2014-08-02, 08:03
Medlem
Som rubriken lyder, har inte kört min Ford Fiesta på ett par dagar så när jag skulle köra igår så börjar oljelampan lysa samt att när jag läser i instruktionsboken står det att bränsle kan ha kommit in i oljan .

Vågar jag åka med den ändå??? Det känns så konstigt att det borde vara något "allvarligt" med den då den är en 2011 samt bara gått 800 mil!!!!!! Jag är även helt helt okunnig när det gäller sånahär plåtlådor, kan någon hjälpa mig med lite bra tips???

Tack på förhand!
Citera
2014-08-02, 08:11
Medlem
Lyser röda varningslampor i en bil ska den inte köras.
Citera
2014-08-02, 08:14
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpaj100
Som rubriken lyder, har inte kört min Ford Fiesta på ett par dagar så när jag skulle köra igår så börjar oljelampan lysa samt att när jag läser i instruktionsboken står det att bränsle kan ha kommit in i oljan .

Vågar jag åka med den ändå??? Det känns så konstigt att det borde vara något "allvarligt" med den då den är en 2011 samt bara gått 800 mil!!!!!! Jag är även helt helt okunnig när det gäller sånahär plåtlådor, kan någon hjälpa mig med lite bra tips???

Tack på förhand!

Du skall inte köra. Har du kollat oljenivån? På stickan? Hur ser oljan ut?
Citera
2014-08-02, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn

Fuuuuuck, kände nästan på mig det! Men det är den enda biljävel vi har, måste jag verkligen ta hit en bogserbil för att frakta bort bilhelveten? Jag tänkte om man typ kunde hälla i lite olja o köra ändå....men det kanske jag inte vågar? Det är ju skit om motorn går åt skogen!
Citera
2014-08-02, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme

Har tyvärr inte glott på stickan än, ska ge mig ut o göra detta direkt!
Citera
2014-08-02, 08:19
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Fuuuuuck, kände nästan på mig det! Men det är den enda biljävel vi har, måste jag verkligen ta hit en bogserbil för att frakta bort bilhelveten? Jag tänkte om man typ kunde hälla i lite olja o köra ändå....men det kanske jag inte vågar? Det är ju skit om motorn går åt skogen!
Dra ut oljestickan och torka av den. Kör in stickan igen. Dra ut den och läs av oljenivån. Om nivån är för låg fyll på olja. Starta sedan bilen för att se om du har oljetryck/lampan släcks.
Citera
2014-08-02, 08:21
Medlem
Dum fråga, men du har väl kollat oljestickan? Men lyser lampan ska du inte köra! Ring din verkstad. Kör du bilen finns det stor risk att det bara blir 800 mil på den motorn! Finns säkert någon bilmek här som kommer att ge dig samma råd.
Citera
2014-08-02, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme

Nu har jag kollat!
Det är olja på typ 3/4 av markören på stickan. Oljan är riktigt kolsvart, när jag startar bilen så kommer ett meddelande upp på färddatorn där det står att ett oljebyte krävs vid nästa service.
Glömde även skriva att det är en turbodiesel om det spelar någon roll.

Blev någon lite hjälpt av detta?
Citera
2014-08-02, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuittsa
Dra ut oljestickan och torka av den. Kör in stickan igen. Dra ut den och läs av oljenivån. Om nivån är för låg fyll på olja. Starta sedan bilen för att se om du har oljetryck/lampan släcks.

Ska ge mig in o köpa olja för att prova detta!
Citera
2014-08-02, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIJ3
Dum fråga, men du har väl kollat oljestickan? Men lyser lampan ska du inte köra! Ring din verkstad. Kör du bilen finns det stor risk att det bara blir 800 mil på den motorn! Finns säkert någon bilmek här som kommer att ge dig samma råd.

Har precis kollat stickan o det finns olja på ca 3/4 av markören. Oljan var riktigt kolsvart, ska den se ut så? Blir o jaga bilmekaniker i Norrköping, finns det någon firma som kan ha helgöppet? Ahhhhhhhhhh blir fan galen på bilar!!!!!!
Citera
2014-08-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn

Såg faktiskt nu också att den lyser gult, inte rött. Är det skillnad?
Citera
2014-08-02, 08:43
Medlem
EvilTouchs avatar
Citat:
Såg faktiskt nu också att den lyser gult, inte rött. Är det skillnad?

Gult betyder "Öh, du, det här borde du kolla upp". Rött betyder "Stanna bilen förihelvete!".

Om oljan är kolsvart och du får ett meddelande som säger att det är dags för oljebyte så är det så. Du kan absolut fortfarande köra med bilen, men boka in en tid för byte av olja och oljefilter på verkstan och gör bort det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in