2014-07-28, 21:08
Medlem
Jag undrar vilka lagar och bestämmelser som omgärdar kronkalle till andra än mig själv. Har en mindre skuld där som en närstående till mig kollade upp. Denne fick ut info om att det innefattade ett bötesbelopp om ca 14000 kr, men fick ej reda på vad domen gällde. Dock var det ju inte svårare än att begära ut dom från "min" tingsrätt så blev hen medveten om att jag åkt på ett ringa innehav av cannabisharts. Så jävla fånigt, men dödsknarket blev till en stor skandal vid senaste släktmiddagen.

Så får kronkalle verkligen göra så här? Är det bara att ringa dem och begära en spec på vad en viss persons skulder där har sitt ursprung i?

Funderar på att stämma Kronofogden nu, så de måste avskriva allt omedelbums!!
Citera
2014-07-28, 21:16
Medlem
eXtremos avatar
Du får mer än gärna studera OSL.
Citera
2014-07-28, 21:16
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen
Så får kronkalle verkligen göra så här? Är det bara att ringa dem och begära en spec på vad en viss persons skulder där har sitt ursprung i?

Ja.
Citera
2014-07-28, 21:25
Medlem
blofeld88s avatar
Jag vet inte om du känner till det men i Sverige har vi till skillnad från tex Nordkorea något som kallas för offentlighetsprincipen. Dina åtaganden hos KFM dvs dina skulder är offentliga så du har inte en jävla chans att stämma myndigheten. Nästa gång kanske du ska skuldsätta dig i Iran eller Pakistan de har säkert andra regler.
Citera
2014-07-28, 22:10
Medlem
miikoss avatar
Det finns viss sekretess, men begränsad.

Exempelvis så sekretessbeläggs information om att utmätning har pågått. Om man har betalat och inte har haft annan skuld inom två år innan. Inom de två kommande åren efter att informationen har sekretessbelagds så får inga nya skulder registreras, för då hävs sekretessen.

Själva utslagen om betalningsföreläggande blir dock aldrig sekretessbelagd. Lika så med utredningar om betalningsförmåga.

Sekretessen fungerar således endast när någon köper en tjänst utav ett kreditupplysningsbolag (och informationen har gallras i deras register). För kontaktar någon KFM så kommer det att finnas upplysningar om domen/utslaget där.

Det finns endast ett säkert sätt att undvika detta. Genom att betala innan ansökan skickas in till KFM.
Citera
2014-09-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen
Jag undrar vilka lagar och bestämmelser som omgärdar kronkalle till andra än mig själv. Har en mindre skuld där som en närstående till mig kollade upp. Denne fick ut info om att det innefattade ett bötesbelopp om ca 14000 kr, men fick ej reda på vad domen gällde. Dock var det ju inte svårare än att begära ut dom från "min" tingsrätt så blev hen medveten om att jag åkt på ett ringa innehav av cannabisharts. Så jävla fånigt, men dödsknarket blev till en stor skandal vid senaste släktmiddagen.

Funderar på att stämma Kronofogden nu, så de måste avskriva allt omedelbums!!

Det är bara att ringa och fråga, bara man har personnumret, men det är ju inte så svårt att få tag i.
Citera
2014-09-06, 19:56
Medlem
1. Hade du inte knarkat, hade du inte hamnat hos kron kalle.
2. Har du knarkat och betalat dina böter, hade du inte hamnat hos kron kalle.
3. Hade din släkting kollat dig på domar hos tingsrätten hade den fått veta att du var dömd för knarkbrott.

Kanske läge att avsluta pundandet om du funderar på att fortsättningsvis funderar på att umgås med släkten???

Här kan du läsa mer: https://www.kronofogden.se/Skuldupplysning.html
Citera
2014-11-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
1. Hade du inte knarkat, hade du inte hamnat hos kron kalle.
2. Har du knarkat och betalat dina böter, hade du inte hamnat hos kron kalle.
3. Hade din släkting kollat dig på domar hos tingsrätten hade den fått veta att du var dömd för knarkbrott.
Du svarar inte på topic utan moraliserar bara... Dina slutsatser bygger på högst godtyckliga antaganden om ditt och datt. Dessutom förstårdu inte frågan då punkt3 saknar helt relevans.
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Kanske läge att avsluta pundandet om du funderar på att fortsättningsvis funderar på att umgås med släkten???

Här kan du läsa mer: https://www.kronofogden.se/Skuldupplysning.html
Skulle vilja korrigera ditt språkbruk här: Att "punda" har ingen som helst koppling till cannabisprodukter. Att "punda" innebär att man administrerar sina droger, företrädesvis heroin eller amfetamin intravenöst. Din usla ordkunskap är ett tydligt tecken på att du saknar kännedom om det du uttalar dig om. Kryp tillbaka till ditt bittra hål, och sluta smutsa ner trådar med frikyrklig polemik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in