Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Det där låter smart, så pass smart så att stämmer det inte så har du lurat mig

Ovanlig våglängd, då menar du väl någon färg som inte är så vanlig hos reflekterande ytor. Jag tycker det borde funka som du säger då. Visst, diverse ytor kommer säkert i praktiken att reflektera mer eller mindre av de tre färgerna så att svartvitheten sabbas och det börjar framträda distinkta färger men i princip borde det funka.
Ja i sin fysikaliska definition är det väl så man för att det mänskliga ögat (ihop med hjärnan etc.) ska uppleva vitt räcker det med att de tre grundfärgerna röd grön och blå blandas additivt såsom i en TV-skärm, se
http://en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_model och
http://www.ux1.eiu.edu/~cfadd/1160/Ch23RR/Add.html
Det kommer nog inte alls att fungera särskilt bra skulle jag tro. Våglängderna på ljuset måste väljas så att ögats tre olika tappar kan stimuleras lika mycket, annars kommer inget att upplevas som vitt.
Precis som du är inne på kommer olika föremål att reflektera de olika våglängderna olika mycket och sabotera den svartvita effekten. Många färgnyanser skulle dock försvinna och istället bli helt svarta, det mesta skulle se ganska konstigt ut. Men särskilt svartvitt blir det inte.
Det kan till exempel inte bli någon gråskala som på en gammal svartvit TV. Det kräver att alla föremål reflekterar alla våglängder lika mycket. Men gör de det så spelar det å andra sidan ingen roll om ljuset har alla våglängder eller bara tre.
Kort sagt:
Ett grönt löv kan bara vara grönt, eller svart om ingen grön våglängd finns i ljuset.
Ett rött äpple kan bara vara rött, eller svart om ingen röd våglängd finns i ljuset.
Ingen av dem reflekterar blå våglängd så det går inte att få någon av dem att bli vit, eller grå.
Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Hm, nu är jag lite på hal is men jag tror att om en TV visar ett violett föremål på skärmen så är den färgen blandad av grundfärgerna röd och blå. Skulle vi ta en spektralanalys på det ljuset från TV:n så skulle man nog se en röd topp och en blå men ingen "äkta" violett. Det blir lila enbart pga våra ögon och hjärna.
Vi får se om någon hoppar sönder den tunna isen jag befinner mig på med lite tyngre kunskap i optik.
Din spektrumanalys är korrekt och isen håller bra.
En blandning av rött och blått kallas för "Magenta". Violett är ljus med kortare våglängd än blått och återges inte på en vanlig TV med RGB matris. Där är blått den kortaste våglängden som genereras.
/gammal utbildad tjock-TV reparatör.