2005-08-31, 19:47
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
I domen står det att vite ska betalas om dylika diskussioner sker.

"Marknadsdomstolen i Sverige beslutade den 5 september 2003 att Flashback inte får medverka till "marknadsföring av olovlig avkodningsutrustning". Detta ska uppnås genom att Flashback förhandsgranskar all information innan den publiceras på Internet.

Rättegångskostnaderna på 218 562 kronor betalas av Flashback, och dessutom tilldelades ett vite på ytterligare 400 000 kronor - ifall man skulle bryta mot beslutet. Någon möjlighet att överklaga domen finns inte.

Men du kanske kan deponera 400 papp....

Notera även sista stycket.
Kaxa lagom, jag skrev bara det jag förstått av situationen och personligen tycker jag att just beslutat att hota om vite om det sker igen är dåligt, jag är inte emot förbudet här på forumet även om det rimmar illa med tidigare proklamationer om frihet.
Citera
2005-09-01, 11:00
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Rättegångskostnaderna på 218 562 kronor betalas av Flashback, och dessutom tilldelades ett vite på ytterligare 400 000 kronor - ifall man skulle bryta mot beslutet. Någon möjlighet att överklaga domen finns inte.
Tror inte att någon skulle vilja chansa, insattsen är för hög, men möjligen kan ett diskutionsförbud strida mot europakonventionen för de mänskliga rättigheterna. Saken kan då provas av Europadomstolen.

Jag skulle inte våga chansa på det...
Citera
2006-11-21, 22:28
Medlem
Grooms avatar
Jag tänkte på det här med domstolen, var FB fälld i Sverige? Och ligger inte FB nu utanför Sverige?
Citera
2006-11-22, 19:28
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Sweclockers? Va? Berätta vad hände och hur slutade det?
Vad händer med Sweclockers? Har dom också åkt på tunga böter?

Förövrigt anser jag att det inte är värt prislappen för piratkortsdiskussioner. Yttrandefrihet är oerhört viktigt men en halv mille per trådstart är lite för kostsamt för ett så trivialt diskussionsämne som piratkort.

Citera
2006-11-23, 20:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irganox
Det står ingenting där varför piratkopieringslänkar är tillåtna?

Är de tillåtna just för att man inte har blivit "stämda" än? Det är ju lika olagligt att ladda ner piratkopior som det är att köpa piratkort?

Jag kanske är ute och cyklar, men jag förstår inte...

Det är inte olagkligt att berätta vart det finns piratkopior, bara att faktiskt tanka ner dom...
Citera
2006-11-24, 10:27
Bannlyst
Nån gång MÅSTE idiotin få ett stopp. Det är INTE förbjudet att diskutera piratkort. Det finns INGEN domstol i det här landet som skulle avkunna en sådan dom eftersom det faktiskt INTE har stöd i lagen.

SUCK.
Citera
2006-11-24, 12:15
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Nån gång MÅSTE idiotin få ett stopp. Det är INTE förbjudet att diskutera piratkort. Det finns INGEN domstol i det här landet som skulle avkunna en sådan dom eftersom det faktiskt INTE har stöd i lagen.

SUCK.
Jag är inte så insatt i den här diskussionen men det låter konstigt, varför Flashback har ett hot om vite då?

Citera
2006-11-24, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Jag är inte så insatt i den här diskussionen men det låter konstigt, varför Flashback har ett hot om vite då?

Läs gärna Flashbacks egna summering:

http://www.flashback.se/flashbacks/md.php

Citat:
Ursprungligen postat av Flashback
För att summera det hela så åtalades Flashback på tre punkter. A) För att ha publicerat en banner med reklam för förretaget Bonab teknik (och som i sin länklista hade en "olaglig" länk). B) För att ha publicerat en banner med reklam för företaget Spel & sånt (som aldrig sålt piratkort, men hade en "liberal" uppfattning kring ämnet). C) För att man inte haft någon förhandsgranskning på en elektronisk anslagstavla (trots att inte lagen kräver detta).
Den 5 september 2003 lämnade Marknadsdomstolen sitt beslut. Domen ger ComHem, Senda och ViaSat rätt på alla punkter.

