Citat:
Ursprungligen postat av
Icemael
"Just den delen" är en ganska stor del. För om deras idéer vad gäller mänskliga beteenden och värderingar är felaktiga har vi plötsligt ett samhälle utan jämlikhet och total lycka, och som är sårbart för krig, revolt, korruption, teknologisk manipulering (nästan allt kommer ju hanteras teknologiskt) och kollaps. Den enda aspekten av visionen som möjligtvis inte påverkas är drömmen om mer effektiv och miljövänlig teknologi.
Det var väldigt länge sedan som jag såg dokumentären, så rätta mig om jag har fel, men menar de inte endast att många av de samhällsproblem som kan härledas ur de rådande strukturerna kommer att försvinna? Om någon hävdat att det inte behövs några lagar så är det med störst sannolikhet en framåtblickande gissning som först blir aktuell efter att x antal generationer levt i detta samhälle.
Projektet bygger på en vetenskaplig grund där allting måste passa in i ett självgående kretslopp. Så lagar, regler samt
restriktioner är modellens fundament. Att de inte skulle vara nödvändiga minns jag inte att någon påstått.