2014-07-25, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Hatar-Muslimer
Märke, modell, årsmodell och antal mil?
Det är en 9-5 som är ombyggd, 4000 mil på motorn.
Citera
2014-07-25, 12:29
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EasyRawlins
Det är en 9-5 som är ombyggd, 4000 mil på motorn.
Jag har själv en 9-5 Aero 2009. Det bästa för en 9-5 är Mobil 1 New Life 0W-40 med oljebyte var tusende mil. Skippa alla andra trix med tillsatser osv. Hade det däremot varit en äldre bil... 60-, 70- o början av 80-talare som varit körd på ren mineralolja hade det däremot varit lite annorlunda.
Citera
2014-07-25, 12:35
Bannlyst
Citat:
Jag har själv en 9-5 Aero 2009. Det bästa för en 9-5 är Mobil 1 New Life 0W-40 med oljebyte var tusende mil. Skippa alla andra trix med tillsatser osv. Hade det däremot varit en äldre bil... 60-, 70- o början av 80-talare som varit körd på ren mineralolja hade det däremot varit lite annorlunda.
Ah ok coolt, tack för tipset. Skall kolla efter det.
Citera
2014-07-25, 13:33
Moderator
Citat:
Vad hade varit annorlunda med det om jag får fråga?
Misstänker ju vad svaret kommer att bli, inte bra med helsyntet i gamla bilar jadajadajada... Det fungerar alldeles utmärkt kan jag avslöja. Kan vara lite overkill ibland men aldrig skadligt då moderna oljor överträffar omoderna på alla punkter.
Senast redigerad av Generalknase 2014-07-25 kl. 13:35.
Citera
2014-07-25, 14:38
Medlem
INTPs avatar
Förmodligen syftar han på att mineraloljor tenderar att lämna med koks och klet sittande i motorn, medan syntetoljorna brukar hålla motorerna rätt rena. En motor som gått på mineralolja i 40-50 år skulle antagligen ha mest nytta av en genomgående rengöring, och att i framtiden köras på oljor som är lite bättre än de som rekommenderades av tillverkaren när motorn var ny (inte särskilt svårt med tanke på att man nog knappt kan hitta så "dåliga" oljor idag).

Angående oljetillsatser och mirakelmedel är jag också av avsikten att dom inte behövs och oftast inte gör någon nytta. Den vanliga motoroljan innehåller redan ett stort antal ämnen för att den ska göra sitt jobb på bästa sätt, att blanda i något mer (mirakelmedlen alltså) utan att ta hänsyn till helheten är lite som att gå in i köket när frugan lagar mat, på måfå ta en kryddburk från kryddhyllan, och hälla i innehållet i grytan på spisen. Visst, det kan bli gott om man har en jäkla tur, men mest troligt är att det blir oätligt...
Citera
2014-07-25, 15:01
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Förmodligen syftar han på att mineraloljor tenderar att lämna med koks och klet sittande i motorn, medan syntetoljorna brukar hålla motorerna rätt rena. En motor som gått på mineralolja i 40-50 år skulle antagligen ha mest nytta av en genomgående rengöring, och att i framtiden köras på oljor som är lite bättre än de som rekommenderades av tillverkaren när motorn var ny (inte särskilt svårt med tanke på att man nog knappt kan hitta så "dåliga" oljor idag).

Angående oljetillsatser och mirakelmedel är jag också av avsikten att dom inte behövs och oftast inte gör någon nytta. Den vanliga motoroljan innehåller redan ett stort antal ämnen för att den ska göra sitt jobb på bästa sätt, att blanda i något mer (mirakelmedlen alltså) utan att ta hänsyn till helheten är lite som att gå in i köket när frugan lagar mat, på måfå ta en kryddburk från kryddhyllan, och hälla i innehållet i grytan på spisen. Visst, det kan bli gott om man har en jäkla tur, men mest troligt är att det blir oätligt...
Fast det där är ju bara sant om motorn inte körts på de senaste 40 åren, för minst från början av 70-talet har ju alla oljor, mineral som syntet, innehållit tvättmedel för att hålla motorn ren. De har säkert blivit bättre och bättre, men oavsett vilket är det i det fallet ingen skillnad på mineral- eller syntetolja.
Citera
2014-07-25, 16:22
Medlem
Citat:
Tack för din puckade delning.

Puckad?

Den var bra och väldigt topic.
Citera
2014-07-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det där är ju bara sant om motorn inte körts på de senaste 40 åren, för minst från början av 70-talet har ju alla oljor, mineral som syntet, innehållit tvättmedel för att hålla motorn ren. De har säkert blivit bättre och bättre, men oavsett vilket är det i det fallet ingen skillnad på mineral- eller syntetolja.

Nja, stämmer faktiskt oavsett.

Därför att mineraloljor avger mer sot och annan skit, vilket tyvärr allt för ofta ger avlagringar i motorn för eller senare på div. ställen. Detta fast det helt riktigt finns detergenter dispergenter och annat jox även i mineraloljorna. Så även om man så kört på gynnsammaste sätt för motorn och oljan, och följt bytesintervallerna, så är en motor kört på mineral oavsett hur bra sort, ändå klart skitigare invändigt än om samma motor skulle ha körts på samma sätt och med samma byten men med helsyntet.
Citera
2014-07-25, 21:36
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja, stämmer faktiskt oavsett.

Därför att mineraloljor avger mer sot och annan skit, vilket tyvärr allt för ofta ger avlagringar i motorn för eller senare på div. ställen. Detta fast det helt riktigt finns detergenter dispergenter och annat jox även i mineraloljorna. Så även om man så kört på gynnsammaste sätt för motorn och oljan, och följt bytesintervallerna, så är en motor kört på mineral oavsett hur bra sort, ändå klart skitigare invändigt än om samma motor skulle ha körts på samma sätt och med samma byten men med helsyntet.
Mmjo, kan väl så vara. Men när man byter olja så löser den nya oljan upp skiten lika bra oavsett om det är mineral eller syntet. Vad som händer efter 1500 mil är en annan sak.
De flesta tror att mineraloljor är oförändrade sen 50-talet, det är de ju givetvis inte.
Citera
2014-07-25, 21:57
Medlem
Lillstarks avatar
Vad tror ni om den här: CRC Motor Flush

Innehåller 30-60% nafta.
http://app.ecoonline.no/documents/msds/7337404.pdf

Kan det inte vara bra att köra med nåt sånt i förebyggande syfte innan motorn slammat igen? Min V70 har passerat 20k mil och är än så länge fri från missljud.
Citera
2014-07-25, 22:17
Medlem
Citat:
Finns det nåt mirakel medel för motorn?

Det finns massor av bränsletillsatser på marknaden. Hur bra de fungerar beror väl på motorn. Injection cleaner kan fungera om dina spridare är igensatta.
Citera
2014-07-25, 22:28
Medlem
Lillstarks avatar
Slick 50 är iaf inget att ha, Quaker State som äger varumärket blev dömda för falsk marknadsföring av amerikanska motsvarigheten till Konsumentverket eftersom det inte finns några som helst bevis på att det ger de effekterna som påstås: http://www.ftc.gov/news-events/press-releases/1996/07/quaker-state-ads-slick-50-are-false-and-misleading-ftc-charges
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in