Citat:
Marknadsdomstolen tog inte hänsyn till lagen om elektroniska anslagstavlor. Istället hänvisade man till Marknadsföringslagen och hävdar att Flashback varit aktivt delaktig i marknadsföring av de så kallade piratkorten. Kontentan var att om det i framtiden förekom annonser eller information som på något sätt kunde leda till försäljning av piratkort på någon av Flashbacks webbplatser så skulle Flashback Media Group få böta 400 000 kronor.

Samt:

Citat:
Även om diskussionsforumet inte var det som åtalades, så var det i fokus under hela rättegången. Det är oklart ifall ett diskussionsforum skulle kunna fällas av marknadsföringslagen lika enkelt som en köp-sälj-byt-plats som Popmart.se. Men de jurister vi pratat med säger alla att det vore dumt att ens chansa.

Flashback tog alltså betalt för banners och dessa annonsörer hade länkar till piraktortssäljare och domstolen fann att FB medverkat till att marknadsföra dessa och fällde således Flashback. Fan tom en lekman fattar att en domstol aldrig skulle fälla FB för att det förekommer diskussioner om dessa kort här. Det är en enorm skillnad på diskussion och reklambanners.
Citera
2006-11-24, 12:33
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Läs gärna Flashbacks egna summering:

Flashback tog alltså betalt för banners och dessa annonsörer hade länkar till piraktortssäljare och domstolen fann att FB medverkat till att marknadsföra dessa och fällde således Flashback. Fan tom en lekman fattar att en domstol aldrig skulle fälla FB för att det förekommer diskussioner om dessa kort här. Det är en enorm skillnad på diskussion och reklambanners.
Det är kanske en "politisk dom"?

Flashback vill man nog stänga igen om man kan så varför inte döma Flashback politiskt?

Personligen tycker jag att i princip allt ska få diskuteras, men om det leder till att FB stängs ned så är det ju inte så kul.
Citera
2006-11-24, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Det är kanske en "politisk dom"?

Flashback vill man nog stänga igen om man kan så varför inte döma Flashback politiskt?

Personligen tycker jag att i princip allt ska få diskuteras, men om det leder till att FB stängs ned så är det ju inte så kul.

Absolut. Det är ju därför Admin inte ens vill chansa. Domen var ju minst sagt dubiös och att FB skulle "marknadsfört" dessa kort kan ju verkligen ifrågasättas men man ska ju också komma ihåg hur det var på den tiden. Fanns ju hur mycket folk som helst som sålde piratkort och det var enkelt att ladda ner nya koder till dekodern på internet osv.

Men det finns enligt mig en stor poäng i att skilja på vad som är förbjudet (att marknadsföra piratkort) och vad som faktiskt inte är förbjudet (att diskutera piratkort) eftersom jag får intellektuell härdsmälta på folk som påstår att domstolen har förbjudit piratkortsdiskussioner. Det gjorde domstolen INTE.
Citera
2006-11-24, 13:19
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Absolut. Det är ju därför Admin inte ens vill chansa. Domen var ju minst sagt dubiös och att FB skulle "marknadsfört" dessa kort kan ju verkligen ifrågasättas men man ska ju också komma ihåg hur det var på den tiden. Fanns ju hur mycket folk som helst som sålde piratkort och det var enkelt att ladda ner nya koder till dekodern på internet osv.

Men det finns enligt mig en stor poäng i att skilja på vad som är förbjudet (att marknadsföra piratkort) och vad som faktiskt inte är förbjudet (att diskutera piratkort) eftersom jag får intellektuell härdsmälta på folk som påstår att domstolen har förbjudit piratkortsdiskussioner. Det gjorde domstolen INTE.
Jag förstår vad du menar!

Och rent principiellt är det givetvis väldigt dumt att inte tillåta sådana diskussioner, dock i denna fråga har jag full förståelse för Admins beslut.

Jag är dock MER orolig för eventuella framtida inskränkningar gällande fildelning eller invandringsfrågor tex. Det är två områden som jag ser som betydligt viktigare och allvarligare än den relativt marginella frågan "piratkort".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in