2014-07-30, 21:35
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Du är inte frekvens-statistiker alltså? För enligt dom så är väl P(A) för godtyckligt A väldigt nära X/Y där X är antal kända sanna påståenden och Y totalt antal kända påståenden?
Må så vara, men invändningen är irrelevant eftersom vi varken vet X, Y eller A, bara att A kan vara sant eller falskt. Dessutom handlar det inte om att uppskatta sannolikheten för att A inträffar utan att A är sant, dvs. har inträffat. Detta utan att ens få några observationer. P(A) = 0 eller P(A) = 1 är de enda vettiga svaren. Vi kan likna situationen vid att jag singlar en slant och observerar krona eller klave. Sedan frågar jag dig utan att visa dig slanten vad sannolikheten för krona är. Fel svar är 0.5 (eller någon annan proportion givet att myntet är obalanserat) och rätt svar är antingen 0 eller 1 då det inte finns någon slumpmässighet gällande om krona är "sant eller ej". Vilket av dessa svar som troligast är rätt är en annan femma. Men visst kan man se det ur en lite mer Bayesiansk synvinkel också, men problemet är fortfarande att vi inte vet något om A, bara att det kan vara sant eller falskt.

TS får nog tänka om frågeställningen lite, då det inte finns något att skatta utan några observationer.
Senast redigerad av VonFanderblad 2014-07-30 kl. 21:47.
Citera
2014-07-30, 22:34
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Må så vara, men invändningen är irrelevant eftersom vi varken vet X, Y eller A, bara att A kan vara sant eller falskt. Dessutom handlar det inte om att uppskatta sannolikheten för att A inträffar utan att A är sant, dvs. har inträffat. Detta utan att ens få några observationer. P(A) = 0 eller P(A) = 1 är de enda vettiga svaren. Vi kan likna situationen vid att jag singlar en slant och observerar krona eller klave. Sedan frågar jag dig utan att visa dig slanten vad sannolikheten för krona är. Fel svar är 0.5 (eller någon annan proportion givet att myntet är obalanserat) och rätt svar är antingen 0 eller 1 då det inte finns någon slumpmässighet gällande om krona är "sant eller ej".
Aha. Det där står i ganska stark kontrast till mitt åskådningssätt. Till exempel vet jag inte hur jag ska förhålla mig till att A sant är samma som A inträffat? Hur förhåller du dig till analytiska sanningar?
Citat:
TS får nog tänka om frågeställningen lite.
Det håller jag med om. :)
Citera
2014-07-31, 11:02
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Frågan är "vad är sannolikheten att A är sant". Datan vi har är att A är ett påstående som kan vara sant eller falskt.

I dina exempel definierar du A, men uppgiften vi diskuterar innefattar att A inte är definierat. Det enda vi vet om A är att det kan vara sant eller falskt.
Okok jag förstår. Se mitt svar nedan.

Citat:
Må så vara, men invändningen är irrelevant eftersom vi varken vet X, Y eller A, bara att A kan vara sant eller falskt. Dessutom handlar det inte om att uppskatta sannolikheten för att A inträffar utan att A är sant, dvs. har inträffat. Detta utan att ens få några observationer. P(A) = 0 eller P(A) = 1 är de enda vettiga svaren. Vi kan likna situationen vid att jag singlar en slant och observerar krona eller klave. Sedan frågar jag dig utan att visa dig slanten vad sannolikheten för krona är. Fel svar är 0.5 (eller någon annan proportion givet att myntet är obalanserat) och rätt svar är antingen 0 eller 1 då det inte finns någon slumpmässighet gällande om krona är "sant eller ej". Vilket av dessa svar som troligast är rätt är en annan femma. Men visst kan man se det ur en lite mer Bayesiansk synvinkel också, men problemet är fortfarande att vi inte vet något om A, bara att det kan vara sant eller falskt.
Rätt svar för något som redan hänt men som vi inte kontrollerat ännu kan vara 0,5 (superpositionen mellan sant och falskt om sannolikheten för sant utfall är 0,5). Men det kan även vara samtliga andra värden mellan 0 och 1.

Därför har TS kompis rätt och man kan inte tilldela sannolikheten i förväg på det här viset.

BEVIS.
Antag att vi har sanningsvariabeln A. Vi ska uppskatta sannolikheten att A är sann utan annan data. Antag att vi uppskattar sannolikheten till X. Sedan kontrollerar vi sannolikheten och finner att den är Y. B är att vi har kontrollerat sannolikheten.

Dvs.
P(A) = X
P(A|B) = Y
Eftersom P(A|B) är den korrekta sannolikheten, är vårt antagande P(A) bara korrekt om X = Y.
Men P(A) är ett reellt tal mellan 1 och 0, och X är en äkta gissning. Då är chansen att vi gissade rätt (dvs. X = Y) lika med 1/ℵ₁, vilket är identiskt 0.

Alltså kan vi inte gissa rätt, alltså kan vi inte tilldela sannolikhet.
Citera
2014-07-31, 13:12
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Okok jag förstår. Se mitt svar nedan.

Rätt svar för något som redan hänt men som vi inte kontrollerat ännu kan vara 0,5 (superpositionen mellan sant och falskt om sannolikheten för sant utfall är 0,5). Men det kan även vara samtliga andra värden mellan 0 och 1.

Därför har TS kompis rätt och man kan inte tilldela sannolikheten i förväg på det här viset.

BEVIS.
Antag att vi har sanningsvariabeln A. Vi ska uppskatta sannolikheten att A är sann utan annan data. Antag att vi uppskattar sannolikheten till X. Sedan kontrollerar vi sannolikheten och finner att den är Y. B är att vi har kontrollerat sannolikheten.

Dvs.
P(A) = X
P(A|B) = Y
Eftersom P(A|B) är den korrekta sannolikheten, är vårt antagande P(A) bara korrekt om X = Y.
Men P(A) är ett reellt tal mellan 1 och 0, och X är en äkta gissning. Då är chansen att vi gissade rätt (dvs. X = Y) lika med 1/ℵ₁, vilket är identiskt 0.

Alltså kan vi inte gissa rätt, alltså kan vi inte tilldela sannolikhet.
Ja, det är ju precis min poäng. Dessutom är det inte ens säkert att A är en stokastisk variabel öht, så hela frågeställningen är märklig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in