• 1
  • 2
2014-07-23, 17:12
Medlem
goran744s avatar
Du kanske inte får några svar för att du egentligen inte vill ha några svar.
Du kanske har ett stort ego. Och aldrig tycks vara nöjd med någon annans svar.
Jag tycker det ser ut att vara så. Att du egentligen vill säga: Titta vad klok jag är.
Känns så för mig i alla fall.
Citera
2014-07-23, 18:00
Medlem
plastgubbens avatar
Om man kollar på pewdiepies video, samt läser 1984 och Brave New World och begrundar den bild som red ice målar upp av Skandinavien, och som grädde på moset inkluderar egen erfarenhet av depression och gärna andra psykiska åkommor, samt erfarenhet av depressionens motsats och altruism etc., och gärna erfarenhet av meditation, fasta och psykedeliska droger, DÅ kanske man får ett hum om vad jag vill åt med denna tråd. För den som inte gjort något av ovanstående så kan jag bara rekommendera det, inklusive att vara deprimerad och ha psykiska besvär, hur man nu skaffar sig det... Gör allt ovan och återkom sedan så vi kan diskutera detta. Ni kommer få se något mycket intressant. Jag känner att jag är något på spåren här, men kan inte sätta fingret på vad det är. Pewdiepies video, crony capitalism/fascism, depression, egoism, jude, evolution, meditation; det finns något där, jag känner det, något som sammanbinder allt detta på ett metafysiskt plan.
Citera
2014-07-24, 21:04
Medlem
dokoalseleds avatar
En möjlighet är att det som tycks vara karaktäristiskt för juden, om det stämmer, är en följd av synd; och att sinnena blir avtrubbade. Depression kan på ett sätt ses som en slags avtrubbning av sinnena. Å andra sidan påminner det som sagts om meditation.

Från en bok om judendomen:

Citat:
but he grappled on the way with a stranger, often taken to be an angel, after which he was called Israel – someone who struggles with God and men, and beats them.

Kanske är det så att vad det hela handlar om är att förkasta/distansera sig från Demiurgen och dennes skapelse.

Jag tror att en jude och en gnostisk initiat är samma sak.

Citat:
Gnosticism (from Ancient Greek: γνωστικός gnostikos, "learned", from γνῶσις gnōsis, knowledge) describes a collection of ancient religions whose adherents shunned the material world created by the demiurge and embraced the spiritual world.[1] Gnostic ideas influenced many ancient religions[2] that teach that gnosis (variously interpreted as knowledge, enlightenment, salvation, emancipation or 'oneness with God') may be reached by practicing philanthropy to the point of personal poverty, sexual abstinence (as far as possible for hearers, completely for initiates) and diligently searching for wisdom by helping others.[3] However, practices varied among those who were Gnostic.

In Gnosticism, the world of the demiurge is represented by the lower world, which is associated with matter, flesh, time and more particularly an imperfect, ephemeral world. The world of God is represented by the upper world, and is associated with the soul and perfection. The world of God is eternal and not part of the physical. It is impalpable, and time doesn't exist there. To rise to God, the Gnostic must reach the knowledge, which mixes philosophy, metaphysics, curiosity, culture, knowledge, and the secrets of history and the universe.[4][5]

Judar verkar dela gnostikers syn att den sanne guden, Gud, inte är det som förefaller vara Gud för oss här i det materiella, utan i princip det som förefaller vara Satan. Uppochned-vända världen. Eller att det som syns här är Satan medan Gud är osynlig. Lite osäker. Men jag tycker i alla fall att judar och gnostiker verkar ha så mycket gemensamt att de verkar vara samma sak, eller snarare judar och gnostiska initiater.

Sen är det kanske så att den som syndar drar på sig Guds straff, vilket kanske är detsamma som Satan/Lucifer/ondska vilket kanske är detsamma som upplysning. Dvs. att man kanske genom vissa former av synd i själva verket vandrar på upplysningens väg. Kanske syndar man mot en falsk gud som man trott var Gud, Demiurgen, och i och med att man gör det så belönas man av den sanne guden, den högste guden, Gud.

Från Tomasevangeliet, en gnostisk skrift:

Citat:
Jesus said, "Whoever does not hate father and mother cannot be my disciple, and whoever does not hate brothers and sisters, and carry the cross as I do, will not be worthy of me."
Senast redigerad av dokoalseled 2014-07-24 kl. 21:10.
Citera
2014-07-24, 22:17
Medlem
dokoalseleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
En möjlighet är att det som tycks vara karaktäristiskt för juden, om det stämmer, är en följd av synd; och att sinnena blir avtrubbade. Depression kan på ett sätt ses som en slags avtrubbning av sinnena.
Vilket jävla sammanträffande. Precis efter jag skriver på ett forum om sinnenas avtrubbning så läser jag på ett yoghurtpaket som jag dricker ur och så står där om luktsinnets avtrubbning med åldern. Flera såna här skumma sammanträffanden har skett den senaste tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in