Citat:

Ja, och det är din uppfattning av livet och din mening i livet. Du tänker så och mår bra av det.
Jag svarade TS vad jag tycker är meningsfullt för mig, som då naturligtvis inte är det samma som för dig.
Det var inte en fråga som vi skulle ha bästa tänkbara beviset och sanningen om.
TS fråga: Vad skulle egentligen vara meningsfullt för er? är det jag svarade på.
Om meningen med livet innehåller objektiv meningslöshet eller sysselsättnings krav eller vad det nu än må vara, så svarade jag på vad som ger mig en mening med livet.
Det är min mening, inte din och jag behöver inte ens förklara det för dig.
Min mening är min.

Jag svarade TS vad jag tycker är meningsfullt för mig, som då naturligtvis inte är det samma som för dig.
Det var inte en fråga som vi skulle ha bästa tänkbara beviset och sanningen om.
TS fråga: Vad skulle egentligen vara meningsfullt för er? är det jag svarade på.
Om meningen med livet innehåller objektiv meningslöshet eller sysselsättnings krav eller vad det nu än må vara, så svarade jag på vad som ger mig en mening med livet.
Det är min mening, inte din och jag behöver inte ens förklara det för dig.
Min mening är min.
Jag kanske var otydlig i min trådstart, men jag tror att jag syftade på just en form av objektiv mening. Folk klagar hela tiden om hur meningslöst världen och livet är, och då vore det intressant att veta vad de är missnöjda med och skulle vilja vara annorlunda? Min bestämda uppfattning är att de just klagar på den objektiva meningslösheten, och då vore det intressant att veta vad de menar med det. Det enda jag kan komma på är att en/flera gudar har skapat oss för att vi ska uträtta något specifikt mål och möjligen att vi hamnar i paradiset efter detta liv som "belöning". Frågan är om folk skulle bli lyckligare av detta? Eller är det ett "det är grönare på andra sidan"-scenario? Frihet (meningslöshet) eller mening (mindre frihet)?
Det du talar om är en subjektiv mening, vilket naturligtvis kan finnas. Gillar du och finner djup mening med att utöva en viss sport eller aktivitet, så kan det vara väldigt meningsfullt för just dig, medan jag kanske finner djup meningsfullhet att syssla med konst. Skillnaden mellan subjektiv och objektiv mening är väl just att när det gäller den subjektiva meningen så är det något vi själva har valt, medan den objektiva är något som kommer utifrån (gud/gudar).
Fast jag ser nu att jag i trådstarten har blandat ihop subjektiv och objektiv mening. Jag antar att jag ibland har svårt att se hur en gud kan stå utanför världen. Jag menar, även om en gud har skapat precis allting, så finns det ändå enligt mig eviga värden och koncept som hade funnits även utan denna allsmäktige gud, som exempelvis matematik och moral. Om denna gud sade åt mig att utföra saker som jag fann helt oacceptabla och fel, och som går emot dessa enligt mig eviga värden (moral och etik), hur kan denna gud då göra anspråk på att stå för den "objektiva/riktiga sanningen"? Att jag skulle hamna i paradiset känns inte som en objektiv mening utan snarare en subjektiv mening där jag kan vara lycklig i evig tid, men ingen objektiv mening. Samtidigt är även moral och etik subjektiv, även om jag själv vill tro att det är väldigt universellt att mörda barn och oskyldiga är fel, etc.
Senast redigerad av ABC. 2014-07-30 kl. 22:22.

Senast redigerad av ABC. 2014-07-30 kl. 22:22.