre och lättare beredning".

Skatterättsnämndens utlåtande:

"Tobaksskatt ska enligt 1 § andra stycket LTS betalas för bl. a. cigaretter och röktobak.

Med röktobak avses enligt 1 c § första stycket 1 respektive 2 LTS, tobak som skurits eller på annat sätt strimlats, tvinnats eller pressats till kakor och som går att röka utan ytterligare industriell beredning respektive tobaksavfall som går att röka, bjuds ut till detaljhandelsförsäljning och som inte omfattas av 1 a eller 1 b § (cigaretter, cigarrer och cigariller). Av 1 c § andra stycket LTS framgår att med tobaksavfall i första stycket avses rester av tobaksblad och biprodukter från bearbetning av tobak eller framställning av tobaksprodukter
".

En av många källor hittar du här:
https://skatterattsnamnden.se/skatte...6964e572d.html

Men så kan du även titta på Lag 1994:1563 om tobaksskatt:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1994-1563

Den säger förvisso exakt samma sak den..
Citera
2017-12-08, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Fast där har du fel, enligt Tobakslagen så ska den beskattas även om det krävs "mindre och lättare beredning".

Skatterättsnämndens utlåtande:

[spoiler]"Tobaksskatt ska enligt 1 § andra stycket LTS betalas för bl. a. cigaretter och röktobak.

Med röktobak avses enligt 1 c § första stycket 1 respektive 2 LTS, tobak som skurits eller på annat sätt strimlats, tvinnats eller pressats till kakor och som går att röka utan ytterligare industriell beredning respektive tobaksavfall som går att röka, bjuds ut till detaljhandelsförsäljning och som inte omfattas av 1 a eller 1 b § (cigaretter, cigarrer och cigariller). Av 1 c § andra stycket LTS framgår att med tobaksavfall i första stycket avses rester av tobaksblad och biprodukter från bearbetning av tobak eller framställning av tobaksprodukter
".

En av många källor hittar du här:
https://skatterattsnamnden.se/skatte...6964e572d.html

Men så kan du även titta på Lag 1994:1563 om tobaksskatt:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1994-1563

Den säger förvisso exakt samma sak den..

Nu, skummade jag lite men.. Råtobak är väl råtobak liksom? Man maler ner och blöter, och smaksätter och kanske mixar med i ugnen. Såg bara att det var skatt på röktobak = rulltobak? eller?
Citera
2017-12-08, 23:10
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Nu, skummade jag lite men.. Råtobak är väl råtobak liksom? Man maler ner och blöter, och smaksätter och kanske mixar med i ugnen. Såg bara att det var skatt på röktobak = rulltobak? eller?
Jo det är sant, råtobak kan man köpa och sedan bereda till rökbar tobak (men uppfyller råtobaken kraven som ställs för att klassas som "rökbar" så ska den beskattas). Jag uppfattade det du skrev som att tobaken (råtobaken) skulle vara avsedd för rökning.
Citat:
-Det här handlar ju om spill från tobaksindustrin och ganska många säljare hade åtminstone innan Prillan hamnade i konflikt med Tullverket ganska utförliga beskrivningar på hur man gör för att kunna röka den.
Senast redigerad av TobaksHasse 2017-12-08 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in