Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-26, 15:37
Medlem
tjena till att börja med jag har dyslexi så ni får ursäkta min skrivning då jag lärde mig skriva och läsa rätt sent i mitt liv!!!!! tänkte kolla om det finns någon mod online som kan pm:a mig tänkte fråga en grej,,,,,

men till saken det är så att jag har en dunkudde och den luktar fan tamig värren blöt hund och vi har tvättat den 2 eller 3 gånger och torktumlat den och även hängt ut den i solen och låtit den vädra ett dygn men inte hjälpt så min fråga är ju om den är förstörd eller om den går att använda för liksom den kudden vi har till lill grabben är rätt kass och vi vill att han kommer lite högre upp när han sover då han låter lite skumt ibland

så därför jag tänkte kolla med er som kan det där med kuddar och tecken om man fortfarande kan använda den fastän den stinker skit....

mvh
Citera
2014-07-26, 15:54
Medlem
Jrpappas avatar
Upplevde samma sak med min dunkudde när jag tvättade den, men den slutade "lukta hund" efter ngr dagar. Så håll ut å vädra ett tag till.
Citera
2014-07-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrpappa
Upplevde samma sak med min dunkudde när jag tvättade den, men den slutade "lukta hund" efter ngr dagar. Så håll ut å vädra ett tag till.

asså så jag ska köra klart den i torktumlarn och sen hänga ut den bara...
okay gött men ska testa:P
Citera
2014-07-26, 16:40
Medlem
La-Perlas avatar
Jag tror det där fenomenet är vanligt då det är fjädrar/dun som suttit på en fågel och självklart är inte dessa djur helt luktfria. När en and blir blöt så luktar den på samma sätt som en hund luktar när den blir blöt även ditt egna hår.

Lukten börjar försvinna efter ett par veckor. I alla fall enligt min erfarenhet. Nu har jag dock slutat använda dunprodukter och köper bara av andra material som naturfibrer eller dylikt. Det är så mycket skönare, luktar inte och håller sig fräschare länge och efter tvätt. Det ligger skönare på kroppen också så investera i ett bra sådant täcke och kuddar.
Citera
2014-07-26, 17:08
Medlem
När man tvättar material som är fyllda med dun ska man väl ha tennisbollar i torktumlaren och tvättmaskinen.

En snabb googling bekräftar det jag hade i bakhuvudet, iallafall om man kan ta familjeliv som en säker källa:
http://www.familjeliv.se/forum/thread/43549852-kan-man-tvatta-en-dunkudde-i-tvattmaskinen
Citera
2014-07-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av La-Perla
Jag tror det där fenomenet är vanligt då det är fjädrar/dun som suttit på en fågel och självklart är inte dessa djur helt luktfria. När en and blir blöt så luktar den på samma sätt som en hund luktar när den blir blöt även ditt egna hår.

Lukten börjar försvinna efter ett par veckor. I alla fall enligt min erfarenhet. Nu har jag dock slutat använda dunprodukter och köper bara av andra material som naturfibrer eller dylikt. Det är så mycket skönare, luktar inte och håller sig fräschare länge och efter tvätt. Det ligger skönare på kroppen också så investera i ett bra sådant täcke och kuddar.

tycker dunkuddar är skonsammare mot min nacke då jag har problem med den sen jag körde av vägen och krocka för ett par årsen med en moppe så fick jag någon wiplesh skada i nacken så dom känns bättre men måste ändå köpa speciella säng grejer om ett par månader då jag är allergisk mot kvalster så det blir ju o lägga undan till hela familjen då jag får svårt att andas,,,men har testat göra så att tork tumla den ska göra det ett par gånger till osså hänga ut den i friska luften och se om lukten försvinner annars ska jag bada den i old spice :P
Citera
2014-07-26, 23:12
Bannlyst
När jag har tvättat och torktumlat jackor eller kuddar med dun så har de alltid luktat lite äckligt efteråt. Lukten försvinner ganska fort.
Citera
2021-03-30, 16:07
Medlem
Snopphanens avatar
Har samma problem, det är första gången jag tvättat min dunkudde. Den luktade ingenting innan. Nu har den fått torktumla i två timmar och jag har sedan hängt den på balkongen, den luktar fortfarande helvetiskt. Ska jag låta den hänga ute över natten?
Finns det något annat material man bör välja hellre, som inte stinker efter tvätt?
Citera
2021-04-07, 13:30
Medlem
Snopphanens avatar
Andra tvätten. Nu luktar den prutt.
Citera
2021-04-12, 20:41
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haesten
När man tvättar material som är fyllda med dun ska man väl ha tennisbollar i torktumlaren och tvättmaskinen.

En snabb googling bekräftar det jag hade i bakhuvudet, iallafall om man kan ta familjeliv som en säker källa:
http://www.familjeliv.se/forum/thread/43549852-kan-man-tvatta-en-dunkudde-i-tvattmaskinen

Helt rätt, min fick torktumla med tennisbollar och nu luktar den helt ok igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in