2014-08-02, 13:51
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eclipseTomte

har nu visserligen hoppat över de råd om att tömma tanken på soppa och göra rent... kan det vara hela boven till att den går jäkligt orent, blöddrar och hackar? när jag fyllde upp den var det ca 2 liter soppa kvar som jag inte kan svara för hur gammal den är... fyllde upp med ungefär 5 liter ny soppa... kan det annars vara fel blandning på bensinen, kan det ge denna effekt (blödder/hack)? jag köpte vanlig 98 och spädde ut med 2% olja.

tack för många bra råd i tråden, jag lär mig redan och har gjort framsteg även om mopeden inte har blivit bättre, än!
Börja med att tömma tanken. Med största sannolikhet är den gamla bensinen boven i dramat.
Citera
2014-08-02, 13:54
Medlem
aha!
då ska jag göra det.
för att tömma tanken bör jag endast kunna lossa på slangen under bränslekranen och ansluta slangen slangen från kranen till en dunk och vrida på kranen. eller hur??

sedan stänga kranen, hälla i 1 liter t-sprit och skaka tanken ordentligt... låta stå och sedan tömma ut igen?
Citera
2014-08-02, 14:02
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
aha!
då ska jag göra det.
för att tömma tanken bör jag endast kunna lossa på slangen under bränslekranen och ansluta slangen slangen från kranen till en dunk och vrida på kranen. eller hur??

sedan stänga kranen, hälla i 1 liter t-sprit och skaka tanken ordentligt... låta stå och sedan tömma ut igen?
Rätt metod att tömma ur bensinen, fel metod att skölja ur tanken. Lossa den tomma tanken från mopeden häll i några deciliter T-sprit, på med tanklocket och skaka tanken ordentligt. Vänd sedan tanken upp och ner så att T-spriten och all smuts samlas vid tanklocket, öppna tanklocket ock låt allt rinna ut. Blås sedan tanken ren med tryckluft. Kompressorn ska helst ha vattenavskiljare men det går att blåsa med vanlig tryckluft om den inte innehåller för mycket vatten.
Citera
2014-08-02, 14:22
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Pilla lite på tändstiftet.... måste man ha en tändstiftnyckel för att få loss dem? Eller kan man köra på med lite kraft med en skiftnyckel? Jag prövade lite men den verkade sitta fast som fan...

Sedan när man gör rent förgasaren, vad bör man tänka på... göra rent för mig innebär att tvätta och göra det helt rent. Men kan jag bara köra på med vatten, torka och verkligen göra det rent eller ska man köpa något speciellt för att rengöra den och sedan bara torka av?

edit... ok läste lite om förgasaren och insåg att jag var ute och cyklade. ska skruvas isär helt och bada alla delar i bensin och försöka blåsa ur med tryckluft.
blev genast lite osäker och kändes som grymt svårt att göra hehe...

Det är lätt att rengöra förgasaren men jag förstår om det kan vara lite läskigt att ge sig på.

Om man har problem med förbränningen i motorn så går det hårt åt tändstiftet så är det en massa loppor eller mkt avlagringar kan det vara god idé att byta och se till att du får rätt tändstift med rätt gänga och kolla glappet med bladmått så kan du utesluta tändstift sen.

Du kanske borde ringa någon som är mer kunnig?
Citera
2014-08-02, 15:13
Medlem
har inge så många att ringa som kan något... bo i storstan där datorer hägrar... är den enda med lite intresse för motorer.

jag är bara otålig, har ju bara hållt på lite gran än så länge... som du säger känns det läskigt att ge sig in på sakerna då jag inte kan det... men läser man om det så låter det rätt simpelt eller iallfall hanterbart.

just nu har jag mest planerat, funderat och läst... har lite platsbrist i lägenheten att hålla på samt att frugan blir så där lagom nöjd om jag börjar släpa in bensinbad

men som sagt ska jag forsla ut mopeden till landet nästa helg där jag kan ge mig på detta lite mer.

tömma tanken är nog något jag ändå ska göra i veckan. måste bara gå till clas ohlson och köpa två 10 liters dunkar.

