Citat:
Ursprungligen postat av
NewDeer
Kollar första säsongen och blir så jävla förbannad. Jag kan stå ut med att det är överdrivet och inte trovärdigt att man kan rymma från ett fängelse på det sättet, men det är en kul och spännande story. MEN - mitt under en chans att driva vidare deras tillfälle att fly, så skiter Michael i det för att rädda en kvinnlig doktor. En tjej han inte känner och har träffat högst 5 gånger. Vad faan... Vill manusförfattarna att vi ska tro att män är så jävla dumma i huvudet? "Åh, lite fitta - jag skiter i allt jag planerat i typ 5 år"

Ursäkta svar flertal år senare.
Jag tolkar den biten annorlunda. Att det inte handlade om sex eller någon förälskelse/kärlek just då, eller att det åtminstone inte var det viktigaste. Flykten och att rädda Lincoln var alltid syftet.
Att låtsas ha diabetes typ 1 och få tillgång till sjukstugan var en viktig del av flyktplanen. I första hand tänkte han försöka fly genom ett kort (hans fru Nika fick smuggla in ett falskt kreditkort som skulle göras om), och det skulle öppna dörren till sjukstugan så att de kunde försvinna via fönstret senare. Att charma läkaren var en del av reservplanen, att hon kunde lämna dörren olåst vid behov.
Jag tror att Michael hjälpte henne under ett upplopp, för att eventuellt kunna få hennes hjälp senare. Inte för att få sex. Sucre och Abruzzi kunde ta vägen via hålet i cellen, för att jobba på en vägg som skulle användas under flykten. Så det löste sig, Michael hade inte behövt jobba på det istället för att hjälpa Sara. Han behövde inte välja.