2014-07-27, 10:27
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Du behöver inte nödvändigtvis ta ut fullt lån för att studera. Några saker du kan göra för att få lägre studieskuld är:

-Hitta billig bostad. Även om det krävs en insatssumma så kan det vara värt att köpa förstahandskontrakt. Hyran kan bli förvånansvärt låg.

-Laga storkok och ät inte ute titt som tätt. Att laga mat för 10-20kr portionen är inga problem. Förstår såklart om du vill laga lite godare (dyrare) mat, men att hålla sig undan från utemat hjälper mycket. Ett annat tips är att köpa mat från "budgetmärken" typ Eldorado, Ica basic osv. Kvalitén är oftast helt OK.

-Låna studiematerial eller tanka hem pdf filer. Alternativt köp begagnat (kanske från någon som går året före dig).

-Sup billigt. Lätt att säga men som tumregel är det alltid smartast att förfesta hos någon innan man drar ut på krogen. Då kan man köpa "billig" öl till förfesten och sedan bara ta någon enstaka "dyr" öl (eller vad du nu vill dricka) på krogen.

-Dra ned på nöjen (att ha kul är viktigt så det är inget jag rekommenderar men tar med det ändå)

-Cykla

-Köp billigt internet och abonnemang osv. Oftast räcker det gott och väl med det billigaste (såvida du inte har datorer som ett stort intresse kanske).

Nu skrev du också att det var utan extrajobb, men jag rekommenderar starkt att du söker sommarjobb. Det är både superbra för ekonomin men det är också något de flesta arbetsgivare kollar på när de anställer nyexaminerade. Vad gör de på somrarna, har de något driv?

Om du följer dessa tips så tror jag nog att studieskulderna sjunker rejält (säkert med 25-50%)
och om du har ett välbetalt sommarjobb (eller extrajobbar) så kan du nästan gå plus minus noll. Så bli inte allt för avskräckt! Lycka till

Fast att vara snål för att inte ta fullt studielån är ju bara dumt. Studielånet är så pass fördelaktigt att du alltid bör ta fullt lån. Blir det pengar över investerar du i en räntefond eller sätter det på ett sparkonto. När du studerat klart så har du en buffert ifall du inte får jobb direkt.. eller vill köpa bostad. Det du sparar in på lägre bostadslån motiverar mer än väl de låga räntekostnaderna under din studietid.
Citera
2014-07-27, 14:04
Medlem
Ceyoxs avatar
Jag personligen skulle inte ta lån om jag inte var tvungen, den nyligen sänkta räntan gör det ytterst ofördelaktigt att sätta in på räntekonton. Gällande fonder och aktier så finns det självklart pengar att tjäna där, men efter 3 år kan kursen lika gärna vara i botten som att ha gått upp, att gambla med lånade pengar är inget man ska råda alla att göra (vilket verkar göras här i tråden).

Eftersom att pengarna kommer in månadsvis blir det inte heller lätt att placera rätt då du ena månaden kan vara uppe och stampa på ett ath för att nästa månad sjunka tillbaka, så har du inte redan "totala studielånet" att investera från början/på en gång och inte är insatt i det hela skulle jag inte bemöda mig med det.
Citera
2014-07-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceyox
Jag personligen skulle inte ta lån om jag inte var tvungen, den nyligen sänkta räntan gör det ytterst ofördelaktigt att sätta in på räntekonton.

Det har du rätt i, räntan just nu är generellt sett väldigt låg, men även på räntekonton går det att få gratispengar. Frågan är väl dock om man anser det vara värt besväret.

Citat:
Gällande fonder och aktier så finns det självklart pengar att tjäna där, men efter 3 år kan kursen lika gärna vara i botten som att ha gått upp, att gambla med lånade pengar är inget man ska råda alla att göra (vilket verkar göras här i tråden).

Visst kan kurserna gå både uppåt och nedåt, men är man rädd för nedgångar kan man alltid placera i räntefonder som ger runt 4-5 % per år. Visst kan de också gå ned i värde men inte mycket, och inte över tid.

