2014-07-26, 22:04
Medlem
Hej

Blev helt paff nr jag loggade in p min internetbank via mobilen och sg att Tele2 skall ha 30 kr fr e-faktura. Det kan ju fan inte stmma? Det r vl pappersfaktura som kostar?

S hr ser fakturan ut

Avgifter fr kund
vrigt-----------------Datum----------Pris
Tillgg fr faktura-----2014-07-15----30:-

Mnadsavgifter
....
....
....

Edit: Jag tog ver abonnemanget nyligen och har sedan dess vad jag minns betalat en pappersfaktura. Jag ordnade e-faktura samtidigt som jag betalade den.

mvh
Senast redigerad av amakiri 2014-07-26 kl. 22:15.
Citera
2014-07-26, 22:25
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amakiri
Hej

Blev helt paff nr jag loggade in p min internetbank via mobilen och sg att Tele2 skall ha 30 kr fr e-faktura. Det kan ju fan inte stmma? Det r vl pappersfaktura som kostar?

S hr ser fakturan ut

Avgifter fr kund

Mnadsavgifter
....
....
....

Edit: Jag tog ver abonnemanget nyligen och har sedan dess vad jag minns betalat en pappersfaktura. Jag ordnade e-faktura samtidigt som jag betalade den.

mvh

Jo det r faktiskt s bedrvligt och jag tror inte ens Tele2 r ensamma om skiten.
Citera
2014-07-26, 22:45
Medlem
sebnies avatar
Oftast numera s r det endast Autogiro med E-postbekrftelse som r helt gratis.

Anledningen r att fretagen fr betala fr distributionen av E-fakturor ocks.

S g ver till Autogiro med E-postbekrftelse. Skulle sjlva "fakturan" fastna i ett spamfilter s gr det inget, eftersom det dras auto med AG nd.

Autogio4ever!
Citera
2014-07-26, 23:20
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Autogio4ever!

Jag har vid flera tillfllen varit med om att kunder ftt fakturor som inte stmt och helt pltsligt blivit av med halva lnen. Visst har de ftt tillbaka sina pengar men aldrig s snabbt som de faktiskt nskat - i samma sekund som de upptckt att de inte kan kpa ngot. Detta upplevde jag p ett stort och knt bolag med lngt ver en miljon kunder.

ven om det fungerar till 99,9 % s skulle jag aldrig ha autogiro p ngot annat n fasta och frutbestmda belopp.

Autogiro r verkligen inte en bra lsning eftersom man inte kan godknna enskilda fakturor.

E-faktura kan inte fastna i spam-filter eftersom de gr till din bank och tminstone min bank skickar info nr jag ftt en faktura. Att f fakturan via e-mail r inte en E-faktura.

Att Tele2 tar ut fakturaavgift p E-faktura r skrp. Portera numret till en vettig operatr nr bindningstiden r ver.
Citera
2014-07-26, 23:22
Medlem
Citat:
Hej

S hr ser fakturan ut

Avgifter fr kund

Mnadsavgifter
....
....
....

mvh
Jag hade ringt och kolla med Tele2 vad som gller. De kan ju ha gjort fel.

"E-faktura
Fr att slippa avgifter fr pappersfaktura kan du anmla dig till e-faktura. Du betalar din faktura i din internetbank, men skillnaden r att den ligger dr redan frn brjan, ifylld och klar att godknna. Du slipper tragglandet med frfallodatum, belopp och evighetslnga OCR-nummer. E-fakturan sparas i sex mnader. All information finns med p din e-faktura - ven samtalsspecifikation om du har det. Vljer du e-faktura, slipper du fakturaavgiften.
"

Str inget om avgift. Ring dem
Citera
2014-07-27, 11:26
Medlem
sebnies avatar
IGotAGoldenTicket: Nej, men nr man vljer autogiro, s kan man hos de flesta fretag vlja mellan att f autogirobekrftelsen via epost, eller p papper.
Tar man den via papper s kostar det pengar.

Tycker autogiro r helt frtrffligt smidigt, man behver inte tnka p om fakturorna blir betalade eller inte, det gr auto. Kr autogiro p 100%.

Sedan att man ska behva godknna fakturorna r rtt dumt. Litar man inte p fretaget s gr inte affrer med det ht d!

Ibland blir det visserligen fel s det dras fr mycket, men sdana fel r ltta att rtta till i efterhand.

Den stora frdelen med autogiro r att nr det strular t andra hllet, tex ifall autogirosystemet krnglar s fakturor inte blir betalda, s fr betalningsmottagaren knnedom om vad som orsakade felet. Dessutom gr man omfrsk 3 ggr om det strular. P s stt behver inte en faktura bli obetald pga bankstopp.
Det vanligaste brukar vara att man fr en vanlig faktura med 30 dagars betalning ifall det blir teknikstrul.

S med andra ord finns det en hel del alternativ:
Vanlig faktura via papper (Kostar oftast pengar)
Vanlig faktura via E-post (Kostar oftast pengar, men inte lika mycket som papper, riskerar dessutom fastna i spamfilter).
E-faktura (kostar en mindre summa ibland).
Autogiro med bekrftelse via papper (Kostar oftast pengar)
Autogiro med bekrftelse via E-post (Alltid gratis!)

Enklaste r d att kra via Autogiro med bekrftelse via E-post.

Sedan det dr med att man inte fr tillbaka pengarna s snabbt vid fel, beror p frdrjningar i banksystemet. Man kan inte reversera en girobetalning utan det man fr gra r att gra en utbetalning via postgirot/bankgirot, till ditt kontonummer, och detta brukar ta allt mellan 1-3 bankdagar att processa. Kommer det d en helg mitt upp i alltihopa s tar det ju lngre tid.
Tlamod!
Senast redigerad av sebnie 2014-07-27 kl. 11:38.
Citera
2014-07-27, 11:44
Medlem
NapaSmiths avatar
Som tidigare nmnts, kontakta dem. Jag hade ingen extra avgift p min e-faktura.
Citera
2014-07-27, 15:42
Medlem
Citat:
Hej

S hr ser fakturan ut

Avgifter fr kund

Mnadsavgifter
....
....
....

mvh

Jag har varit i kontakt med en person jag knner p Tele2 som sger att e-faktura r kostnadsfritt och alltid har varit kostnadsfritt. Du ska allts inte betala ngon avgift.
Citera
2014-07-27, 17:39
Medlem
TripleXLs avatar
Anvnd inte abonnemang.
Abonnemang r fretagets vta drm. Du r lst och rvknullad.

Kontantkort kan du alltid avbryta (genom att inte ladda mer) och p s stt rvknulla fretaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in