2014-07-29, 09:32
Medlem
Jag kör taxi i Uppsala men är intresserad av samma arbete fast i Norge och helst i Oslo. Har någon erfarenhet av taxi i Norge så berätta gärna vilka krav som ställs från myndigheter och arbetsgivare där och hur arbetsvillkoren i övrigt ser ut. det skulle verkligen uppskattas!
Citera
2014-07-29, 10:09
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Dyrt att åka taxi är det i alla fall. Och jag hade hellre kört taxi i en mindre stad, samtidigt som du får mer ut i månaden.
Citera
2014-07-30, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Dyrt att åka taxi är det i alla fall. Och jag hade hellre kört taxi i en mindre stad, samtidigt som du får mer ut i månaden.

Varför tror du det ger bättre lön i en mindre stad? Jag tänker att Oslo är bättre för storleken samt att det borde finnas en del köruppdrag till och från flygplatsen?
Citera
2014-07-30, 14:58
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyRisk
Varför tror du det ger bättre lön i en mindre stad? Jag tänker att Oslo är bättre för storleken samt att det borde finnas en del köruppdrag till och från flygplatsen?

Och det kryllar av taxi där. På helger kan du nog tjäna en del, men resten av veckan består mest av att sitta och vänta. För många bilar i förhållande till kunder helt enkelt. Ende taxichaffisen jag mött som tyckt att han tjänat drägligt körde maxitaxi i Bergen, och då mest för att inte konkurrensen var så hård om större sällskap.
Citera
2014-07-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Och det kryllar av taxi där. På helger kan du nog tjäna en del, men resten av veckan består mest av att sitta och vänta. För många bilar i förhållande till kunder helt enkelt. Ende taxichaffisen jag mött som tyckt att han tjänat drägligt körde maxitaxi i Bergen, och då mest för att inte konkurrensen var så hård om större sällskap.
Varför sänker inte nötterna priserna då om dom inte får körningar på veckodagar?
Citera
2014-07-30, 19:39
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Varför sänker inte nötterna priserna då om dom inte får körningar på veckodagar?

För att staten ska ha sina bränsleavgifter, sin bilskatt och sin nybilsavgift, kommunen ska ha sina bomavgifter, verkstaden ska ha hutlöst betalt för allt från service till reparationer. Och så ska det helst bli något kvar till idioten som valt att köra också...

Men visst; marknaden är fri, så om du tror att hela hemligheten är att bara sätta ner priserna bör du starta taxiåkeri eller central.
Citera
2014-07-30, 21:28
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:

Som ovanstående sa; finns många taxibilar som bara står stilla.

Har en bekant i en mindre stad (ca. 35.000 invånare).
Han tjänade lite mer än 600.000 kr. på ett år. Men då jobbade han tio timmar om dagen sa han.
Citera
2014-08-08, 02:57
Medlem
Förstår vad ni menar. Verkar alltså gälla att hitta sin egen marknad(stad i Norge i det här fallet) som inte redan är översvämmad av taxibilar. Bra med mindre orter på landsbygden kan också vara att folk behöver åka längre sträckor.....är också van vid långa pass och fredag och lördag natt är ett måste för att maximera sin lön inom taxi
Citera
2014-08-08, 03:44
Medlem
Hei fra Norge!
Om du er ansatt så får du 40% av inkjørda pengar i Løn og når du betalt avgifter og skatt så har du ca 50% av den 40% i løn. Så før 2000 ut må du kjøre in 10 000 kr. Se til att den bedriften du kjør før har avtale om pasientreiser! Ger en massa kjørningar på uke dagarna! (mindre betalt men sikker inkomst)
Velg Stavanger, Bergen etc før Oslo! Hilsen!
Citera
2014-08-08, 06:56
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzy2010
Hei fra Norge!
Om du er ansatt så får du 40% av inkjørda pengar i Løn og når du betalt avgifter og skatt så har du ca 50% av den 40% i løn. Så før 2000 ut må du kjøre in 10 000 kr. Se til att den bedriften du kjør før har avtale om pasientreiser! Ger en massa kjørningar på uke dagarna! (mindre betalt men sikker inkomst)

Kjører du drosje?
Citera
2014-08-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzy2010
Hei fra Norge!

Jaha i Sverige får jag 3000 SEK efter skatt om jag kör in 10 000 SEK. Liknande här att sjukresor(pasientreiser) ger mindre betalt men är en säker inkomst. Menade ni alltså att jag ska välja städer vid kusten som Stavanger och Bergen och undvika Oslo, Drammen och Fredrikstad?
Citera
2014-08-08, 23:32
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Citat:
Jaha i Sverige får jag 3000 SEK efter skatt om jag kör in 10 000 SEK. Liknande här att sjukresor(pasientreiser) ger mindre betalt men är en säker inkomst. Menade ni alltså att jag ska välja städer vid kusten som Stavanger och Bergen och undvika Oslo, Drammen och Fredrikstad?

Fredrikstad är säkert bra. Likaså Moss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in