Citat:
Ursprungligen postat av
Lucidity
Jag tolkar det som att båda dem är på min sida. Det finns två möjliga utfall, A är sant eller A är falskt. Alltså tilldelar jag båda möjligheter 50% i brist på annan data.
Han länkade fel, det du föreslår är principle of indifference, att om man inte har data bör man dela sannolikheten lika på de olika utfallen. Det finns inget namn på det som din kompis föreslår, men jag håller med honom. Det är nämligen skillnad på att inte ha data och att inte veta vad frågan är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lucidity
Frågan blir nog lätt bli tvetydig och bör omdefinieras som nämnts, kanske har vi tolkat den olika och det är därför vi kommer fram till olika saker. Kan någon bidra med alternativa formuleringar som förtydligar hur den kan tolkas olika?
- Du har en (äkta och perfekt) 1-bits slumptalsgenerator och A = "nästa bit från generatorn är 1"
- A = "Gud existerar"
Dessa två kan tyckas vara lika eftersom vi inte har data för någon av dem - men så är inte faller. Till exempel i ena fallet är principle of indifference möjlig att applicera eftersom en äkta och perfekt slumptalsgenerator är definierad som att sannolikheten för A är 50%.