Citat:
Eftersom att pengarna kommer in månadsvis blir det inte heller lätt att placera rätt då du ena månaden kan vara uppe och stampa på ett ath för att nästa månad sjunka tillbaka, så har du inte redan "totala studielånet" att investera från början/på en gång och inte är insatt i det hela skulle jag inte bemöda mig med det.
Här blev det lite galet. Det är just när man har hela kapitalet som en engångssumma som man kan råka investera i bottnar/toppar. Att fördela köpen över tid är ett jättebra sätt att minska risken att köpa på en topp. Utspritt över tre år kommer han att undvika både toppar och dalar (dalar vill man ju iofs inte undvika).

Den summan man sedan har efter 3 år (cirka 200 000) är en perfekt insats till ett första boende. Om han/hon inte tagit CSN-lån skulle han istället behöva låna dessa 200 000 till betydligt högre ränta som ett topplån.

Folk kommer aldrig någonsin i sitt liv ha möjlighet att låna till så förmånliga villkor som CSN har. Därför ska man utnyttja det till fullo om man har chansen.
Citera
2014-07-27, 16:14
Medlem
Ceyoxs avatar
Citat:
Här blev det lite galet. Det är just när man har hela kapitalet som en engångssumma som man kan råka investera i bottnar/toppar. Att fördela köpen över tid är ett jättebra sätt att minska risken att köpa på en topp. Utspritt över tre år kommer han att undvika både toppar och dalar (dalar vill man ju iofs inte undvika).

Den summan man sedan har efter 3 år (cirka 200 000) är en perfekt insats till ett första boende. Om han/hon inte tagit CSN-lån skulle han istället behöva låna dessa 200 000 till betydligt högre ränta som ett topplån.

Folk kommer aldrig någonsin i sitt liv ha möjlighet att låna till så förmånliga villkor som CSN har. Därför ska man utnyttja det till fullo om man har chansen.

Jo, självklart . Är nog bara min egna negativa inställning till lån i all form som får mig att rata även csn. Är väl medveten om att det knappast går att få fördelaktigare lån (trotts att det inte är avdragsgiltigt), men att ta en 2x förlust om det skulle hända känner jag mig inte så taggad på.
Senast redigerad av Ceyox 2014-07-27 kl. 16:21.
Citera
2014-07-27, 18:50
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Fast att vara snål för att inte ta fullt studielån är ju bara dumt. Studielånet är så pass fördelaktigt att du alltid bör ta fullt lån. Blir det pengar över investerar du i en räntefond eller sätter det på ett sparkonto. När du studerat klart så har du en buffert ifall du inte får jobb direkt.. eller vill köpa bostad. Det du sparar in på lägre bostadslån motiverar mer än väl de låga räntekostnaderna under din studietid.

Om det är bra eller dåligt att ta ut fullt lån går att diskutera. I de perfektaste världar hade det såklart varit lönsamt att ta ut hela lånet och sätta allt på banken och låta dem växa. Men är det verkligen realistiskt?. Förmodligen kommer TS behöva använda sig av större delen av lånet (speciellt om han/hon inte tänkt jobba något). Dessutom är det väldigt vanligt att man använder mer pengar om man har mer tillgodo. Jag vet att jag personligen definitivt hade slösat mer pengar än jag hade tjänat på att ta ut fullt lån, och då ser de flesta mig som väldigt ekonomisk (dock inte snål, utan ironiskt nog generös).

Sen så kan inte jag tolka annat än att TS undrar hur mycket han/hon får räkna med att stå i skuld efter avklarade studier, inte huruvida han/hon ska ta ut fullt lån eller ej. Eftersom TS genast fick flera svar att 5 år realistiskt sett skulle innebära 300k i studieskuld, ville jag påpeka att så behöver absolut inte fallet vara, och sedan motiverade jag varför. Det var hela poängen med mitt inlägg.

Det där med att "om du får lite över så har du ju en buffert" håller jag absolut inte med om. Om jag har 80k på kontot och 220k i skulder så ser jag det som en skuld på 140k. Jag går hellre ut i arbetslöshet med 0kr på kontot och 0kr i skuld än 80k på kontot och 220k i skuld. Jag vet inte hur schysta dina föräldrar är men mina föräldrar skulle absolut ställa upp för mig om jag (mot förmodan) skulle behöva låna pengar ett tag tills jag får jobb.

