2014-08-01, 18:20
Medlem
Första inlägget och jag hoppas jag lägger det rätt!

Har fått Citodon och Tramadol utskrivet för huvudvärk och migrän.
Har tagit Citodon tidigare utan problem, men senaste gången vaknade jag med ordentliga magsmärtor. Kan det vara gallan? Har inga problem med det annars.

Läkaren sa att nästa medicin att prova var Ketogan supp, men som jag förstår, är även det en opiat/morfin, och det känns ju sådär om även det kommer ge magsmärtor...
Frågan är - vilka smärtstillande finns som inte är opiater (om det nu är så att min galla sparkar bakut)?
Citera
2014-08-01, 18:23
Medlem
Opiater tillhör de mest effektiva smärtlindrande preparaten.
Sedan har du NSAIDs så som Voltaren och Diclofenac, men de är ju betydligt mindre potenta.
Citera
2014-08-01, 18:26
Medlem
E.W.s avatar
Opiater kan förvärra problem med t.ex. gallsten.

Du får alltså opiater för vanlig huvudvärk och migrän? Väldigt konstigt eftersom opiater kan förvärra (och t.o.m. skapa) huvudvärk.

Exempel på smärtstillande som inte är opiater:
Paracetamol (Alvedon m.fl.)
Diklofenak (Voltaren m.fl.)
Ibuprofen (Ipren m.fl.)
Naproxen (Pronaxen m.fl.)
Acetylsalicylsyra (Treo m.fl)

Mot migrän använder man oftast Sumatriptan. Det är ingen opiat. Den är mycket effektiv mot migrän, men inte mot vanlig huvudvärk.
Senast redigerad av E.W. 2014-08-01 kl. 18:32.
Citera
2014-08-01, 18:28
Avslutad
Alla starkare smärtstillande är opiater/opioider, som t.ex tramadol och Citodon (paracetamol/kodein). Paracetamol är inte en opioid, utan mer känd som Panodil eller Alvedon. Ipren, Voltaren o Treo är inte heller opioider. Ketogan är ungefär jämförbart med morfin.

Jag har tagit opiater en del gånger o då har magsmärtan suttit i 1-2 timmar under de första doserna, men har sen gått över.

Sen finns det medel som är specifika för typ nervsmärtor, som t.ex Gabapentin. O migrän finns det också specifika smärtstillande mot. Som t.ex Imigran.
Citera
2014-08-01, 18:46
Medlem
Jag har provat alla mediciner och förebyggande vad det gäller migrän men inget fungerar för mig. Neurologen kom fram till att det enda som funkar på mig är vanlig Treo och Stesolid - och det räcker långt. Min "vanliga" huvudvärk kan jag kategorisera till fem olika sorters värk.
Tror att jag föddes med huvudvärk, då mitt första besök hos doktorn var när jag var 6 år och man konstaterade spänningshuvudvärk " med dragning åt migrän".

Vid 35 års ålder fick jag riktig migrän med aura.
Nu, 15 år senare, misstänker man Hortons också! Vilket jag inte tror.

Så svaret på min fråga är alltså att även Ketogan kan ge gallbesvär...?
Citera
2014-08-01, 19:27
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbeck
Så svaret på min fråga är alltså att även Ketogan kan ge gallbesvär...?

Ja.
Citera
2014-08-01, 19:40
Medlem
Ok Tack E.W och ni andra - Skippar Ketogan o de andra opiaterna.
Min läkare var nog bara jäkligt trött på mig och mitt huvud så han skrev ut det som fanns för att bli av med mig.
Håller mig till Treo, som fungerar ok .
Citera
2014-08-01, 19:56
Medlem
Måste bara fråga..Vad händer om jag råkar ut för en olycka/blir sjuk, och inte kan meddela mig om att opiater gör mig dålig? Efter det jag förstått så är ju opiater det man ger som smärtstillande.
Citera
2014-08-01, 20:19
Bannlyst
Citat:
Måste bara fråga..Vad händer om jag råkar ut för en olycka/blir sjuk, och inte kan meddela mig om att opiater gör mig dålig? Efter det jag förstått så är ju opiater det man ger som smärtstillande.

Om det är riktigt helvetiska smärtor så måste du ha opioider i vilket fall (opioider är ett samlingsnamn på naturliga opiater+konstgjorda varianter av dessa). De kan ge papaverin för att lindra gallsmärtorna. Detta finns naturligt i opium, så opium ger inte sådana gallbesvär som de rena opiaterna eller opioiderna. Ironiskt nog finns inte opium i den västerländska medicinen längre.
Citera
2014-08-01, 20:32
Medlem
Tack för svar Redoxreaktion. Så egentligen måste man rapportera, likt penicillinallergi, till sin läkare för att slippa opiater som smärtlindrande?
Citera
2014-08-01, 21:03
Bannlyst
Citat:
Tack för svar Redoxreaktion. Så egentligen måste man rapportera, likt penicillinallergi, till sin läkare för att slippa opiater som smärtlindrande?

Antagligen. Men, som sagt, om du råkar ut för en svår olycka etc, så kommer du inte att ha något annat val än att få morfin eller annan stark opioid.
Citera
2014-08-01, 21:17
Medlem
Är det inte märkligt att det inte finns nåt annat än opiater? Tack alla för svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in