2005-08-30, 17:48
Medlem
blackie_lawlesss avatar
I morse vaknade jag till av att det recenserades böcker i SVT:s morgonprogram. Jag slogs av hur sinnessjukt dålig flintskallen (minns ej hans namn) var som utgav sig för att vara kritiker/recensent. Hans betyg löd:
Emma Hamberg "Mossvikenfruar": 1 av 5
Dan Brown "I cirkelns mitt": 4 av 5
Carolina Gynning "Ego girl": 3 av 5
Men vad sa han egentligen förutom att referera nästintill hela innehållet i böckerna? Inte mycket, var min uppfattning.

Man kan visserligen inte förvänta sig så mycket mer med tanke på dagens världsliga klimat där allt snart komprimerats till någon slags Metro/Se&Hör/TV3-gestaltning av verkligheten, men nog vore det intressant om någon beläst figur gjorde ett rejält litteraturprogram i SVT (får Röda Rummet godkänt?). Eller är det ens möjligt? Diskussioner kring litteraturen kanske inte fungerar i TV-formatet utan snarare hör hemma i P1?
Finns det förresten några verkligt belästa och kunniga litteraturkritiker i detta land? Vilka är de i så fall?
Citera
2005-08-30, 22:10
Medlem
Jag gillar att läsa New York Times Book Review http://www.nytimes.com/pages/books/ och Times Literary Supplement
http://www.the-tls.co.uk/ .
I Sverige har väl Svd.se ganska bra recensenter. P1 har också bra recensenter även om det ibland känns som om de väljer svårare, vagare ord i stället för starkare, enklare ord. Det känns ibland som om de snarare vill verka smarta än ha en stark åsikt.
Citera
2005-08-31, 21:55
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dedalus
Jag gillar att läsa New York Times Book Review http://www.nytimes.com/pages/books/ och Times Literary Supplement
http://www.the-tls.co.uk/ .
I Sverige har väl Svd.se ganska bra recensenter. P1 har också bra recensenter även om det ibland känns som om de väljer svårare, vagare ord i stället för starkare, enklare ord. Det känns ibland som om de snarare vill verka smarta än ha en stark åsikt.
Jag är varken särskilt beläst eller kunnig inom området, men för mig ter sig DN:s Jonas Thente som en skarpsynt kritiker. Och litteraturvetaren Anders Johansson har skrivit mycket som faller mig på negerläppen.
Ingen annan som orkar uttrycka sig i denna tråd?

Edit: Det där med att nyttja "svåra" ord kan nog vara en svår balansgång, men om det finns substans bakom ordvrängarnas tungomålstalande tycker jag det är upp till lyssnaren/läsaren att ta till sig snacket. Att slänga sig med krångligt skitsnack för sakens skull är däremot bara trams.
Citera
2005-08-31, 22:18
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
I morse vaknade jag till av att det recenserades böcker i SVT:s morgonprogram. Jag slogs av hur sinnessjukt dålig flintskallen (minns ej hans namn) var som utgav sig för att vara kritiker/recensent. Hans betyg löd:
Emma Hamberg "Mossvikenfruar": 1 av 5
Dan Brown "I cirkelns mitt": 4 av 5
Carolina Gynning "Ego girl": 3 av 5
Men vad sa han egentligen förutom att referera nästintill hela innehållet i böckerna? Inte mycket, var min uppfattning.

Ja, se den där Fotvik (det är väl så han heter) kan man då aldrig lita på. Att låta en sån recensera litteratur är som att låta en koprofag sköta ett matlagningsprogram.
Citera
2005-08-31, 23:59
Medlem
Jag fick flera mycket bra litteraturtips i SVTs morgonprogram för några veckor sedan. Tror det var Yukiko Duke och hon rekommenderade bland annat böckerna "Kalla det vad fan du vill" av Bakhtiari, Marjaneh samt "Persepolis" av Satrapi, Marjane. Fantastiskt bra, båda böckerna.
Citera
2005-09-01, 09:35
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Ja, se den där Fotvik (det är väl så han heter) kan man då aldrig lita på. Att låta en sån recensera litteratur är som att låta en koprofag sköta ett matlagningsprogram.
Det är nog Utvik du far efter.
Han gillade ju fröken Gylling, så Utvik kanske skulle ägna sig åt att recensera utvik istället för böcker.
Citera
2005-09-02, 10:05
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fislisa
Jag fick flera mycket bra litteraturtips i SVTs morgonprogram för några veckor sedan. Tror det var Yukiko Duke och hon rekommenderade bland annat böckerna "Kalla det vad fan du vill" av Bakhtiari, Marjaneh samt "Persepolis" av Satrapi, Marjane. Fantastiskt bra, båda böckerna.
Jag betivlar inte att man kan få boktips via TV, det jag undrar över är om det inte vore roligare med mer än ett referat av handlingen när det recenseras.
Citera
2005-09-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless

Edit: Det där med att nyttja "svåra" ord kan nog vara en svår balansgång, men om det finns substans bakom ordvrängarnas tungomålstalande tycker jag det är upp till lyssnaren/läsaren att ta till sig snacket. Att slänga sig med krångligt skitsnack för sakens skull är däremot bara trams.

Absolut. Med de orden i tankarna kan man med stort nöje och behållning läsa Svenska Akademiens motiveringar vid förkunnanden av Nobelpriset. Idel "som i nya former för roman och drama ur nutidsmänniskans blottställdhet hämtar sin konstnärliga resning", eller "som i talrika förklädnader framställer utanförskapets överrumplande delaktighet" och "som med enastående språklig lidelse blottar de sociala klichéernas absurditet och tvingande makt".
Citera
2005-09-03, 02:05
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dedalus
Absolut. Med de orden i tankarna kan man med stort nöje och behållning läsa Svenska Akademiens motiveringar vid förkunnanden av Nobelpriset. Idel "som i nya former för roman och drama ur nutidsmänniskans blottställdhet hämtar sin konstnärliga resning", eller "som i talrika förklädnader framställer utanförskapets överrumplande delaktighet" och "som med enastående språklig lidelse blottar de sociala klichéernas absurditet och tvingande makt".

Ja, och vad härligt det vore om årets nobelpristagare kungjordes med motiveringen "för att jag fan höll på att garva läppen av mig."
Citera
2005-09-04, 20:22
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ja, och vad härligt det vore om årets nobelpristagare kungjordes med motiveringen "för att jag fan höll på att garva läppen av mig."
Hoho. Det hade varit klockrent.
Dedalus citat påminner mig om systembolagets alla mustiga beskrivningar, typ "karaktärfull, nyanserad doft med inslag av äppelmos, gräs, svamp, saffran och flensost."
Citera
2005-09-04, 22:00
Medlem
Cohibas avatar
Akademins motiveringar är väl inte så farliga.

Då tycker jag Fotviks icke-recensioner är betydligt värre! Om de åtminstone hade valt nån som är så dålig, att man kunde få skratta lite. Vart tog den där programledaren för filmkrönikan med utstående öron vägen? Han hade också flint och aldrig nåt vettigt att säga, men han var harmlös och krumeluraktig, som blaren i en killekortlek, på ett vis Fotvik inte klarar. In med honom istället.

Var har de hittat Fotvik egentligen? Är han kusin till bajs-Elvis eller?
Citera
2005-09-13, 20:16
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Ohoj! Just nu går litteraturmagasinet Babel på SVT2. Repris 14/9 och 17/9.
Har tyvärr ingen möjlighet att se dagens program...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in