2014-07-25, 23:46
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Vad tror ni om den här: CRC Motor Flush

Innehåller 30-60% nafta.
http://app.ecoonline.no/documents/msds/7337404.pdf

Kan det inte vara bra att köra med nåt sånt i förebyggande syfte innan motorn slammat igen? Min V70 har passerat 20k mil och är än så länge fri från missljud.

Kan nog vara bra om man vill slita mer på motorn och tömma plånboken.
Annars är det nog mest idiotisk.
Vill du tvätta ur motorn, gör två oljebyten i följd med kort intervall.
Citera
2014-07-25, 23:49
Bannlyst
Citat:
Vad tror ni om den här: CRC Motor Flush

Innehåller 30-60% nafta.
http://app.ecoonline.no/documents/msds/7337404.pdf

Kan det inte vara bra att köra med nåt sånt i förebyggande syfte innan motorn slammat igen? Min V70 har passerat 20k mil och är än så länge fri från missljud.
Priset är ju sjysst i alla fall
Citera
2014-07-26, 01:30
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Kan nog vara bra om man vill slita mer på motorn och tömma plånboken.
Annars är det nog mest idiotisk.
Vill du tvätta ur motorn, gör två oljebyten i följd med kort intervall.

Ja kanske det, men oavsett hur bra man sköter oljebytena blir det väl till slut en massa avlagringar och skit kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av EasyRawlins
Priset är ju sjysst i alla fall

Ja om det inte är en häxblandning av vanlig lacknafta och andra vanliga kemikalier.
Citera
2014-07-26, 03:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Hatar-Muslimer
Jag har själv en 9-5 Aero 2009. Det bästa för en 9-5 är Mobil 1 New Life 0W-40 med oljebyte var tusende mil.
Det bästa är att byta olja när det behövs och det kan va både oftare och mer sällan beroende på hur motorn arbetar.
Mycke tungdragning, höghastighetskörning eller många korta körningar ökar behovet av oljebyten, kör du malmö - svappavaara 2ggr i veckan och håller laglig hastighet minskar behovet, värme sliter på oljan.

Citat:
Ja kanske det, men oavsett hur bra man sköter oljebytena blir det väl till slut en massa avlagringar och skit kvar.
För många år sen fick jag tips om att vid oljebyte köra motorn några minuter med hälften motorolja hälften diesel, sades va effektivt på att lösa upp och föra ut skräp men inte nåt jag skulle göra.
När du tagit bort oljepluggen och oljan slutat rinna så finns det fortfarande mycket olja kvar i motorn, allt du blandar ut i oljan kommer också ligga kvar.
Citera
2014-07-26, 04:29
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
För många år sen fick jag tips om att vid oljebyte köra motorn några minuter med hälften motorolja hälften diesel, sades va effektivt på att lösa upp och föra ut skräp men inte nåt jag skulle göra.
Har en ~60 år gammal servicehandbok för motorcyklar, och i den förespråkas att göra ett dubbelt oljebyte. Först tömmer man den gamla oljan och fyller på med en (jämförelsevis) väldigt tunnflytande sköljolja, kör motorn en stund så oljan kommer runt överallt. Sedan tömmer man sköljoljan och fyller på med den nya "riktiga" oljan.
Värt att nämna att detta var länge sedan, med betydligt sämre oljor än idag, motorer som ofta saknade oljefilter, och sannolikt med måttligt effektiva luftfilter också - motorerna fick stå ut med sämre smörjegenskaper, sämre rengörande oljor, inget filter tog bort partiklar som cirkulerade med oljan, och det kom in mycket skit utifrån...

På den tiden gjorde extrasköljningen säkert rätt stor nytta, särskilt för att få bort lösa partiklar som bara sjunkit ner och lagt sig på botten istället för att rinna ut med oljan vid första tömningen, men idag är nog nyttan betydligt mindre - det mesta av det "skräp" sköljningen skulle kunna få ut har sedan länge fastnat i oljefiltret där det inte gör någon skada, och man blir enkelt av med det när man byter filtret.
Citera
2014-07-26, 05:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
På den tiden gjorde extrasköljningen säkert rätt stor nytta, särskilt för att få bort lösa partiklar som bara sjunkit ner och lagt sig på botten istället för att rinna ut med oljan vid första tömningen, men idag är nog nyttan betydligt mindre - det mesta av det "skräp" sköljningen skulle kunna få ut har sedan länge fastnat i oljefiltret där det inte gör någon skada, och man blir enkelt av med det när man byter filtret.
Motorer med oil sludge kan det nog hjälpa i den mån det inte påminner om en gummiliknande substans som måste skrapas bort.

https://www.youtube.com/watch?v=KC-SxrsgEwo
https://www.youtube.com/watch?v=91bWgLg5qdw
Citera
2014-07-26, 11:58
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
När du tagit bort oljepluggen och oljan slutat rinna så finns det fortfarande mycket olja kvar i motorn, allt du blandar ut i oljan kommer också ligga kvar.

Det låter som nåt man kan göra med en B20 men inte en modern bil.
Ja det har jag också tänkte på, det ska ligga olja kvar vid kammarna för att de inte ska gå torrt de första sekunderna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in