Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-25, 17:29
Medlem
Hallå i stugorna!

Min Acer Aspire M5811 gick lite långsamt idag så jag tänkte att jag startar om den så får vi se vad som händer, och vips så går den inte att starta längre...

Jag kommer fram till en text där det står "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Jag är inte så bra på datorer så jag googlade lite på andra datorn och hittade att det hade med att datorn inte kunde hitta rätt hårddisk. Jag har hade en minneskortsläsare ikopplad i datorn när jag startade om den, dock utan minneskort i, så jag tänkte att det var den som ställde till det. drog ur den och startade om datorn utan resultat...

Så nu vänder jag mig till er, finns det någon där ute som kan hjälpa mig med detta? skulle vara guld!
Citera
2014-07-25, 21:03
Medlem
Testa att starta in i BIOS-inställningarna.
Detta gör man genom att trycka på 'Delete' eller kanske 'F12' under uppstart. Är lite olika beronde på vilken tillverkare det är, borde stå nånstans när datorn startar.

Står det "press 'vilken-knapp-det-nu-är' for boot-order" så tryck isåfall på den knappen.

Navigera fram till inställningarna för boot-order och lägg din hårddisk längst upp i listan, spara och starta om.
Citera
2014-07-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwahili
Testa att starta in i BIOS-inställningarna.
Detta gör man genom att trycka på 'Delete' eller kanske 'F12' under uppstart. Är lite olika beronde på vilken tillverkare det är, borde stå nånstans när datorn startar.

Står det "press 'vilken-knapp-det-nu-är' for boot-order" så tryck isåfall på den knappen.

Navigera fram till inställningarna för boot-order och lägg din hårddisk längst upp i listan, spara och starta om.

Okej, när jag startar datorn finns det 2 alternativ, F12 tar mig till "BOOT Menu" och då får jag upp detta:
http://i59.tinypic.com/21o9a2s.jpg
Delete tar mig till "Enter Setup", där ifrån kan jag ta mig till "Advanced BIOD Features" och går jag in på den får jag upp detta:
http://i58.tinypic.com/2rz839s.jpg
Där är ju hårddisken 1a?
Citera
2014-07-25, 22:20
Medlem
Jepp, då verkar det ju vara rätt ordning.

Om du väljer RAID-enheten (WDC-etc etc) i BOOT-menyn, startar datorn inte då så kan det vara så att hårddiskens MBR (Master Boot Record) ha blivit konstigt. Men där slutar mina kunskaper tyvärr.

En klassiker annars är ju att ha en diskett i diskettläsaren men det kanske inte ger denna error, var ju en stund sen man fick det senast

EDIT: en högoddsare kan ju vara att det finns flera alternativ på sidan som visas i bild 2 (alltså inne under 1st Boot Device). Där kanske det finns både (Hard Drive) och den som eg. är din hårddisk. Lite långsökt men vafan, hehe.

EDIT2: Dina bilder heter image2 och image1. Men eftersom att image1 låg sist så kallade jag den för bild 2.
Senast redigerad av Zwahili 2014-07-25 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in