2014-07-26, 22:04
Medlem
Hej

Blev helt paff när jag loggade in på min internetbank via mobilen och såg att Tele2 skall ha 30 kr för e-faktura. Det kan ju fan inte stämma? Det är väl pappersfaktura som kostar?

Så här ser fakturan ut

Avgifter för kund
Övrigt-----------------Datum----------Pris
Tillägg för faktura-----2014-07-15----30:-

Månadsavgifter
....
....
....

Edit: Jag tog över abonnemanget nyligen och har sedan dess vad jag minns betalat en pappersfaktura. Jag ordnade e-faktura samtidigt som jag betalade den.

mvh
Senast redigerad av amakiri 2014-07-26 kl. 22:15.
Citera
2014-07-26, 22:25
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amakiri
Hej

Blev helt paff när jag loggade in på min internetbank via mobilen och såg att Tele2 skall ha 30 kr för e-faktura. Det kan ju fan inte stämma? Det är väl pappersfaktura som kostar?

Så här ser fakturan ut

Avgifter för kund

Månadsavgifter
....
....
....

Edit: Jag tog över abonnemanget nyligen och har sedan dess vad jag minns betalat en pappersfaktura. Jag ordnade e-faktura samtidigt som jag betalade den.

mvh

Jo det är faktiskt så bedrövligt och jag tror inte ens Tele2 är ensamma om skiten.
Citera
2014-07-26, 22:45
Medlem
sebnies avatar
Oftast numera så är det endast Autogiro med E-postbekräftelse som är helt gratis.

Anledningen är att företagen får betala för distributionen av E-fakturor också.

Så gå över till Autogiro med E-postbekräftelse. Skulle själva "fakturan" fastna i ett spamfilter så gör det inget, eftersom det dras auto med AG ändå.

Autogio4ever!
Citera
2014-07-26, 23:20
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Autogio4ever!

Jag har vid flera tillfällen varit med om att kunder fått fakturor som inte stämt och helt plötsligt blivit av med halva lönen. Visst har de fått tillbaka sina pengar men aldrig så snabbt som de faktiskt önskat - i samma sekund som de upptäckt att de inte kan köpa något. Detta upplevde jag på ett stort och känt bolag med långt över en miljon kunder.

Även om det fungerar till 99,9 % så skulle jag aldrig ha autogiro på något annat än fasta och förutbestämda belopp.

Autogiro är verkligen inte en bra lösning eftersom man inte kan godkänna enskilda fakturor.

E-faktura kan inte fastna i spam-filter eftersom de går till din bank och åtminstone min bank skickar info när jag fått en faktura. Att få fakturan via e-mail är inte en E-faktura.

Att Tele2 tar ut fakturaavgift på E-faktura är skräp. Portera numret till en vettig operatör när bindningstiden är över.
Citera
2014-07-26, 23:22
Medlem
Citat:
Hej

Så här ser fakturan ut

Avgifter för kund

Månadsavgifter
....
....
....

mvh
Jag hade ringt och kolla med Tele2 vad som gäller. De kan ju ha gjort fel.

"E-faktura
För att slippa avgifter för pappersfaktura kan du anmäla dig till e-faktura. Du betalar din faktura i din internetbank, men skillnaden är att den ligger där redan från början, ifylld och klar att godkänna. Du slipper tragglandet med förfallodatum, belopp och evighetslånga OCR-nummer. E-fakturan sparas i sex månader. All information finns med på din e-faktura - även samtalsspecifikation om du har det. Väljer du e-faktura, slipper du fakturaavgiften.
"

Står inget om avgift. Ring dem
Citera
2014-07-27, 11:26
Medlem
sebnies avatar
IGotAGoldenTicket: Nej, men när man väljer autogiro, så kan man hos de flesta företag välja mellan att få autogirobekräftelsen via epost, eller på papper.
Tar man den via papper så kostar det pengar.

Tycker autogiro är helt förträffligt smidigt, man behöver inte tänka på om fakturorna blir betalade eller inte, det går auto. Kör autogiro på 100%.

Sedan att man ska behöva godkänna fakturorna är rätt dumt. Litar man inte på företaget så gör inte affärer med det öht då!

Ibland blir det visserligen fel så det dras för mycket, men sådana fel är lätta att rätta till i efterhand.

Den stora fördelen med autogiro är att när det strular åt andra hållet, tex ifall autogirosystemet krånglar så fakturor inte blir betalda, så får betalningsmottagaren kännedom om vad som orsakade felet. Dessutom gör man omförsök 3 ggr om det strular. På så sätt behöver inte en faktura bli obetald pga bankstopp.
Det vanligaste brukar vara att man får en vanlig faktura med 30 dagars betalning ifall det blir teknikstrul.

Så med andra ord finns det en hel del alternativ:
Vanlig faktura via papper (Kostar oftast pengar)
Vanlig faktura via E-post (Kostar oftast pengar, men inte lika mycket som papper, riskerar dessutom fastna i spamfilter).
E-faktura (kostar en mindre summa ibland).
Autogiro med bekräftelse via papper (Kostar oftast pengar)
Autogiro med bekräftelse via E-post (Alltid gratis!)

Enklaste är då att köra via Autogiro med bekräftelse via E-post.

Sedan det där med att man inte får tillbaka pengarna så snabbt vid fel, beror på fördröjningar i banksystemet. Man kan inte reversera en girobetalning utan det man får göra är att göra en utbetalning via postgirot/bankgirot, till ditt kontonummer, och detta brukar ta allt mellan 1-3 bankdagar att processa. Kommer det då en helg mitt upp i alltihopa så tar det ju längre tid.
Tålamod!
Senast redigerad av sebnie 2014-07-27 kl. 11:38.
Citera
2014-07-27, 11:44
Medlem
NapaSmiths avatar
Som tidigare nämnts, kontakta dem. Jag hade ingen extra avgift på min e-faktura.
Citera
2014-07-27, 15:42
Medlem
Citat:
Hej

Så här ser fakturan ut

Avgifter för kund

Månadsavgifter
....
....
....

mvh

Jag har varit i kontakt med en person jag känner på Tele2 som säger att e-faktura är kostnadsfritt och alltid har varit kostnadsfritt. Du ska alltså inte betala någon avgift.
Citera
2014-07-27, 17:39
Medlem
TripleXLs avatar
Använd inte abonnemang.
Abonnemang är företagets våta dröm. Du är låst och rövknullad.

Kontantkort kan du alltid avbryta (genom att inte ladda mer) och på så sätt rövknulla företaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in