• 5
  • 6
2025-11-04, 07:40
Medlem
Många i den här tråden som inte har ett dugg koll på vad hon åstadkommit i fotboll. Istället hatar ni henne för att hon flata.
Vi snackar om en tränare som är en enorm förebild för massvis av människor. Hon har tränat fem landslag och tagit OS-guld mer än en gång.

Om ni fler meriter än så så tycker jag att ni kan uttala er. Annars kan ni nog bara låta era små hatiska fingrar vila från tangentbordet och scrolla vidare.
Citera
2025-11-04, 09:10
Medlem
Sundhage har varit en enorm inspirationskälla för svenska fotbollstjejer i många år, det ska ingen ta ifrån henne. Och det är nog den roll som passat henne bäst. Som tränare/ledare är det lite svajigare. Det måste man få tycka utan att bli utpekad som hatare.

VM 07 med Kina gick sisådär. Åren i Brasilien mja. I Schweiz var det bråk men tur med avancemang i hemma-EM trots knackiga resultat. Åren som klubbtränare var väl både vin och vatten. Tiden som svensk förbundskapten gav ett OS-silver där det parkerades buss. I övrigt rätt väntade resultat med lite otur i lottningen i VM15.

Det är tiden i USA där hon nådde dubbla OS-guld och ett VM-silver som sticker ut. Och det enda media nämner. Men där hade hon världens bästa landslag och en uppbackning som inga andra landslag var i närheten av.
Citera
2025-11-04, 13:34
Medlem
Jag såg denna nyhet igår kväll på Reddit(r(womensoccer och r/soccer).
Kollade direkt på SFV (Schweiz Fotbollsförbund) hemsida.
https://www.football.ch/sfv/national...-sundhage.aspx

Hade faktiskt förväntat mig en förlängning utan diskussioner mellan SFV och Pia men nåt har då tydligen hänt mellan EM och nu.

Enl kommentarer på Reddit, så hade hon krävt att hela eller delar av (assisterand FK i första hand) skulle bli heltidsanställda, vilket SFV inte godtog.

Spekulationer om annat är väl upp till var o en men kan vara internt i truppen mellan nån eller några spelare och Pia om diverse saker.
Det är ju vida känt det jäkla liv det blev på sociala medier ang träningsmatchen de förlorade mot P15 med 7-1. För Pia var det inga konstigheter att spela en sån match och av anlednmingen man spelade den. Men konsekvenserna blev ju att SFV måste in o försvara Pia och Pias kommentar till media var bara "Inga kommentarer!". Men det va nog bara en del av det hela.

Jag tycker Pia o hennes stab gjorde ett fantastiskt jobb med truppen och det publikstöd de hade i varje match.

Men som sagt man vet aldrig vad som gurglar där under ytan.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in