2005-08-30, 11:50
Medlem
Till min fasa upptäckte jag, efter lite sökning, att den svenska folkmusiken ännu inte har avhandlats i någon tråd här på flashback (till skillnad från rysk, irländsk och japansk...).
Ordning bör upprättas i leden, och här kommer en tråd om den vackra musiken som våra förfäder gett oss.

Lite vad som helst, rörande musiken kan avhandlas i denna tråd. Vilket instrument folkmusik spelas bäst på, från vilken landsända den bästa musiken kommer, tips på trevliga melodier, förvarningar om spelmansstämmor, anekdoter och berättelser eller vad fan som helst, rörande folkmusik, kan behandlas här.
Alla svenskar besitter någon form av relation till den svenska folkmusiken, vilket betyder att alla har något att skriva här, och vi får en mustig diskussion!

Själv så är jag dalmas, med rötter i västerdalarna på mors sida, och finner givetvis melodierna därifrån vackra, upplyftande, och trevliga att spela och lyssna på.
Jag trakterar dragspelet (kolla min signatur, tror att vi håller på och stämmer upp till horgalåten) och spelar en del Jularbobitar (vilket kanske inte riktigt räknas till folkmusiken) och en del låtar från västerdalarna. De klassiska gånglåtarna, och någon dryckesvisa finns också med på repertoaren.

Ordet är tämligen fritt! Vad finns att ventilera kring den svenska folkmusiken?
Citera
2005-08-30, 11:55
Medlem
dallassallads avatar
Kul tråd!

Min personliga favorit måste väl vara Cornelis Vreeswijk; den mer trubaduraktiga folkmusiken.
Instrumenten som gäller är gitarr (luta på Bellmans tid), dragspel (gäller inte Vreeswijk) och gärna bas eller andra stränginstrument.

En platta som kan rekommenderas - åtminstone några låtar - är samlingsskivan Cornelis & Taube från 2003. Där framförs några av artisternas skönaste låtar av en massa kompetenta svenska musiker.
Rekommenderar på den:
Totta Näslund - Balladen om briggen "Blue Bird" av Hull
Perssons Pack - Eldare på Värmen
Eldkvarn - Fritiof Anderssons Paradmarsch
Imperiet - Personliga Persson
Pugh Rogefeldt - Saskia

P.S. Schyst folkdräkt!
Citera
2005-08-30, 12:41
Medlem
Nemesis1s avatar
Herr Mannerlig är ju iaf en trevlig svensk folkvisa (tror den är från Sverige iaf)...
Citera
2005-08-30, 13:51
Medlem
FNGs avatar
Folkmusik är ju fantastiskt intressant och väldigt bra i många fall. Om man tittar på den "moderna" folkmusiken i Sverige så började det i mitten på 1970 talet med Folk och Rackare som spelade in sin första skiva (har jag för mig) 1974, dom har i sin tur inspirerat de flesta av de band som kommit efter. Den Svenska folkmusiken hade en uppsving, i alla fall kommersiellt, under 1990 talet, band som Garmarna, Ranarim, Imma, Hoven Droven och speciellt Hedningarna spelade in flertalet skivor. Hedningarna hämtade ju mycket inspiration från Karelen bland annat och även från den samiska skaldekonsten.

man måste ocskå komma ihåg att mycket av folkmusiken var ett sätt att kritisera samhället på ett sätt, att klaga på orättvisor och annat, samt att det natrulrligtvis var för underhållningssyfte.

Låtar som man måste ha lyssnat på, enligt mig i alla fall... :

Folk och rackare : Bonden och Kråkan, lysande samhällskritik, snikna präster is no good.
Folk och rackare : Gomorron gomorron kär fader
Hedningarna : Tiina Vieri
Hednningarna : Hela skivan Karelia Visa
Garmarna : Vädergällningen

Jag slänger även in en norsk grupp
Folque - Ravene, mycket bra musik.
Citera
2005-08-30, 14:39
Medlem
Jag gillar merit hemmingsson, organist som fyllde 65 nyss. grattis, merit!
Citera
2005-08-31, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Kul tråd!

Min personliga favorit måste väl vara Cornelis Vreeswijk; den mer trubaduraktiga folkmusiken.
Instrumenten som gäller är gitarr (luta på Bellmans tid), dragspel (gäller inte Vreeswijk) och gärna bas eller andra stränginstrument.

En platta som kan rekommenderas - åtminstone några låtar - är samlingsskivan Cornelis & Taube från 2003. Där framförs några av artisternas skönaste låtar av en massa kompetenta svenska musiker.
Rekommenderar på den:
Totta Näslund - Balladen om briggen "Blue Bird" av Hull
Perssons Pack - Eldare på Värmen
Eldkvarn - Fritiof Anderssons Paradmarsch
Imperiet - Personliga Persson
Pugh Rogefeldt - Saskia

P.S. Schyst folkdräkt!

Med all respekt, gamle vän, så är väl Cornelis ursprungligen från Nederländerna - och han hämtade åtminstone under den första tiden av sin karriär mer inspiration från detta land än Sverige. Även jag är mycket förtjust i hans melodier, men bör man verkligen betrakta dem som svensk folkmusik?

...sedan kan man ju visserligen ifrågasätta både vad som är svenskt och vad som är folkmusik... lånat har ju folk gjort i alla tider...

En tanke bara.
Citera
2005-08-31, 09:49
Medlem
GreenManalishis avatar
Ko över Sarek
är en kul blandning av progg och folkmusik framförd av Norrlåtar.
De har även gjort en del roliga varianter av Gällivarevisan
www.norrlatar.com
Citera
2005-08-31, 10:46
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troop
Med all respekt, gamle vän, så är väl Cornelis ursprungligen från Nederländerna - och han hämtade åtminstone under den första tiden av sin karriär mer inspiration från detta land än Sverige. Även jag är mycket förtjust i hans melodier, men bör man verkligen betrakta dem som svensk folkmusik?

...sedan kan man ju visserligen ifrågasätta både vad som är svenskt och vad som är folkmusik... lånat har ju folk gjort i alla tider...

En tanke bara.
Kanske har du rätt...
Han var ju inte så mycket svensk folkmusiker som han var nederländsk och latinamerikansk folkmusiker (mycket översättningar och tolkningar av Victor Jara, m.fl...).
Däremot tycker jag att det bör bedömas utöver sortens musik som framförs och inte av ursprung på musikern(a). Det är min åsikt och han gjorde väldigt mycket som var just svensk folkmusik.
Citera
2005-08-31, 11:54
Medlem
dIRe_s avatar
Gjallarhorn är ett band som gjort lite samisk folkmusik, även om de är från finland så sjunger de oftast på svenska.

Återkommer med mer.
Citera
2005-08-31, 12:16
Medlem
joperzas avatar
Tycker Evert Ljusberg är den svenska folkmusiken personifierad. Kör land och rike runt och uppträder på byggdegårdar med enkla gamla visor & roliga anekdoter.
Citera
2005-08-31, 12:19
Medlem
Perriss avatar
Svensk folkmusik kan ju vara riktigt trevlig, även om den är hopplöst ute i dessa tider. Jag är speciellt förtjust i den något mer rockiga och elektroniska varianten som man bjöds på under näbbstövlarnas årtionde. Fantastiskt trivsamt tillsammans med en slät kopp te.
De grupper som idag försöker göra pop av våra stolta knätoffs-traditioner ter sig ju i det närmaste patetiska i jämförelse.

/perris
Citera
2005-08-31, 12:20
Medlem
Perriss avatar
Tusan. Dublett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto