2005-08-31, 20:06
Medlem
PlyschKopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Allvarligare är det då när staten tvingar ut folk i avgrunden genom att rycka bort dem från arbete, hus, familj och vänner som oundvikligen distanserar folk från allt vad som har med trygghet att göra. Det stimulerar dessutom en undre värld mycket osäkrare än vad den behövde vara samt stigande priser vilket tvingar ut folk i grov brottslighet orsakandes stor skada bland normalbefolkningen.

Fast nu är det väl i första hand inte den svenska statens fel att missbrukare blir utan jobb, hur mycket man än avskyr sossemaffian (är inte heller särskilt förtjust i den). Utan det är nog ytterst få arbetsgivare som vill anställa människor med drogmissbruk (hade jag nog knappast velat heller), antagligen därför de flesta större företag oftast har några slags rutiner för drogtest av sina anställda.
Citera
2005-08-31, 20:38
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlyschKopf
Fast nu är det väl i första hand inte den svenska statens fel att missbrukare blir utan jobb, hur mycket man än avskyr sossemaffian (är inte heller särskilt förtjust i den). Utan det är nog ytterst få arbetsgivare som vill anställa människor med drogmissbruk (hade jag nog knappast velat heller), antagligen därför de flesta större företag oftast har några slags rutiner för drogtest av sina anställda.

Företagare skall naturligtvis få lov att avskeda folk eller ha drogkontroller. Om den saken har jag inga invändningar. Och staten är lång ifrån ensamt ansvarig för alla de drognyttjare som står utanför arbbetsmarknaden.
Dock tycker jag inte staten få diktera bort folk från sin arbetsplats genom olika bestraffningar samt sätta stämpel. Det är moraliskt fel samt dessutom en meningslös merkostnad.
Citera
2005-09-01, 16:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Einar
Fel av dig i punkt ett. Det blir istället omöjligt att diskutera om man måste utgå från massor av etatism. Utgå från premisser du inte delar. Det går inte att svara på hur hög ska momsen vara på narkotikan? Om invandrare ska få ta del av den socialstiska sjukvården i fritt samhälle och så vidare...

Jag kan hålla med om att man helt kan (och ibland bör) bortse från rådande premisser när man diskuterar på en teoretisk, närmast filosofisk, nivå. Om man däremot avhandlar ett konkret problem med en tänkbar konkret lösning, riskerar man att bara slösa energi genom att diskutera utopiska lösningar som inte är genomförbara inom en överskådlig tid.

Det är skillnad på offentliga platsers vara eller icke vara och droglegalisering som iofs inte är tänkbart i det här landet på länge, men som är mycket aktuellt i andra stater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in