• 3
  • 4
2014-07-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja, och det är din uppfattning av livet och din mening i livet. Du tänker så och mår bra av det.
Jag svarade TS vad jag tycker är meningsfullt för mig, som då naturligtvis inte är det samma som för dig.
Det var inte en fråga som vi skulle ha bästa tänkbara beviset och sanningen om.
TS fråga: Vad skulle egentligen vara meningsfullt för er? är det jag svarade på.
Om meningen med livet innehåller objektiv meningslöshet eller sysselsättnings krav eller vad det nu än må vara, så svarade jag på vad som ger mig en mening med livet.
Det är min mening, inte din och jag behöver inte ens förklara det för dig.
Min mening är min.

Jag kanske var otydlig i min trådstart, men jag tror att jag syftade på just en form av objektiv mening. Folk klagar hela tiden om hur meningslöst världen och livet är, och då vore det intressant att veta vad de är missnöjda med och skulle vilja vara annorlunda? Min bestämda uppfattning är att de just klagar på den objektiva meningslösheten, och då vore det intressant att veta vad de menar med det. Det enda jag kan komma på är att en/flera gudar har skapat oss för att vi ska uträtta något specifikt mål och möjligen att vi hamnar i paradiset efter detta liv som "belöning". Frågan är om folk skulle bli lyckligare av detta? Eller är det ett "det är grönare på andra sidan"-scenario? Frihet (meningslöshet) eller mening (mindre frihet)?

Det du talar om är en subjektiv mening, vilket naturligtvis kan finnas. Gillar du och finner djup mening med att utöva en viss sport eller aktivitet, så kan det vara väldigt meningsfullt för just dig, medan jag kanske finner djup meningsfullhet att syssla med konst. Skillnaden mellan subjektiv och objektiv mening är väl just att när det gäller den subjektiva meningen så är det något vi själva har valt, medan den objektiva är något som kommer utifrån (gud/gudar).

Fast jag ser nu att jag i trådstarten har blandat ihop subjektiv och objektiv mening. Jag antar att jag ibland har svårt att se hur en gud kan stå utanför världen. Jag menar, även om en gud har skapat precis allting, så finns det ändå enligt mig eviga värden och koncept som hade funnits även utan denna allsmäktige gud, som exempelvis matematik och moral. Om denna gud sade åt mig att utföra saker som jag fann helt oacceptabla och fel, och som går emot dessa enligt mig eviga värden (moral och etik), hur kan denna gud då göra anspråk på att stå för den "objektiva/riktiga sanningen"? Att jag skulle hamna i paradiset känns inte som en objektiv mening utan snarare en subjektiv mening där jag kan vara lycklig i evig tid, men ingen objektiv mening. Samtidigt är även moral och etik subjektiv, även om jag själv vill tro att det är väldigt universellt att mörda barn och oskyldiga är fel, etc.
Senast redigerad av ABC. 2014-07-30 kl. 22:22.
Citera
2014-07-30, 22:28
Medlem
goran744s avatar
Nej du var inte otydlig! Jag valde att svara utifrån mig själv.
Jag tycker att livet får en mening om jag fyller det med både en subjektiv och en objektiv mening.
Missnöjet kanske också är att människor ser det andra har eller önskar att de hade inom alla områden som finns.
Det finns så mycket som kan få en människa att känna missnöje i tillvaron men det finns också mycket som kan bli meningsfullt om man bara ger händelsen man gör en mening.
Man blir nog inte lyckligare än vad man gör sig.
Det objektiva är något som jag egentligen inte vet något om men hoppas ,tror och anar att finns där.
Man behöver inte kunna och veta allt. Det räcker med att bara vara den man är.
Leva eller inte leva.
Dö skall vi göra ändå och försöka hitta livet under tiden. Ens eget liv och fylla det med det man själv vill fylla det med.
Nu tror jag att det finns något( Gud) eller (Det) som har skapat allt.
Jag känner inga behov av att veta sanningen om det. Utan mer att jag känner tillit till allt som händer och sker. Att det finns något där.......
Citera
2014-07-30, 22:38
Medlem
Jag skrev ett till stycke i mitt föregående inlägg som du lär ha missat, så läs gärna det.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag tycker att livet får en mening om jag fyller det med både en subjektiv och en objektiv mening.

Varför kan du inte nöja dig med att kalla det för en subjektiv mening? För dina intressen är ju intressen som just du har valt och finner mening i, inte något som kommit utifrån.

Citat:
Det objektiva är något som jag egentligen inte vet något om men hoppas ,tror och anar att finns där.

Känns som att denna objektiva mening om den skulle ha funnits, skulle vara väldigt uppenbart från första början för oss. Som någon tidigare i tråden skrev, att vi kanske rent utav skulle vara förprogrammerade med denna mening av Gud. Men vem vet? Kanske denna objektiva mening är förprogrammerad eller på annat sätt väldigt uppenbar, men bara det att vi inte ser det för att det är FÖR uppenbart/nära? Jag tvivlar dock.
Citera
2014-07-30, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Du är väldigt tydlig med din uppfattning om verkligheten som, objektivt sett, meningslös.