är ju själv lite datanörd och trivs med att skriva, diskutera och älta mina problem på diverse forum.
någon som kan rekommendera andra forum som är stora vad gäller just moped av äldre sorter?
Citera
2014-08-03, 15:59
Medlem
Hej

Vad tror ni är bästa stället att vända sig till om man behöver nytt tändstift och luftfilter samt bränslefilter till FS1 Yamaha?

Biltema borde ju ha tändstift och bränslefilter som passar, eller?

Men luftfilter är jag osäker på... det jag har är ett sådant här:
http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs...fs1-16366.html
Dvs en platt skumgummi matta... kan ju tvätta och olja in. Men vill veta vilken butik jag bör kunna hitta något passande... Kan jag köpa vilken skumgummi som hellst och bara klippa till i lådan? Mopeddelar.se kan jag ju köpa från, men finns det i mer etablerad butik jag kan åka till är det att föredra.
Citera
2014-08-04, 11:00
Medlem
Jpms avatar
Brytarspetsar+kondensatorn på tändplattan bör bytas, misstänker brytarspetsarna har ärgat eller har för litet gap(0.35-0.40 mm), kontrolleras med bladmått.
Ifall du har bränslefilter i kranen, så räcker det filtret.
Senast redigerad av Jpm 2014-08-04 kl. 11:12.
Citera
2014-08-05, 18:06
Medlem
Vad för olja ska jag köpa för att ha i Motorn?

Måste man byta i växellådan också?

Vilken olja ska man ha på ett luftfilter?
Citera
2014-08-05, 18:24
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Vad för olja ska jag köpa för att ha i Motorn?
10W-30 eller 40 det är inte så noga eller menar du 2-T olja i bensinen?

Citat:
Måste man byta i växellådan också?
Motor och växellåda delar på samma olja.

Citat:
Vilken olja ska man ha på ett luftfilter?
Samma olja, glöm inte att krama ur filtret.
Citera
2014-08-05, 18:36
Medlem
Jag menade i Motorn, inte i Tanken.

I tanken kör jag med vanlig 2T Olja från Bensinmacken som blandas ut med soppan (98).
Citera
2014-08-06, 01:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Motorn har inte mycke krav på oljan så räcker om du tittar efter jaso ma, jaso ma1 eller jaso ma2 klassning, den används på mc-oljor avsedda för motorer med våtlamellskoppling, biltemas 10w-40 är ett billigt alternativ.

Ang. 2taktsoljan så kör på en helsyntetisk, lite dyrare men sen jag började köra på helsyntetisk har jag inte haft några sotproblem alls, efter 300mil är sotlagret i avgasporten så tunt att jag kan se metallen under, biltemas helsyntetiska använder jag.
Citera
2014-08-06, 14:46
Medlem
Tackar för infon.

Har idag inhandlat nytt bränslefilter: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Res...er-3-st-82682/

Ny bränsleslang: http://biltema.se/sv/Bat/Motor-tillb...eslang-259060/

Nytt tändstift: http://www.mekonomen.se/bil/reservde...-ps913a56810sv

Ska byta ut hela bränsleslangen till förgasaren i helgen. Sätta på nya bränslefiltret, göra rent tanken och förgasaren samt sätta i det nya tändstiftet. Hoppas allt det ska lösa problematiken med att motorn går så hackigt och bluddrar så mycket.

Om det inte hjälper ska jag byta ut luftfiltret
Just nu sitter det ett sådant här luftfilter i mopeden: http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/fs...fs1-16366.html i en plastkåpa.

Tänker köpa detta och klippa till så det passar i kåpan och sätta in efter att jag oljat in och kramat ur med 10w-40 olja. http://www.mekonomen.se/bil/reservde...-ps158a48577sv

Blir nog ändå nytt luftfilter, det är billigt och känns bra att byta ut när jag ändå håller på.

Om inget av ovan hjälper blir det nog verkstad om jag inte kommer på något annat som jag glömt att fixa... Brytarspätsar och avstånd m.m. känns lite svårt just nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in