Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-30, 17:00
Medlem
linn_rosss avatar
snälla någon som kan hjälpa?
min dator kraschade, så den är ominstallerad. ville inte köra senaste säkerhetskopian då där antagligen var en massa skräp så jag har lagt över allt själv som jag vill ha.

MEN jag vill ha tillbaka lösenorden i firefox och vet inte var eller vilken fil jag ska dra över och var jag ska dra över den.

alltså jag har exempelvis ett gammalt Facebook konto där jag kryssat i spara lösenord för att logga in.
har inte kvar den gamla mailen så jag kan inte komma åt mitt konto på annat sätt än på min gamla dator där lösenordet var sparat.

Någon som fattar??? Hjälp hjälp
Citera
2014-07-30, 17:04
Medlem
tzjs avatar
Du borde kunna hämta din gamla nyckelring från din backup som du ratade. Testa det.
Kolla i programmet nyckelhanteraren om du har något där, annars ligger det som sagt på din backup.
Citera
2014-07-30, 17:11
Medlem
linn_rosss avatar
jag tycker mig ha dragit över nyckelringen men att inte firefoxs lösenord hängde med där. får liksom inte alls upp ngt gammalt man fyllt i i webbläsaren.
Citera
2014-07-30, 17:21
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linn_ross
jag tycker mig ha dragit över nyckelringen men att inte firefoxs lösenord hängde med där. får liksom inte alls upp ngt gammalt man fyllt i i webbläsaren.

Då får du byta lösenord till de sidor du inte kommer ihåg lösenordet till.
Citera
2014-07-30, 17:23
Medlem
linn_rosss avatar
det kan jag ju inte göra
Citera
2014-07-30, 17:24
Medlem
linn_rosss avatar
men det kan jag ju inte, kan inte komma åt kontot på annat sätt
Citera
2014-07-30, 17:28
Medlem
tzjs avatar
Hittade det här på nätet, testa det:

Citat:
Open TimeMachine drive in a Finder > Goto the latest version of backup (or whichever date you wanna retrieve from) > Users > {your Home folder} > Library > Keychains > here you'll find a file "login.keychain" (of course without quotes). Copy the file "login.keychain" and paste it on your desktop.

I would change the name of the file just to distinguish it from the current file. The easy would be "login2.keychain" (without quotes). Double click on it and it will open with keychain.app automatically. On the left top panel you'll see login2 name, click on it an it will have all your previous logins with passwords.

You will need to put your previous password (the password you used to open it previously) to see the login details.
Citera
2014-07-30, 17:29
Medlem
linn_rosss avatar
enda jag kan göra är att ominstallera till den gamla säkerhetskopian och då gå in MEN för att byta lösenord så vill den ju ha det gamla lösenordet så det hjälper ju inte för då kan jag bara ha kvar datorn i gamla läget.

tycker att det borde vara ngn fil jag missat att dra över med firefoxs information ...???
Citera
2014-07-30, 17:29
Medlem
linn_rosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

TACKKKK
ska genast kolla!!!! :-)
Citera
2014-07-30, 17:32
Medlem
linn_rosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Tror iofs att jag har testat detta nu när jag läste ordentligt och att ändå inte saker i webbläsaren kom upp. ... men jag ska prova att byta namnen för det gjorde jag inte
Citera
2014-07-30, 18:36
Medlem
merlin2s avatar
om du har utrymme på någon hårddisk eller usbminne/usbhårddisk

gör så här
* ta backup av den installerade datorn som du har nu (behövs inte om du inte vill)
* återställ till den senaste säkerhetskopian, (den du inte vill lägga in)
* se infon om hur firefox tar backup, (länk kommer nedanför), ta även backup av hela modzilla-mappen till usb hårddisken, just in case, för framtida bruk,
* ta de filer som behövs för dina lösen och kopiera även dem till din usb hårddisk
* (behövs inte men är bättre lösning) ladda ner "lastpass" -tillägget till firefox och importera dina firefox till lastpass, detta kommer göra att även om du installerar om datorn 1000 ggr så finns dina lösen kvar, bara att ladda ner appen och tuta och köra.
* du kan även om du vill ladda ner en app som heter något med "firefox password export" vilket exportera din lösen till en vanlig fil som du kan sedan importera med firefox själv. (ett val, måste inte)
* om du har fått alla dina lösen att funka så fortsätt nedan att får du hojta till då det jag skriver nedan är lönlöst att fortsätta på.

* installera den backup som du har tagit i början av denna text.
* ifall du nu tog via lastpass är det bara att ladda ner appen och du har dina lösen, annars får du manuellt lägga in filen i rätt mapp och starta om firefox och då borde dina lösen dyka upp.

var firefox sparar olika saker:
https://support.mozilla.org/en-US/questions/677189

jag hade valt spara dina lösen via "lastpass", dina bokmärken kan du göra samma sak med tillägget "xmarks".
Senast redigerad av merlin2 2014-07-30 kl. 18:50.
Citera
2014-07-30, 20:12
Medlem
linn_rosss avatar
tusen tack !!!!! ska prova detta....

firefox password export
behöver man inte skriva i lösenorden på nytt då utan dom kan ta av gamla?

alltså vad jag provat tidigare är att dra över alla backup filer och sånt och sparat över på nya datorn bara men ibland ligger inte saker på samma ställen på nya och gamla. då har det inte funkat.

ska säkerhetskopiera lite nu och sen gå tillbaka till "innan kraschen" och se vad som händer....

jag återkommer ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in