Tycker du att mina tips för att spara in pengar är dåliga förresten?
Citera
2014-07-27, 19:10
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Om det är bra eller dåligt att ta ut fullt lån går att diskutera. I de perfektaste världar hade det såklart varit lönsamt att ta ut hela lånet och sätta allt på banken och låta dem växa. Men är det verkligen realistiskt?. Förmodligen kommer TS behöva använda sig av större delen av lånet (speciellt om han/hon inte tänkt jobba något). Dessutom är det väldigt vanligt att man använder mer pengar om man har mer tillgodo. Jag vet att jag personligen definitivt hade slösat mer pengar än jag hade tjänat på att ta ut fullt lån, och då ser de flesta mig som väldigt ekonomisk (dock inte snål, utan ironiskt nog generös).

Sen så kan inte jag tolka annat än att TS undrar hur mycket han/hon får räkna med att stå i skuld efter avklarade studier, inte huruvida han/hon ska ta ut fullt lån eller ej. Eftersom TS genast fick flera svar att 5 år realistiskt sett skulle innebära 300k i studieskuld, ville jag påpeka att så behöver absolut inte fallet vara, och sedan motiverade jag varför. Det var hela poängen med mitt inlägg.

Det där med att "om du får lite över så har du ju en buffert" håller jag absolut inte med om. Om jag har 80k på kontot och 220k i skulder så ser jag det som en skuld på 140k. Jag går hellre ut i arbetslöshet med 0kr på kontot och 0kr i skuld än 80k på kontot och 220k i skuld. Jag vet inte hur schysta dina föräldrar är men mina föräldrar skulle absolut ställa upp för mig om jag (mot förmodan) skulle behöva låna pengar ett tag tills jag får jobb.

Tycker du att mina tips för att spara in pengar är dåliga förresten?

Om man är en ekonomiskt person som vet att man kan låta bli att spendera mer än vad som behövs ser jag absolut inget negativt med att ta ut någon tusenlapp eller två utöver det man konsumerar och investera dessa, oavsett hur dyr eller billig börsen är vid tillfället. Dels är räntan på lånet så pass låg att du du knappt kan backa på det över en längre period om du sprider risken och investerar i lågriskprodukter. Själv skulle jag slänga in lejonparten av kapitalet i Avanza Zero eller Superfonden eller någon annan indexfond. Sen får du ett gyllene tillfälle att öva dig i aktiehandel med relativt små belopp vilket alltid är bra för den som vill bli bättre på att investera pengar.
Citera
2014-07-27, 20:27
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Om man är en ekonomiskt person som vet att man kan låta bli att spendera mer än vad som behövs ser jag absolut inget negativt med att ta ut någon tusenlapp eller två utöver det man konsumerar och investera dessa, oavsett hur dyr eller billig börsen är vid tillfället. Dels är räntan på lånet så pass låg att du du knappt kan backa på det över en längre period om du sprider risken och investerar i lågriskprodukter. Själv skulle jag slänga in lejonparten av kapitalet i Avanza Zero eller Superfonden eller någon annan indexfond. Sen får du ett gyllene tillfälle att öva dig i aktiehandel med relativt små belopp vilket alltid är bra för den som vill bli bättre på att investera pengar.

Absolut. Om man är bra på att hålla i pengarna och kan lägga handen på hjärtat och säga att man inte påverkas ett dugg av hur mycket pengar man har på kontot (eller i plånboken) så är det klart att det är lönsamt att låna någon tusenlapp extra och lägga in på banken för att sedan låta dem växa. När förnekade jag det? Däremot skulle jag vilja påstå att den typiske studenten är mycket mer benägen att gå köpa sig den där pizzan (bara som exempel) om han/hon har 200 000 kr på kontot (även om de är lånade) än om han/hon bara har 100 kr. Då är det inte alls omöjligt att man börjar spendera mer än man tjänar på räntan. Hur som helst så förstår jag fortfarande inte hur det här svarar på TS fråga? Är inte själva frågan hur mycket man realistiskt sett kommer att behöva spendera utöver bidraget under 3 respektive 5 år? Då fick TS som sagt snabbt svar (från flera) att 5 år innebär en skuld på 300k. Det är här jag kommer in i bilden och säger att nej, så är inte nödvändigtvis fallet, många (kanske till och med de flesta) studenter spenderar inte så mycket utan går mindre back än så på 5 år (och sedan ger jag tips på hur). Vad är det som är oklart? Eller har jag fel?

