2014-07-29, 14:31
Medlem
Jag har varit vegetarian i 3 år och övergick till vegankost i januari.
När jag var vegetarian åt jag rätt mycket ost men inte andra mejerigrejer eftersom jag var laktosintolerant (detta yttrade sig genom bubblig mage, uppsvälldhet och värk, dock gick det bra med små mängder mjölk men inte i såser och dylikt).
Nu har jag dumt nog fuskat med en ost i en vecka vilket har resulterat i extremt illamående (fick aldrig det av laktos), tryck i huvudet, muskelvärk, lågt blodtryck (svartnar när jag ställer mig upp snabbt), eksemen har blossat upp igen och magen har varit uppsvälld, allt detta kommer efter att jag ätit ost, inte efter annan mat.
Detta är ju symptom på mjölkallergi men tänker att det även kan bero på värmen, därför undrar jag om någon av er har varit veganer och sedan börjat käka mejeri igen och blivit allergiska?
Har ju hört att man an bli allergisk mot saker man utesluter en längre tid, jag tål tex verkligen inte kött längre, fuskade med en kycklingbit för något år sedan och blivit förstoppad och var uppsvälld och gasig i en vecka efteråt.
Kanske är det bara karma, vet ej men vore bra om någon har erfarenhet av detta!
Citera
2014-07-29, 16:07
Medlem
Balkan-Kings avatar
Du er gået fra slemt til værre! Behøver du virkelig ljuge for dig selv og indbilde dig at vore forfædre aldrig åt köt? (en søhistorie som MÅNGA veganer tror på)

Bliv normal og ät köt hver dag i små mængder, ca. 100 gram. Jag äter alt som er 100% naturligt, snegle, frøer, lam, okse, rein, ælg etc. Jag äter INTE salami och pølse produkter.
Citera
2014-07-29, 21:05
Medlem
Det är normalt att få mindre av enzymet lactase som bryter ned laktos med åldern, då kroppen inte förväntar sig mjölk annat än i ung ålder. Möjligen kan nordbor dock ha vants att tåla det bättre av att man fortsätter dricka mjölk upp i åldrarna så att enzymerna som behövs för att bryta ned det hålls kvar av stimulans. Slutar man underhålla det är det normalt att vara ”laktosintolerant”.
Citera
2014-07-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Det är normalt att få mindre av enzymet lactase som bryter ned laktos med åldern, då kroppen inte förväntar sig mjölk annat än i ung ålder. Möjligen kan nordbor dock ha vants att tåla det bättre av att man fortsätter dricka mjölk upp i åldrarna så att enzymerna som behövs för att bryta ned det hålls kvar av stimulans. Slutar man underhålla det är det normalt att vara ”laktosintolerant”.

Men laktosintolerant har jag ju alltid varit, nu frågade jag om mjölkallergi vilket är två helt olika saker!
Citera
2014-07-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raveasfuck
Men laktosintolerant har jag ju alltid varit, nu frågade jag om mjölkallergi vilket är två helt olika saker!

Men varför skulle inte symtomen bero på intoleransen?

Allergi utvecklas väl inte av att man inte har utsatt sig för det man blir allergisk mot, för då skulle inte immunförsvaret ha fått någon orsak att reagera på det. Allergi kan t.ex. uppstå av läckande tarm så att osmälta bitar av maten kommer ut i blodet och då angrips av immunceller, eller att mat legat kvar osmält i tarmen länge och blir giftig så att det produceras antikroppar mot den.

Det väl en vanesak också vad kroppen är van att ta emot och vilka enzymer som finns att tillgå, men det borde inte ge så här stora symtom.
Citera
2014-07-31, 14:15
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Precis som tidigare talande skulle jag tippa på att det är så att du nu inte alls tål laktos då du inte ätit det på en tid (vad äter du för ost? Hårdost innehåller ju inte ens laktos). Kanske en blandning av laktos och den här jävla (ursäkta uttrycket) värmen?
Citera
2014-07-31, 15:04
Medlem
second2opinions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Du er gået fra slemt til værre! Behøver du virkelig ljuge for dig selv og indbilde dig at vore forfædre aldrig åt köt? (en søhistorie som MÅNGA veganer tror på)

Bliv normal og ät köt hver dag i små mængder, ca. 100 gram. Jag äter alt som er 100% naturligt, snegle, frøer, lam, okse, rein, ælg etc. Jag äter INTE salami och pølse produkter.

Håll käft. Du är off topic med din obildade kommentar.

Till TS : Jag hade varit vegan i flera år och testade att äta både kött och mjölkprodukter men hade inte blivit allergisk. Däremot äcklades jag på ett psykiskt plan. Är fortfarande vegan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in