Samtidigt har du satt ett mycket stort värde på individens frihet. Ska detta då ses som din subjektiva meningsfullhet?

Kanske är det så att dessa båda förutsätter varandra. Alltså att friheten är nödvändig i en (objektivt) meningslös tillvaro, men hade varit onödig annars?

Det vore kul om du kunde utveckla detta lite, och det är ju helt OnT.

Hehe, jag har bara väntat på att någon som läser mina inlägg inom både politik och filosofi ska påpeka detta.

Ja, det är en rätt bra sammanfattning. Objektivt är tillvaron meningslös. Min subjektiva mening är att allt som inte skadar någon ska vara helt tillåtet, så att människor kan brinna för allt som de önskar som inte skadar någon.

Vid vissa röntgenundersökningar får man ta på sig en filt fylld med blyplåtar som skydd mot strålningen. Ofrihet känns för mig som att alltid vara tvungen att vara klädd med en sådan filt.

Om en allsmäktig god Gud hade funnits, hade det kanske inte varit nödvändigt med någon frihet. Då hade ju allt varit avgjort till vårt bästa av en högre moralisk instans.
Citera
2014-07-30, 22:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Jag skrev ett till stycke i mitt föregående inlägg som du lär ha missat, så läs gärna det.

Varför kan du inte nöja dig med att kalla det för en subjektiv mening? För dina intressen är ju intressen som just du har valt och finner mening i, inte något som kommit utifrån.

Känns som att denna objektiva mening om den skulle ha funnits, skulle vara väldigt uppenbart från första början för oss. Som någon tidigare i tråden skrev, att vi kanske rent utav skulle vara förprogrammerade med denna mening av Gud. Men vem vet? Kanske denna objektiva mening är förprogrammerad eller på annat sätt väldigt uppenbar, men bara det att vi inte ser det för att det är FÖR uppenbart/nära? Jag tvivlar dock. Den enda objektiva mening jag ser just nu är att vi ska föröka oss och säkerställa vår framtida existens på jorden som biologiska varelser.

Jag måste väl få svara som jag vill, eller hur? Det är mitt liv och min bakgrund och historia som har format mig till den jag är idag och då även format mina funderingar och tankar om livet.
Ja jag kanske missade något av det du skrev, och jag kanske inte heller förstod allt du skrev utan svarade som jag förstod och det jag förstod av dig.
Ja det kan vara så att man är tidsinställd, programmerad för att lära sig något just här och nu. Ingen vet. Endast den som dött har sanningen. Den vet om den inget vet mer eller om den vet lite mer.
Jag tror mer på att vi inte skall förstå allt för då blir det för uppenbart och att man därför skall leva sig igenom allt på ett ganska ovetande sätt.
Vet man vad som väntar så kan man också mixtra med sanningen så den passar en själv och då beräknat.
Citera
2014-07-30, 22:58
Medlem
Citat:
.......
Känns som att denna objektiva mening om den skulle ha funnits, skulle vara väldigt uppenbart från första början för oss. Som någon tidigare i tråden skrev, att vi kanske rent utav skulle vara förprogrammerade med denna mening av Gud. Men vem vet? Kanske denna objektiva mening är förprogrammerad eller på annat sätt väldigt uppenbar, men bara det att vi inte ser det för att det är FÖR uppenbart/nära? Jag tvivlar dock.
Yes, vi är "förprogrammerade" med den objektiva meningen av Gud, även om det är inte så uppenbart för oss från första början. Men vi kommer underfund med detta i slutet av vår reinkarnationscykel. Denna mening består i att utveckla (höja) vårt medvetande så att vi blir "lika" Guds natur, dvs. become beings av unconditional love and sharing.
Citera
2014-07-30, 23:17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Du är väldigt tydlig med din uppfattning om verkligheten som, objektivt sett, meningslös.

Samtidigt har du satt ett mycket stort värde på individens frihet. Ska detta då ses som din subjektiva meningsfullhet?

Kanske är det så att dessa båda förutsätter varandra. Alltså att friheten är nödvändig i en (objektivt) meningslös tillvaro, men hade varit onödig annars?

Det vore kul om du kunde utveckla detta lite, och det är ju helt OnT.
Man kan ha politiska åsikter trots att tillvaron är meningslös, och viljan att vara fri är inte direkt från den korkade ändan av politiska åsikter.
Citera
2014-07-31, 11:35
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hehe, jag har bara väntat på att någon som läser mina inlägg inom både politik och filosofi ska påpeka detta.

Ja, det är en rätt bra sammanfattning. Objektivt är tillvaron meningslös. Min subjektiva mening är att allt som inte skadar någon ska vara helt tillåtet, så att människor kan brinna för allt som de önskar som inte skadar någon.

