2014-08-08, 14:04
Medlem
15 600 kr netto in.
Hyra: 3750 kr
El: ca 150-200 kr
Hemförsäkring (Länsförsäkringar): 80 kr
Telefon (Tele2): 150-200 kr
Internet (Riksnet): 265 kr
Bankkort (Icabanken):20 kr
Gymkort: 70 kr (jobbet betalar resten)
Mat: ca 2000 kr

Ca 6500 kr fasta kostnader utan kläder o hygienartiklar vilket varierar från månad till månad. Ca 9100 kr att spendera, inga problem alls att klara sig på det som singel i en mellanstor stad! Inget lyx liv men jag trivs bra med det
Citera
2014-08-08, 14:10
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Ekonomi handlar om att prioritera, det blir vad man gör det till. Om man inte har några hobbies som kostar pengar, utan man sitter t.ex. vid datorn hela sin lediga tid och ens enda utgifter består av boende och mat, så kan man spara mer än halva nettolönen om man bor i en etta i Kalix för 3000kr per månad och lagar sin egen mat och dricker Cola för totalt 3000kr per månad.

Men vill man bo i en tvåa, köra egen bil, äta ute med polare, köpa märkeskläder och hänga på krogen varje fredag och lördag så klarar man sig på 15 500 kr netto, men det kanske inte blir mycket sparande. Tar man krogen varannan helg kanske man kan spara en tusenlapp.

Sammanfattning: Att leva eller att spara.

Låt mig se om jag tolkar dig rätt. Du kallar bo i en tvåa, köra egen bil, äta ute med polare, köpa märkeskläder och hänga på krogen varje fredag och lördag för "att leva"?

Själv föredrar jag att hika upp för Kilimanjaro före att ha bil eller köpa några jävla "märkeskläder". Men det är ju jag det.

Jag som, enligt vissa genier, inte har ett liv.

Men så bor jag ju varken i Kalix eller dricker läsk.
Citera
2014-08-08, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Låt mig se om jag tolkar dig rätt. Du kallar bo i en tvåa, köra egen bil, äta ute med polare, köpa märkeskläder och hänga på krogen varje fredag och lördag för "att leva"?

Själv föredrar jag att hika upp för Kilimanjaro före att ha bil eller köpa några jävla "märkeskläder". Men det är ju jag det.

För vissa är det enklare "att leva", de flesta svenskar orkar inte tänka på vilka möjligheter som finns i livet, därav fylls glädjen i många svenskars liv av vänner, Premier League på Viasat, sex och alkohol.
Citera
2014-08-08, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Alla har olika intressen. Det som är livet för vissa är det tråkigaste som finns för andra.
Citera
2014-08-09, 02:56
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Alla har olika intressen. Det som är livet för vissa är det tråkigaste som finns för andra.

Hear hear. Skulle aldrig få för mig att "ut och vandra i naturen" eller bestiga ett berg. Sånt skit blev jag påtvingad i skolan och det är det tråkigaste som finns.
Citera
2014-08-09, 12:50
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Hear hear. Skulle aldrig få för mig att "ut och vandra i naturen" eller bestiga ett berg. Sånt skit blev jag påtvingad i skolan och det är det tråkigaste som finns.
Poängen HumbertHumbert hade var att upplevelser man uppskattar får en mer att känna sig levande än att gå omkring med en Lacoste piké för en hetro man.
Skulle själv ångrat mig om jag bränt allt på märkeskläder och alkohol till ockerpriser på krogen om jag sedan inte hade råd att göra något på semestern, gå på konserter m.m.
Citera
2014-08-09, 15:24
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Poängen HumbertHumbert hade var att upplevelser man uppskattar får en mer att känna sig levande än att gå omkring med en Lacoste piké för en hetro man.
Skulle själv ångrat mig om jag bränt allt på märkeskläder och alkohol till ockerpriser på krogen om jag sedan inte hade råd att göra något på semestern, gå på konserter m.m.

Ja, och för vissa är just att gå på krogen i en lacostetröja en upplevelse som uppskattas mer än att gå i naturen.
Citera
2014-08-10, 21:08
Medlem
Det handlar bara om hur stora utgifter man har. Finns folk som drar in 50k i månaden och bränner allting utan något sparande. Får du 20k brutto och bor billigt så har du massor med pengar kvar till att "leva" med
Citera
2015-11-01, 01:32
Medlem
Har ungefär 19500 efter skatt varje månad och jag jobbar 125-130 timmar i månaden.

Efter allt är betalt har jag väl ca 14500 för allt annat. Vill notera att jag bor i Norge men även i detta land har jag flera tusen över varje månad.

Prisskillnaderna i Norge och Sverige är rätt överdrivna. Det är mest ohälsosamma saker som är dyrare i norge t.ex Tobak, Alkohol osv. Något jag inte direkt konsumerar.

Man kan klara sig otroligt bra på 20k brutto sålänge man inte är en idiot med sina pengar. Tänk på att folk som tjänar 40k osv är mycket mer tillgänglig till sina jobb och jobbar mera. Jag jobbar hellre som jag gör och tjänar lite mindre än att jobba massor och ha jobbet i tankarna hela tiden på fritiden och tjäna mer.

Pengar är verkligen inte värt lika mycket om du inte kan känna mycket frihet utanför jobbet. Så har du ett vanligt jobb och tjänar runt 20k brutto tycker jag man ska vara nöjd.
Senast redigerad av pontusyxa 2015-11-01 kl. 01:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in