Citat:
Ursprungligen postat av
Skriver
Frågan är väl vad törsten kräver? Släcks den av vatten till exempel?
Skriver skrev:
Citat:
När du öppnar munnen, vilket du inte gör,
väller vattnet ut
genom sprickorna i fördämningen
Bra fråga men ett föga tillfredsställande svar.
Jag tolkade det du först skrev. Det att vattnet sipprar fram. Som en bild för att folks undermedvetna tankar och värderingar sipprar fram i det som sägs och skrivs utan att folk egentligen vill avslöja sig. Men det är i vår natur att göra det. Personer med lite kunskap kan trycka på lite knappar, bildligen talat, och offret eller patienten börjar avslöja mera. Vattnet börjar sippra upp mer. Jag vet inte om det var så du menade...
Personligen vet jag inte varifrån jag fått bilden att det undermedvetna och vatten skulle ha med det omedvetna att göra. Men det verkar vara en vanlig bild. Jag vet inte ursprunget.
Vad jag gjorde när jag frågade om vattnet, var att dra en parallell till Jesus och kvinnan vid Sykars brunn och den dialog som utspelade sig där. Levande vatten. Jag gjorde en tolkning som jag inte vet om den är sann, men kan det vara så att det levande vattnet kan antas vara i eller sippra fram ur det undermedvetna in i vårt medvetande. Detta är ju en religiös spekulation och kanske inte det som Jesus avser.
Hoppas du förstår på ett ungefär vad jag menar. Berättelsen om Jesus och kvinnan vid brunnen finns i Johannes 4.