2014-07-31, 10:33
Medlem
Hej på er!

Jag är en mycket vältränad kille på 19 år (Konditionsmässigt. Ej muskulös av mig). Bland annat så springer jag 10-11 pass i veckan (Är medel/långdistanslöpare).

Lite bakgrund till mina spasmer/ryckningar

Slutet av 2013 blev jag diagnostiserad med högt blodtryck. (Omkring 160/90). Vad det kunde bero på visste inte läkarna. (hade dock lång streptokocker-infektion någon månad innan). Jag gjorde ultraljud på hjärtat, 24h EKG, arbets-EKG, magnetkamera, osv. Min släkt har alltid haft väldigt friska hjärtan.
Jag kände samtidigt av väldigt diffusa symptomer på hjärtat, såsom dubbelslag, arytmier och sådant. Min vilopuls är på 40. Fick betablockare i två veckor för blodtrycket, men det sänkte även min vilopuls till omkring 28...

Hursomhelst, jag tränade fortfarande under denna period. Dock rätt lugnt under de perioder då jag kände symptomer på hjärtat som mest. Under träningarna så tänkte jag hela tiden på att jag kanske skulle dö mitt under passet (något jag fortfarande är rädd för).

Jag hade även muskelryckningar den här tiden, främst i armböjen och i vaderna.

Jag fick svår ångest av detta. Några panikattacker fick jag också.. Trodde att jag skulle dö hela tiden.

Jag har gått flera månader på KBT för detta. Nu är ju ångesten mycket bättre, men jag känner fortfarande av lite besvär av det ibland.
Symptomer just nu (främst):

Muskelspasmer i min hand (Abductor digiti minimi)
- Spasmer/snabba ryckningar som håller i sig i omkring 3 sekunder. Ibland några gånger i minuten. Ibland bara nån gång i timmen.

Muskelspasmer i min nacke (Sternocleidomastoid)
- Rycker i kanske 5-10 sekunder. Vissa dagar känner jag inte av detta. Ibland 5-6 gånger på en dag.

- Globus. Känns trångt i min hals. I princip hela tiden (pågått sedan Januari)

Dessa ryckningarna har jag haft i några veckor nu. Är ju rädd för MS/ALS eller någon annan farlig sjukdom (gjorde dock en magnetkameraundersökning på hjärnan i januari, och det såg bra ut). Kan det vara något som är kvar efter ångesten?
Citera
2014-07-31, 17:07
Medlem
RoaldDahls avatar
buddyeh, du springer väldigt mycket.
Se till att få i dig tillräckligt av hela b-vitaminspektrat, men även magnesium och d-vitamin.
Sannolikt svettas du ur dig (under 10-11 träningspass i veckan!!!) mer än vad du vet om.
Citera
2014-07-31, 19:31
Medlem
E.W.s avatar
Låter varken som MS eller ALS. Dessutom har du en normal MR, så vi kan utesluta tumörer och det mesta annat i hjärnan.

Tar du några läkemedel?
Citera
2014-07-31, 22:35
Medlem
Tack för era svar.

Jag äter till och från mineral/vitamin-tillskott. Började häromdagen med det igen efter ett längre tid utan.
Sen svettas jag verkligen oerhört mycket!

Annars äter jag antihistaminer (Aerius) och tar inhalerar kortison mot allergi (pulmicort).
Tar även omeprazol varannan dag mot halsbränna och svidande mage (säkert stressrelaterat). Detta har jag gjort kanske i 2-3 månader.

Får ibland även svullnadskänslor i bl.a min fötter! Nu har min högerfot känts lite svullen (är ej svullen) i kanske en vecka till och från..

Har alltså besvär med några grejer. Det är väldigt jobbigt med tanke på hur mycket jag tränar. Tävlar även på hög nivå, och dessa besvär ställer till det rejält, mest mentalt då, för mig.
Citera
2014-08-01, 01:49
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddyeh
Jag äter till och från mineral/vitamin-tillskott. Började häromdagen med det igen efter ett längre tid utan. Sen svettas jag verkligen oerhört mycket!

Får ibland även svullnadskänslor i bl.a min fötter! Nu har min högerfot känts lite svullen (är ej svullen) i kanske en vecka till och från..

Låter som en nervinflammation. Den kan vara bristrelaterad. Du skriver dessutom att du svettas oerhört mycket. Vid nervinflammation så kan det kännas svullet - just för att det ÄR svullet inuti, men utan att det nödvändigtvis gått så långt att det syns utanpå.

Kolla upp alla blodprover, vitaminer och mineraler.
Läkemedlen ovan får någon annan svara för.
Citera
2014-08-01, 12:11
Medlem
Nervinflammation har jag faktiskt tänk på. Har en del små pirrande känningar i armarna och händerna ibland.
Vet dock inte vad en nervinflammation skulle innebära. Om det är farligt eller inte. Men jag har lätt att få ångest när jag tänker på sådant...

Alla mina blodprov har sett bra ut hittills. Dock var det någon månad sen jag gjorde ett senast.
Citera
2014-08-01, 14:45
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Nervinflammation har jag faktiskt tänk på. Har en del små pirrande känningar i armarna och händerna ibland.
Vet dock inte vad en nervinflammation skulle innebära. Om det är farligt eller inte. Men jag har lätt att få ångest när jag tänker på sådant...

Alla mina blodprov har sett bra ut hittills. Dock var det någon månad sen jag gjorde ett senast.

Det beror på vad man menar med "farligt"? Är bara sådant man dör av farligt?
Att du har symptom som besvärar är väl tillräckligt farligt.

I regel går nervinflammationer bort.
Men för att stilla oron - som kan späda på symptomen istället -
kontakta en neurolog för enkla tester och diskussion.
Jag tror på en näringsbrist ÄVEN om du tror att alla essentiella
värden togs och trots att de såg bra ut senast. Nu har vi ju haft
en hiskelig värmebölja ett tag, börjar till och med jag tycka, och
då kan man ju till och med svettas även om man sitter stilla.
Tänk då att springa(!), hemska tanke...
Citera
2014-08-01, 14:57
Medlem
E.W.s avatar
Eftersom båda MR-hjärna och all provtagning varit normala skulle jag tro att det är ofarliga fascikulationer. Uppkomstmekanismen bakom godartade fascikulationer är okänd. Så du kommer troligen aldrig få något svar varför det sker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascikulation
Citera
2014-08-04, 07:36
Medlem
Nu har jag känt hur en slags "rysning" gått igenom mitt högra ben och fortsatt pirrat i någon sekund. Väldigt konstig känsla. Har hänt några gånger idag. Samma ben vars fot känts lite svullen på ovandelen.
Citera
2014-08-04, 12:14
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Nu har jag känt hur en slags "rysning" gått igenom mitt högra ben och fortsatt pirrat i någon sekund. Väldigt konstig känsla. Har hänt några gånger idag. Samma ben vars fot känts lite svullen på ovandelen.

Ok. Har du blivit nedkyld nyligen?
Citera
2014-08-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ok. Har du blivit nedkyld nyligen?
Nej. Har inte badat på några veckor, och annars är jag utsatt för ganska mycket värme pga värmeböljan..

Högerbenet ryser till rätt ofta just nu. Var tionde minut kanske.
Citera
2014-08-04, 13:27
Medlem
Raventears avatar
Jag tycker det låter som benigna fascikulationer kryddat med ångest. Jag får såna lite överallt, särskilt om jag tränar mycket.

Det ser rätt skoj ut ibland, ungefär som att det sitter något under huden som försöker slå sig ut...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in