2014-07-30, 02:01
Medlem
Luciditys avatar
Jag och en kompis kan inte komma överens om en sak. Vi har påståendet A. Vi vet ingenting om A och ska uppskatta dess sannolikhet. Jag menar att man bör uppskatta 50% eftersom det kan bli "minst fel" och att det är väntevärdet. Min kompis menar att det inte går att uppskatta något värde alls eftersom det inte finns någon data att utgå ifrån. Vad är korrekt?

A är alltså ett påstående som kan vara antingen sant eller falsk, och uppgiften är att uppskatta sannolikheten att det är sant.
Senast redigerad av Lucidity 2014-07-30 kl. 02:05.
Citera
2014-07-30, 02:28
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucidity
Jag och en kompis kan inte komma överens om en sak. Vi har påståendet A. Vi vet ingenting om A och ska uppskatta dess sannolikhet. Jag menar att man bör uppskatta 50% eftersom det kan bli "minst fel" och att det är väntevärdet. Min kompis menar att det inte går att uppskatta något värde alls eftersom det inte finns någon data att utgå ifrån. Vad är korrekt?

A är alltså ett påstående som kan vara antingen sant eller falsk, och uppgiften är att uppskatta sannolikheten att det är sant.
Du kan gissa ett svar. Men har man ingen information alls så kan man per definition inte göra en skattning.
Citera
2014-07-30, 02:52
Medlem
VonFanderblads avatar
Frågan går inte att svara på utan att den omdefinieras. Antingen är det sant eller så är det inte det.
Senast redigerad av VonFanderblad 2014-07-30 kl. 02:54.
Citera
2014-07-30, 06:28
Medlem
På vilket sätt formuleras A?

Det gör skillnad om påståendet exempelvis är att A existerar eller om det är att A kommer att ske. Om A innefattar flera premisser ser jag det som mer osannolikt, exempelvis är påståendet att A sker på A vis om A tid mer osannolikt än att A är.
Citera
2014-07-30, 06:37
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Jag har inget svar att bidra med, men väl ett par relevanta wikipedia-länkar. Du efterlyser en s.k. uniformative prior. Din polare vill tillämpa the principle of indifference. De lärde tvistar om huruvida det är en bra idé.
Citera
2014-07-30, 12:57
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Jag har inget svar att bidra med, men väl ett par relevanta wikipedia-länkar. Du efterlyser en s.k. uniformative prior. Din polare vill tillämpa the principle of indifference. De lärde tvistar om huruvida det är en bra idé.
Jag tolkar det som att båda dem är på min sida. Det finns två möjliga utfall, A är sant eller A är falskt. Alltså tilldelar jag båda möjligheter 50% i brist på annan data.

Frågan blir nog lätt bli tvetydig och bör omdefinieras som nämnts, kanske har vi tolkat den olika och det är därför vi kommer fram till olika saker. Kan någon bidra med alternativa formuleringar som förtydligar hur den kan tolkas olika?
Citera
2014-07-30, 13:44
Medlem
Bertil85s avatar
Sannolikheten är y och x.

Har för mig att det var rätt svar; när jag ställdes inför det problemet.
Citera
2014-07-30, 13:59
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Jag tolkar det som att båda dem är på min sida. Det finns två möjliga utfall, A är sant eller A är falskt. Alltså tilldelar jag båda möjligheter 50% i brist på annan data.
Han länkade fel, det du föreslår är principle of indifference, att om man inte har data bör man dela sannolikheten lika på de olika utfallen. Det finns inget namn på det som din kompis föreslår, men jag håller med honom. Det är nämligen skillnad på att inte ha data och att inte veta vad frågan är.

Citat:
Frågan blir nog lätt bli tvetydig och bör omdefinieras som nämnts, kanske har vi tolkat den olika och det är därför vi kommer fram till olika saker. Kan någon bidra med alternativa formuleringar som förtydligar hur den kan tolkas olika?
  • Du har en (äkta och perfekt) 1-bits slumptalsgenerator och A = "nästa bit från generatorn är 1"
  • A = "Gud existerar"
Dessa två kan tyckas vara lika eftersom vi inte har data för någon av dem - men så är inte faller. Till exempel i ena fallet är principle of indifference möjlig att applicera eftersom en äkta och perfekt slumptalsgenerator är definierad som att sannolikheten för A är 50%.
Citera
2014-07-30, 14:53
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:

The principle of indifference är en (men inte den enda tänkbara) uniformative prior. Men det var naturligtvis du och inte din polare som ville tillämpa den. Jag läste trådstarten lite hastigt.
Citera
2014-07-30, 16:04
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Han länkade fel, det du föreslår är principle of indifference, att om man inte har data bör man dela sannolikheten lika på de olika utfallen. Det finns inget namn på det som din kompis föreslår, men jag håller med honom. Det är nämligen skillnad på att inte ha data och att inte veta vad frågan är.
  • Du har en (äkta och perfekt) 1-bits slumptalsgenerator och A = "nästa bit från generatorn är 1"
  • A = "Gud existerar"
Dessa två kan tyckas vara lika eftersom vi inte har data för någon av dem - men så är inte faller. Till exempel i ena fallet är principle of indifference möjlig att applicera eftersom en äkta och perfekt slumptalsgenerator är definierad som att sannolikheten för A är 50%.
Frågan är "vad är sannolikheten att A är sant". Datan vi har är att A är ett påstående som kan vara sant eller falskt.

I dina exempel definierar du A, men uppgiften vi diskuterar innefattar att A inte är definierat. Det enda vi vet om A är att det kan vara sant eller falskt.
Citera
2014-07-30, 18:42
Medlem
VonFanderblads avatar
Frågan är tyvärr helt enkelt nonsens rent sannolikhetsmässigt.
Citera
2014-07-30, 19:36
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Frågan är tyvärr helt enkelt nonsens rent sannolikhetsmässigt.
Du är inte frekvens-statistiker alltså? För enligt dom så är väl P(A) för godtyckligt A väldigt nära X/Y där X är antal kända sanna påståenden och Y totalt antal kända påståenden?
Senast redigerad av matteyas 2014-07-30 kl. 19:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in