Citat:
Ursprungligen postat av
Magicshrooms
Nu hade jag nyss en till ataack, ganska så lugn men nu känns det som att hjärtat knappt slår.. Väldigt obehagligt pch vet inte riktigt vad ska jag göra, några tips? :/
När man känner att en attack är på väg kan de vara skönt att i bakhuvudet ha anledningen till varför det blir som det blir.
Oro/ångest startar upp en naturlig skyddsmekanism, på grottmänniskans tid kunde det vara skillnaden på liv och död. Men i dagens samhälle drar vi ingen större nytta av den.
När man oroar sig, medvetet eller omedvetet, så börjar man automatiskt hyperventilera(ja, man kan hyperventilera utan att man märker det, man andas väldigt ytligt), detta är för att förr betydde oron att man behöver göra sig redo för flykt eller för att slåss. Syresättningen ökar och gör att hjärtat pumpar snabbare, det är de som ger oroskänslan i bröstet, det "kittlar" väldigt obehagligt.
Om detta får fortgå kommer du få ett sjujävla blodtryck och en väldans hög syresättning, som är till för att kroppen ska klara av att tex springa fortast möjligt. Men eftersom vi inte behöver springa från våra problem längre, bokstavligt talat, så leder detta för vissa till panikångest.
Hur löser vi dehär enklast då?
Jo, när man känner oron börja krypa i bröstet, ta några djupa andetag och du kommer direkt känna att det släpper. Har det gått så långt att du redan har halvt panikångest, ta en plastpåse(ska inte vara papperspåse som på film) och andas fram och tillbaka i den några gånger(inte så du svimmar). Det får koldioxid nivåerna i blodet att jämnas ut till det normala, för vid panikångest blir det för mycke syre, du kommer märka att de flesta symptomen försvinner av denna lilla kur. För vi behöver inte syret till o springa iväg från våra hjärnspöken.
Många tror dom håller på att dö under en attack, oroa dig inte för det, du kommer överleva. För att bli lite mer säker på hanteringen av det här kan du testa lägga dig på golvet o hyperventilera och du kommer uppleva det som pågår under en panikattack fast under mer kontrollerad form, du har ju bestämt dig för att locka fram symptomen lite lätt på dina villkor.
Har själv aldrig haft panikångest, men har fått lära mig dehär av en god vän som jobbat inom psyk med just ångest patienter, och har även varit med om vänner som haft det, som jag hjälpt hitta lugnet igen. Kommer du bara ihåg att andas så kommer det gå bra, andas lugnt.
Hoppas du få nytta av mitt inlägg, men för att komma åt det underliggande problemet som leder till ångesten kan det nog vara bra om du går och pratar med någon och reder ut det hela.
Simma lungt!