Vid vissa röntgenundersökningar får man ta på sig en filt fylld med blyplåtar som skydd mot strålningen. Ofrihet känns för mig som att alltid vara tvungen att vara klädd med en sådan filt.

Om en allsmäktig god Gud hade funnits, hade det kanske inte varit nödvändigt med någon frihet. Då hade ju allt varit avgjort till vårt bästa av en högre moralisk instans.

Jag förstår precis hur du menar. Detta är väl också anledningen till att auktoritära ideologier alltid hänvisar till kollektiva värden. Ditt sista stycke säger allt.

Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Man kan ha politiska åsikter trots att tillvaron är meningslös, och viljan att vara fri är inte direkt från den korkade ändan av politiska åsikter.

Instämmer helt. Min fråga till Redoxreaktion var dock snarare baserad på hur just han ser på förhållandet mellan dessa båda ställningstaganden. Jag fick ett tydligt svar, som visar att han helt förstod innebörden i mitt inlägg. Jag har tidigare noterat hans konsekventa sätt att resonera kring olika frågor inom politik och filosofi, men inte så här sammanfattande.

Ok, sedan finns det en annan möjlighet man kan hamna i som förnekare av tillvarons meningsfullhet; nihilismen. Det finns heller inget logiskt tvång att som förnekare av tillvarons mening bli libertarian.

Eller vad säger ni?
Citera
2014-07-31, 11:45
Bannlyst
Nej, Schopenhauer var ju t.ex. inte libertarian. Hans politiska åsikter är en rätt egensinnig blandning av extremliberala och reaktionära åsikter, men han var för våldsmonopol, mot demokrati och ännu mer mot anarki, så han var knappast libertarian. Han ansåg att kvinnor aldrig någonsin skulle få vara myndiga, vilket var en rätt reaktionär åsikt redan under hans egen livstid.
Citera
2014-07-31, 11:49
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Är nog många i västvärlden idag (läs ateister) som finner livet meningslöst. Jag har ofta tänkt och känt så (jag är ateist). Jag menar, vi föds, lever och dör. Universum "föddes" och stjärnorna kommer förr eller senare "slockna" och antingen kommer universum att slitas sönder (big crunch) eller bara bli en väldigt stor, kall och död plats (big chill).

Hur som helst, om jag sedan ställer mig frågan: Vad skulle egentligen kunna vara meningsfullt? Skulle det vara för att en gud skulle säga åt mig hur jag ska leva och sedan leva i evighet i paradiset som belöning? Varför skulle det vara mer meningsfullt än hur det ser ut nu? Är det just det att vi och universum kommer dö en dag där skon klämmer? För bortsett från evighetsfrågan så ser jag inte annars hur ett evigt liv i paradiset skulle vara mer meningsfullt än hur vi lever nu. Något säger mig att majoriteten av människorna skulle leva precis som de gör nu fast i paradiset (bortsett från att slava på sina arbetsplatser möjligtvis). Vad är det man kan göra i paradiset som man inte kan göra här?

Om det inte är just döden som stör er, varför måste det vara en gud som ger er en mening (säga åt er hur ni ska leva)? Varför kan inte jag säga åt er vad ni ska ägna ert liv åt? Eller ännu bättre, ni själva kan bestämma vad ni vill ägna resten av era liv åt?

Beskriv hur det mest meningsfulla livet skulle se ut, skulle vara intressanta att höra (läsa). Det enda jag kan komma på är evigheten, då det känns lite meningslöst att allt man lärt sig kommer försvinna efter detta liv, men bortsett från det, står det rätt still. Någon som kan ge ett handtag?
Vad är det för mening i att inbilla sig och/eller tro att livet har någon mening? Är det inte bättre att helt enkelt bara uppskatta tillvaron, utan någon sådan påklistrad idé om en mening?
Citera
2014-07-31, 12:41
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Schopenhauer

Schopenhauer är intressant på många sätt. Jag läste hans Världen som vilja och föreställning för några år sedan. Jag minns att jag i ett annat sammanhang förvånades över de liberala ståndpunkter han tycks ha haft i åtminstone vissa frågor.

Hans idéer påverkade som du vet Nietzsche. Denne filosof har också relevans för tråden, då övermänniskan kan sägas skapa sin egen mening på ett genomgripande sätt. Dessutom diskuteras huruvida Nietzsche även påverkats av en annan filosof, som du garanterat känner till, Max Stirner.

Nu kan det diskuteras om Stirner skall betecknas som libertarian, men vi har en viss koppling här med Schopenhauer. Båda talar om viljan som en fundamental kraft.

Hursomhelst, har vi här tre för tråden intressanta filosofer: Schopenhauer, Stirner och Nietzsche. Det finns en djup koppling mellan subjektets vilja och frågan om tillvarons meningslöshet. De resonerar på olika sätt, men de har mycket gemensamt.

Jämför med Hegel som är något helt annat.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in