2014-07-30, 21:09
Medlem
Jag tror att jag har ett virus eller i alla fall har haft ett virus på datorn, och jag undrar om viruset kan överföras till min mobil om jag kopplar ihop den med datorn? Har laddat ner anti-virus program som ena dagen säger att jag inte har virus och andra dagen så har jag det, därför är jag osäker om jag vågar koppla in mobilen.
Citera
2014-07-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmeridian
Jag tror att jag har ett virus eller i alla fall har haft ett virus på datorn, och jag undrar om viruset kan överföras till min mobil om jag kopplar ihop den med datorn? Har laddat ner anti-virus program som ena dagen säger att jag inte har virus och andra dagen så har jag det, därför är jag osäker om jag vågar koppla in mobilen.

Vad har du för os på dator och mobil? Är det samma os och datorn är infekterad, så kan det garanterat överföras. Har du olika OS så är risken betydligt mindre, men kanske inte obefintlig
Citera
2014-07-30, 21:28
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGK10
Är det samma os och datorn är infekterad, så kan det garanterat överföras
https://i.imgur.com/3ZTpBpe.jpg

TS: ja, filen kan överföras(USB Spread), men den kan inte exekveras i din mobil. Två helt olika plattformar ska och kan inte kommunicera på en sådan låg nivå. Kolla bland dina appar och se om du ser något skumt, hittar du inget så är du safe.

Om du har ett virus på datorn så är det möjligt att den snor dina filer på din mobil och laddar upp på en server, så har du nudes så bör du vara försiktig.

Tips på scanners? lol, inte min typ av svar.
Citera
2014-08-01, 11:32
Medlem
Jag lånar tråden lite.

Jag ska också överföra några filer från en tidigare dator som haft virus och nu till en ny dator, kan viruset följa med om man lägger dom på en usb och för över filerna till nya datorn?

Gamla datorn var en asus, nya en hp.
Citera
2014-08-01, 12:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barca2424
Jag lånar tråden lite.

Jag ska också överföra några filer från en tidigare dator som haft virus och nu till en ny dator, kan viruset följa med om man lägger dom på en usb och för över filerna till nya datorn?

Gamla datorn var en asus, nya en hp.

Givetvis !

Så se till att skanna allt ordenligt - tips på sådana finns i inlägg # 4265-4266
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in