2014-07-30, 23:26
Medlem
Fred-Asps avatar
Hallalslaktat är helt i fas med biblisk slaktmetod. Kostreglerna kommer ju från gamla testamentet, så du bör snarare äta hallal/kosher. Du bör heller inte äta skaldjur.
Citera
2014-07-31, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Hallalslaktat är helt i fas med biblisk slaktmetod. Kostreglerna kommer ju från gamla testamentet, så du bör snarare äta hallal/kosher. Du bör heller inte äta skaldjur.

Jag är kristen och har inga problem med att äta halalslaktat (eller kosher) kött.
Båda metoderna råkar vara enligt gamla testamentet även om det inte är något krav för kristna att följa det.

Däremot skulle jag uppmuntra kristna att fundera över mängden kött de konsumerar.
Vi i det moderna samhället äter för mycket kött överhuvudtaget. Det ska vara en lyx, inte en vardagsföreteelser. Något extra, 1-2 gånger i veckan. Kött-glufsandet är fruktansvärt för miljön, det är en extremt krävande produktion och använder upp land och resurser som man skulle kunna använda till att producera mättande näringsrik kost till 10 gånger fler människor än vad köttet kan användas till. Fattiga människor jorden runt, inklusive kristna bröder och systrar har inte möjlighet att äta kött regelbundet. Ska du du sitta med McDonald's till lunch och grillad stek till middag?
Det är frosseri.
Citera
2014-08-01, 11:52
Medlem
dcafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Offrat till avgudar är inte samma som att det är slaktat i den abrahamitiska gudens namn. Borde inte vara något problem vad jag vet.

Fast att säga att det går lika bra med mat tillägnad en annan gud borde ju bryta mot första budet.
Citera
2014-08-01, 17:09
Medlem
Jesus säger i Matteus 15:10-19: "Förstår ni inte att allt som kommer in i munnen går ner i magen och töms ut på avträdet? Men det som går ut ur munnen kommer från hjärtat, och det gör människan oren. Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, falskt vittnesbörd och hädelser. Sådant gör människan oren."

Ät och var lycklig. Tror inte du dör. Verserna är såklart längre men orkade inte skriva allt, bara det som var rakt på sak.
Citera
2014-08-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
@karanan Såvitt jag vet så skiljer sig inte halal-slakt från vanlig slakt på annat sätt än att de ber en bön och sedan skär halsen av djuret vända mot Mecka eller något. Kanske de även använder slaktmask. Hur de än dödar djuret så är det precis så som djur har dödats i flera hundra år innan dagens nya påfund om hur djur ska dödas.

Enligt veterinärerna så är halal-slakt kvalificerat djurplågeri!!

En vanlig slakt kräver bedövning därefter dör djuret på en sekund utan att uppleva rädsla och smärta.

En halal-slakt innebär att djuret får sitt huvud vridet i en konstig ställning och får halsen avskuren och tvingas uppleva dödsångest rädsla och smärta i upp till elva minuter innan det dör.

Vi civiliserade människor som har förmåga att känna empati och har utvecklats så pass att vi inte skär i vare sig människor eller djur utan bedövning förstår och accepterar och respekterar detta.

Ni andra kan fortsätta stoppa huvudet i sanden med era stängda hjärtan.
Senast redigerad av karanan 2014-08-15 kl. 12:29.
Citera
2014-08-15, 21:49
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaGulaKorset
Räknas halalslaktat kött som offerkött? Det står ju en imam där och ber till Allah när det slaktas.
Om man läser i Bibeln, 1 Kor 10:28, skriver Paulus att man inte ska äta sådant kött.

Vad säger ni som är kristna och har läst på om detta? Hur ska man göra om man kommer till en restaurang som serverar halalkött?
Halalslakten innebär bl.a. att man låter blodet rinna av från köttet, vilket borde passa bra för kristna konsumenter som tar bibelns bud på allvar att "avstå från blod" dvs. att inte äta blod.

Nu kan man faktiskt säga att även vanlig svensk slakt uppfyller detta krav.

Jag är inte insatt i hur halal-slakt går till. Min spontana reaktion till detta är att det är ok. att slakta djur för köttets skull, men det måste gå anständigt till, utan att plåga djuren i onödan...

En liten iakttagelse bara: Halal-slaktad skinka lär man inte hitta...
Senast redigerad av Megalit 2014-08-15 kl. 22:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in