Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-23, 16:25
Medlem
Vad är det egentligen som gör att er middag blir något extra? Känner att det jag gjort på sistone är väldigt "grått" och tråkigt. Känns som jag behöver skola om mig i köket och testa massa nya saker. Någon som känner likadant eller har några råd kring det här med matlagning?
Citera
2014-07-23, 16:26
Medlem
Med rätt mängd grillkrydda smakar allt flintastek!
Citera
2014-07-23, 16:34
Medlem
TheGrokes avatar
Jag tycker det är kul att äta mat som är "anpassad" till årstiden. Köp de grönsaker och frukter som är i säsong när du handlar, eller helt enkelt det du tycker ser frächt och inbjudande ut. Jag tror man känner sig mer inspirerad när man lagar med grymma råvaror.

Kör ner lite jordgubbar och melon i salladen nu på sommaren kanske, gör grytor och soppor med fina rotfrukter på hösten, osv.

Kanske lite flummigt tips, men jag tror min poäng helt enkelt är att köpa det som "talar till dig" i affären, och inte bara slänga ner det du brukar köpa. Vet du inte hur man tillagar det, ge det ett google och sedan har du lärt dig något nytt, som du säkert kan använda på andra råvaror också.

Duka fram all mat på bordet och ett par olika alternativ på dricka, så ger det en generös och hemtrevlig känsla.
Citera
2014-07-23, 16:35
Medlem
TheShapes avatar
Kan ju vara en fördel att veta vad det är för rätt(er) som du har i åtanke? Man kryddar ju som välbekant oftast inte grillad kyckling likt glass.

När jag gör grytor (eller steker kött) så brukar min "hemlighet" vara en stänk rött vin. Ger lite tyngd och färg. Sen så är det tillbehören som sätter färger och kontraster, så som grönsaker och ris/pasta/potatis. Man äter med ögat, som det brukar nämnas.
Citera
2014-07-23, 16:36
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olsson2768
Vad är det egentligen som gör att er middag blir något extra? Känner att det jag gjort på sistone är väldigt "grått" och tråkigt. Känns som jag behöver skola om mig i köket och testa massa nya saker. Någon som känner likadant eller har några råd kring det här med matlagning?

För mig är det mer det faktum att jag brukar lyckas producera fram något som är mer eller mindre ätbart. Och att min unge slevar i sig med ett stort leende och tycker i princip allt jag gör i alla fall är ätbart :P
Citera
2014-07-23, 18:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olsson2768
Som med alla färdigheter handlar det om övning, övning och ja just det övning.

Köp ett par riktigt bra kokböcker från kök du gillar som:
The Classic Italian Cookbook - Marcella Hazan
Det goda franska köket vol1 och 2- Julia Child
The Frensh Menu Cookbook - Richard Olney

Du kan kolla in The Guardians top 50 lista på kokböcker.
Jag hade 2 av 3 böcker på top 10 så uppenbart är den ok
http://www.theguardian.com/lifeandst...best-cookbooks
Läs, läs och läs.

Sedan börjar du lära dig såser.
Riktigt goda såser kan rädda jäkligt mycket misslyckad mat.

Lär dig topp och bottenredda såser.
Emulsionssåser som Bearnaise, hollandaise och beurre blanc
Vinsåser
Tomatsås

Sedan testar du på soppor.
Osv, osv.

Men framför allt ät och laga mycket olika mat och kolla in hur de olika smakerna funkar.
Skall du t ex göra löksoppa så köp ett kilo extra lök och testa rosta lök, baka lök/vitlök.
Har du inte ätit bakad lök så är det ju svårt att pigga upp andra rätter med det.
Liksom inget man direkt kommer på själv.
Senast redigerad av MeanME 2014-07-23 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in