Citat:
Ursprungligen postat av
gitarr-olp
Hej!
Jag vill arbeta som affärsrådgivare/affärskonsult. Dock vill jag inte jobba på bank.
Utan mitt mål är att starta eget och åka runt mellan olika affärer för att hjälpa dem utvecklas, att öka sin vinst, se vart de kan effektivisera osv.
Problemet är att jag inte hittar en utbildning som matchar detta, varken när jag googlar efter det eller läser om olika utbildningar.
Ekonomi matchar ju, men bara till viss del. Det är otroligt viktigt att man får in renodlad företagskunskap. Skall man söka till ekonomi och ta extrakurser i företagande?
Förstår att man till en början får söka sig jobb, men efter kanske så lite som 5-8 år efter det vill jag starta eget.
Så, någon som vet en passande utbildning? Eller kanske rent av en renodlad utbildning för just detta?
Med vänlig hälsning
Det är ju ett brett område och finns många konsultföretag som sysslar med det. Managementkonsulting på fina firmor som McKinsey, Boston Consulting Group och Bain tillhör ett drömjobb för väldigt många. Att få jobb där brukar minst kräva att man läst ekonomi på HHS eller läst civilingenjör på KTH/CTH/LiTH/LTH. Sedan ska ju mycket annat krävas. En bra utbildning som brukar leda till projektledarroller eller just manegementkonsulter är ju civilingenjör i industriell ekonomi. Åter här ska du helst läsa det på KTH/CTH/LiTH/LTH. Utbildningen handlar mycket om ekonomi, management kombinerat med teknik. Man får ett ganska brett perspektiv på en affärsverksamhet.
En annan utbildning som är lite enklare att komma in på men kan fungera nästan lika bra är civilingenjör i maskinteknik (sök på samma universitet som tidigare nämnt). Vad jag förstått det så låter det som att man bygger maskiner men handlar egentligen om att få en väldigt bred teknisk grund för att senare kunna bygga vidare med lite vad man vill, bland annat ämnen som handlar om affärsverksamhet.
Jag personligen ska nu börja läsa ett tekniskt basår på Chalmers och vill senare komma in på någon av dessa två utbildningar. Har man inte betygen, 21.00-22.00 för Indek, 19.00-21.00 för M, eller HP, 1.7-1.8 för Indek, 1.4-1.6 för M) eller saknar behörighet, kan du ta samma väg som jag och läsa ett tekniskt basår. Efter basåret får du en garantiplats på någon av de utbildningar universitet du läste på har. Om Indek blir det alltid konkurrens så då får man prestera väldigt bra under basåret medan man i regel kan komma in på M utan konkurrens. På Chalmers basår krävs 16.00-17.00 i betyg (merit räknas inte med vid sökning till basåret) och ca 1.3 i HP.