2014-07-27, 21:38
Medlem
En bekant som tidigare studerat på konstfack berättade att dom en gång experimenterat med att få verkligheten att bli svartvitt. Man hade då, vad hon tror sig komma ihåg fått färger att försvinna med att man är i ett rum som inte tar in något som helst ljus och endast använt lithiumlampor (hon ej säker på lamptyp)

Jag blev ganska intresserad av detta och skulle vilja veta vad det är för typ av lampa och varför den gör att färgerna försvinner.
Citera
2014-07-27, 22:33
Medlem
Det räcker ju med att ha en färg för att allt ska vara skumt och konstigt. Ta en grön lampa så blir det ju helt mysko.
Citera
2014-07-27, 22:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Våglängd på ljus=färg.

Föremål som inte själva lyser får ju sin färg genom att absorbera det mesta av andra våglängder men reflektera mer av ett visst våglängdsområde som då blir föremålets färg. (Undantaget är fosforescerande ytor som kan absorbera ljus av en våglängd och sedan sända ut helt andra våglängder som inte fanns i det ljus som träffade ytan från början, men det är överkurs nu.)

Om vi belyser ett rödgrönt äpple med vitt ljus så innehåller ljuset förutom alla andra färger både rött och grönt ljus. Äpplet absorbera det mesta av t ex det blåa, gula, violetta etc. ljuset medan olika ytor av skalet då reflekterar det gröna och röda ljus som det vita ljuset innehåller. Äpplet syns som rödgrönt. (Jag menar alltså fläckvis rött respektive grönt, inte homogent blandat.)

Om vi har en yta som enbart kan reflektera rött och som fullständigt absorberar allt annat, belyser den med grönt ljus så blir det bara svart.

Nu känner jag inte till litiumlampor och det verkar knappt som att google gör det heller, finns de så lär det vara en form av monokromatiska lampor som alltså sänder ut nästan bara en enda färg. Natriumlampor (finns i mycket trafikbelysning) ger gulrött ljus som också ger dålig färgåtergivning.

Om lampan bara sänder ut en enda färg, låt säga "kallt" blått ljus så finns det inget annat för de belysta föremålen att reflektera, världen kommer att vara olika ljust blå. Då kunde man kanske tro att bara blåa föremål skulle synas och resten blir svart men så är det som jag sa inledningsvis "absorbera det mesta av andra våglängder men reflektera mer av..." det är inte mycket som är absolut här i världen utan även en röd clownnäsa skulle reflektera lite blått ljus med och alltså inte vara kolsvart utan mörkare blå än en vanligtvis blå clownnäsa.

Dock är ordagrant svartvitt omöjligt att åstadkomma eftersom det vita ljuset innehåller en massa färger och alltså ger världen dess rika färgprakt.

En liten komplikation dock fast den rör sig om människans fysiologi och inte fysik: Ögats stavar klarar sig på väldigt svagt ljus men ser inte skillnad på färger, den uppgiften har tapparna som å andra sidan kräver starkare ljus. Detta får till följd att även om man belyser omgivningen med vitt ljus fast det är djävligt svagt, t ex månljus (ingen stor avvikelse i färgsammansättning mot solljus men bara 1/100 000 av ljusstyrkan) så klarar inte de färgseende tapparna av att se utan vi får förlita oss till våra färgblinda stavar-->världen blir svartvit.

Detta kan man testa i ett svinigt mörkt rum genom att visa en röd och sedan en blå bild på mobilens skärm. Man ska inte titta direkt mot skärmen utan låta skärmen lysa upp rummet så det blir förbannat svagt ljus. Jag med mitt fullgoda färgseende kunde inte avgöra vilken färg som displayen sände ut när ljuset belyste rummet väldigt svagt men jag kunde se att det var ljus.
Citera
2014-07-28, 10:42
Medlem
GalFisks avatar
Lågtrycks nattiumlampor ger ljus som i praktiken är monokromt (två gula våglängder mycket nära varann). Allt blir nyanser i orangegult, så nära "svartvitt" man kommer i verkligheten.
Jag har några lysrör från brandposter hemma, deras röda ljus är även det monokromt (men här bildat av ett fosfor).
Citera
2014-07-30, 22:49
Medlem
Borde det inte gå att ta tre rätt ovanliga våglängder var för sig, som tillsammans blir vitt ljus?
Det skulle kunna ge ett ljus som ger svartvitt?
Citera
2014-07-30, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Borde det inte gå att ta tre rätt ovanliga våglängder var för sig, som tillsammans blir vitt ljus?
Vitt ljus innehåller per definition alla våglängder.
Citera
2014-07-31, 00:46
Medlem
Vad innebär egentligen RGB-skalan? Tre grundfärger, ja visst, men alla färgnyanser på färgskalan har väl sina egna våglängder när vi pratar om ljus?

Vad är ens en foton? Ett överflödigt ord för för ordet elektron?
Citera
2014-07-31, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thjmsmvb

Nej, vitt ljus är en blandning av våglängder som uppfattas som färglös. Vad jag vet finns det inget som hindrar att man tar en väldigt snäv blandning? Det skulle om man har tur kunna uppfattas som svartvitt verklighet.
Citera
2014-07-31, 02:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det där låter smart, så pass smart så att stämmer det inte så har du lurat mig Ovanlig våglängd, då menar du väl någon färg som inte är så vanlig hos reflekterande ytor. Jag tycker det borde funka som du säger då. Visst, diverse ytor kommer säkert i praktiken att reflektera mer eller mindre av de tre färgerna så att svartvitheten sabbas och det börjar framträda distinkta färger men i princip borde det funka.