Jag är inte insatt i aktier men jag tror precis som med att ta ut fullt studielån, så är det inte alltid ett säkert kort. Därför är det inte heller något av mina tips, då det kan gå lite hur som helst.
Citera
2014-07-27, 21:48
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Fast valet är inte mellan 80k på konto/220k i skulder och 0k/0k, det är snarare mellan 80k/220k och 0k/140k. Det finns absolut en stor risk för att man överspenderar när man har pengar på fickan (så kanske snarare 50k/220), men samtidigt är det bra att ha en viss likviditet då man inte kan be CSN om extra pengar i efterhand. Visst, de flesta föräldrar ställer nog gärna upp om de kan, men det finns ingen garanti för att de kan ställa upp, de kan också ha fått det kärvt pga arbetslöshet, sjukdom, etc.
Citera
2014-07-27, 22:15
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Fast valet är inte mellan 80k på konto/220k i skulder och 0k/0k, det är snarare mellan 80k/220k och 0k/140k. Det finns absolut en stor risk för att man överspenderar när man har pengar på fickan (så kanske snarare 50k/220), men samtidigt är det bra att ha en viss likviditet då man inte kan be CSN om extra pengar i efterhand. Visst, de flesta föräldrar ställer nog gärna upp om de kan, men det finns ingen garanti för att de kan ställa upp, de kan också ha fått det kärvt pga arbetslöshet, sjukdom, etc.

Du har helt rätt, fast det var inte så jag menade, jag jämförde mig (0k/0k) med den typiske studenten (80k/220k) <--- ren gissning. Då lever jag hellre efter min budget, inget på kontot, men inga skulder. Nu tycker ju alla olika men jag skulle känna mig tryggare med 0k/0k än 80k/220k om jag stod arbetslös och utan stöttande föräldrar. Har jag dessutom stöttande föräldrar så tycker jag det är ännu bättre att stå skuldfri. Men det är väl personligt antar jag.
Citera
2014-07-27, 22:31
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Fast att klara sig genom studierna skuldfritt kräver förutsättningar som långt ifrån alla har, exempelvis att föräldrarna bor på orten (så att man slipper betala hyra och kan klara sig enbart på bidragsdelen) eller att man kan få ett extrajobb (vilket kan vara väldigt svårt beroende på ort, tidigare erfarenhet och vad man pluggar). Och för att återvända till det tidigare tankespåret, i det fallet är valet inte mellan 80k/220k och 0k/0k utan snarare mellan 220k/240k och 0k/0k.
Citera
2014-07-27, 22:38
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
text

Hörru, jag sa inte emot dig. Försökte bara lyfta diskussionen för att handla om vad man kan hitta på med den ganska generösa summa man mer eller mindre får av farbror staten. Man behöver inte vara speciellt insatt i aktier för att placera pengar relativt riskfritt. Vill du ta absolut noll risk är det bara att slänga in pengarna på ett sparkonto, tveksamt om den räntan är lönsam gentemot CSNs dock.

Överlag är studietiden en bra period att ta mycket risk i mitt tycke. Du har en trygg tillvaro, förutsatt att du klarar poängen, där du kommer ha en given inkomst under en längre period.
Citera
2014-07-27, 22:48
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Fast att klara sig genom studierna skuldfritt kräver förutsättningar som långt ifrån alla har, exempelvis att föräldrarna bor på orten (så att man slipper betala hyra och kan klara sig enbart på bidragsdelen) eller att man kan få ett extrajobb (vilket kan vara väldigt svårt beroende på ort, tidigare erfarenhet och vad man pluggar). Och för att återvända till det tidigare tankespåret, i det fallet är valet inte mellan 80k/220k och 0k/0k utan snarare mellan 220k/240k och 0k/0k.

Det klarar jag allt. Kommer dessutom flytta till egen lägenhet så inget "bo hemma" fusk
Däremot blev jag just chockad, menar du att den typiske studenten går ut högskolan med ca 220k/240k?
(en skuld på 20k) Jag trodde att snittet låg på runt 150-200k efter 5 års studier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in