Citat:
Ursprungligen postat av thjmsmvb
Ja i sin fysikaliska definition är det väl så man för att det mänskliga ögat (ihop med hjärnan etc.) ska uppleva vitt räcker det med att de tre grundfärgerna röd grön och blå blandas additivt såsom i en TV-skärm, se http://en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_model och http://www.ux1.eiu.edu/~cfadd/1160/Ch23RR/Add.html

Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Vad innebär egentligen RGB-skalan? Tre grundfärger, ja visst, men alla färgnyanser på färgskalan har väl sina egna våglängder när vi pratar om ljus?

Vad är ens en foton? Ett överflödigt ord för för ordet elektron?
Hm, nu är jag lite på hal is men jag tror att om en TV visar ett violett föremål på skärmen så är den färgen blandad av grundfärgerna röd och blå. Skulle vi ta en spektralanalys på det ljuset från TV:n så skulle man nog se en röd topp och en blå men ingen "äkta" violett. Det blir lila enbart pga våra ögon och hjärna.

Vi får se om någon hoppar sönder den tunna isen jag befinner mig på med lite tyngre kunskap i optik.
Citera
2014-07-31, 04:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det där låter smart, så pass smart så att stämmer det inte så har du lurat mig Ovanlig våglängd, då menar du väl någon färg som inte är så vanlig hos reflekterande ytor. Jag tycker det borde funka som du säger då. Visst, diverse ytor kommer säkert i praktiken att reflektera mer eller mindre av de tre färgerna så att svartvitheten sabbas och det börjar framträda distinkta färger men i princip borde det funka.

Ja i sin fysikaliska definition är det väl så man för att det mänskliga ögat (ihop med hjärnan etc.) ska uppleva vitt räcker det med att de tre grundfärgerna röd grön och blå blandas additivt såsom i en TV-skärm, se http://en.wikipedia.org/wiki/RGB_color_model och http://www.ux1.eiu.edu/~cfadd/1160/Ch23RR/Add.html

Det kommer nog inte alls att fungera särskilt bra skulle jag tro. Våglängderna på ljuset måste väljas så att ögats tre olika tappar kan stimuleras lika mycket, annars kommer inget att upplevas som vitt.

Precis som du är inne på kommer olika föremål att reflektera de olika våglängderna olika mycket och sabotera den svartvita effekten. Många färgnyanser skulle dock försvinna och istället bli helt svarta, det mesta skulle se ganska konstigt ut. Men särskilt svartvitt blir det inte.
Det kan till exempel inte bli någon gråskala som på en gammal svartvit TV. Det kräver att alla föremål reflekterar alla våglängder lika mycket. Men gör de det så spelar det å andra sidan ingen roll om ljuset har alla våglängder eller bara tre.

Kort sagt:
Ett grönt löv kan bara vara grönt, eller svart om ingen grön våglängd finns i ljuset.
Ett rött äpple kan bara vara rött, eller svart om ingen röd våglängd finns i ljuset.
Ingen av dem reflekterar blå våglängd så det går inte att få någon av dem att bli vit, eller grå.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hm, nu är jag lite på hal is men jag tror att om en TV visar ett violett föremål på skärmen så är den färgen blandad av grundfärgerna röd och blå. Skulle vi ta en spektralanalys på det ljuset från TV:n så skulle man nog se en röd topp och en blå men ingen "äkta" violett. Det blir lila enbart pga våra ögon och hjärna.

Vi får se om någon hoppar sönder den tunna isen jag befinner mig på med lite tyngre kunskap i optik.
Din spektrumanalys är korrekt och isen håller bra.

En blandning av rött och blått kallas för "Magenta". Violett är ljus med kortare våglängd än blått och återges inte på en vanlig TV med RGB matris. Där är blått den kortaste våglängden som genereras.

/gammal utbildad tjock-TV reparatör.
Citera
2014-07-31, 11:36
Medlem
Citat:
Nej, vitt ljus är en blandning av våglängder som uppfattas som färglös. Vad jag vet finns det inget som hindrar att man tar en väldigt snäv blandning? Det skulle om man har tur kunna uppfattas som svartvitt verklighet.
Ok då frågade du alltså efter det och inte idealt vitt ljus ursäkta att jag inte kan läsa dina tankar.

Hur som helst, använder man flera vågländer kommer inte bara dessa våglängder att finnas i spektrat utan superpositionsprincipen säger att alla kombinationer kommer existera var för sig också. Det vill säga har du rött, grönt och blått samtidigt får du sju våglängder i spektrat: R, G, B, R+G, R+B, G+B, R+B+G.

Varför inte bara R+B+G? För att det ska hända måste alla tre strålar rent geometriskt överlappa på alla ställen i rummet, med tre lasrar kan få det att hända på en punkt i taget men det är ju inte samma sak.
Citera
2014-07-31, 23:24
Medlem
Ett annat mer realistiskt sätt är att helt enkelt sänka ljusstyrkan tills färgtapparna inte mäktar med mer och synen övergår till mörkerseende. Om jag förstått det rätt måste man dock vänta i 20-30 minuter innan stavarna slår på ordentligt? Sen kan ju inte folk öppna och stänga dörren heller, utan det måste vara väldigt svagt ljus under hela den tiden.

Stavarna verkar inte alls kunna skilja på färger? Fråga är vid vilken mängd ljus tapparna slutar registrera färger?... Och om stavarna fungerar tillfredställande under denna ljusmängd? Månljus är för stark då färger ändå uppfattas svagt.
Senast redigerad av Sius 2014-07-31 kl. 23:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in