2014-07-22, 13:39
  #1
Medlem
Kalsongpattes avatar
Tja!

Söker lite skvaller om Plusgirot och Nordea. Min teori är att Plusgirot är påväg att avvecklas. Jag grundar detta på bl.a. att Migrationsverket har avslutat alla sina PG-konton. Vi vet sedan tidigare att de stora konkurrerande bankerna vill få bort plusgirot och endast köra med bankgirot.

Varför skulle en myndighet, Migrationsverket, stänga sina PG-konton utan någon som helst anledning? Ligger Nordea pyrt till nu när de fyra storbankerna ligger under granskning? Det är känt att en av storbankerna ligger risigt till hos FI och som vi tidigare vet har Nordea fått en fet böter av FI för något år sedan. Nordeas sätt att säga upp avtal med företagskunder och bete sig allmänt konstigt gällande nya avtal får mig att fundera om det är Nordea som ligger risigt till.

Är det någon som vet om Plusgirot sjunger på sista refrängen eller om Nordea gör det?
Citera
2014-07-22, 16:56
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Fler och fler gick över till BG för några år sen, minns i skrivande stund inte anledningen. Man kunde girera pengar från sitt PG till sitt (och andras) bankkonto i t ex Swedbank. Man hade också automatiska överföringar mellan PG och bankkonto i Swedbank. Detta försvann (eller försämrades) när Nordea köpte PGt i o m att Nordea (och därmed PGt) är en konkurrerande bank.

Personligen tycker jag att PGt är överlägset Swedbanks betaltjänstet. Dels vad det gäller dokumentation/historik och dels vad det gäller betalningsbevakning. Tyvärr tar dock PGt betalt för betalningar till BG-konton.
Citera
2014-07-22, 17:33
  #3
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Personligen tycker jag att PGt är överlägset Swedbanks betaltjänstet. Dels vad det gäller dokumentation/historik och dels vad det gäller betalningsbevakning. Tyvärr tar dock PGt betalt för betalningar till BG-konton.

Jag har ePplusGiro och det kostar inget att girera till BG.

Väldans synd att alla banker utom Nordea förstås, motarbetar PG. Många företag samt t ex även skatteverket har slutat med PG.

Mitt ePlusGiro kostar 144 kr/år. Bankgiro kostar betydligt mer.
Citera
2014-07-23, 10:23
  #4
Medlem
Kalsongpattes avatar
Jag har även fått reda på att Skatteverket slutat med Plusgiro. De har tagit bort alla sina plusgirokonton. Finns det fler stora företag/myndigheter som slutat med plusgiro?

Någon som vet varför?
Citera
2014-07-23, 10:44
  #5
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongpatte
Jag har även fått reda på att Skatteverket slutat med Plusgiro. De har tagit bort alla sina plusgirokonton. Finns det fler stora företag/myndigheter som slutat med plusgiro?

Någon som vet varför?

Svenska spel. De är giriga.

Överlag finns det ingenting med BG som inte är skit för den lilla kunden, de borde vara bankernas skyldigheter att förmedla in- och utsättningar kvickt och inte behålla alla pengamedel i 2-3 arbetsdagar för att erbjuda företagen 'deals'.
Citera
2014-07-23, 15:20
  #6
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongpatte
Jag har även fått reda på att Skatteverket slutat med Plusgiro. De har tagit bort alla sina plusgirokonton. Finns det fler stora företag/myndigheter som slutat med plusgiro?

Någon som vet varför?

Myndigheter handlar upp banktjänster, däribland girobetalningar.
Man väljer helt enkelt den bank som ger myndigheten de bästa villkoren i upphandlingen.
Citera
2015-01-07, 22:15
  #7
Medlem
Nu finns det information på Plusgirots hemsida som säger att flera av deras tjänster håller på att avvecklas. Det förvånar mig inte om Nordea redan under detta år går ut och meddelar att Plusgirot försvinner helt och hållet inom högst 2 års tid.
Citera
2015-01-07, 22:20
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allaboard70
Nu finns det information på Plusgirots hemsida som säger att flera av deras tjänster håller på att avvecklas. Det förvånar mig inte om Nordea redan under detta år går ut och meddelar att Plusgirot försvinner helt och hållet inom högst 2 års tid.

Eftersom jag har haft ett postgirokonto så fick jag för några år sedan information om att postgirot skulle avvecklas eftersom nordea inte ville köra två olika system för samma tjänster. Minns inte exakt när avvecklingen skulle vara slutförd men det var gissningsvis fem år och det är ca 3-4 år sen jag fick det brevet.
Citera
2015-01-08, 15:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom jag har haft ett postgirokonto så fick jag för några år sedan information om att postgirot skulle avvecklas eftersom nordea inte ville köra två olika system för samma tjänster. Minns inte exakt när avvecklingen skulle vara slutförd men det var gissningsvis fem år och det är ca 3-4 år sen jag fick det brevet.

Det understryker att en nedläggning är nära förestående.

Jag tycker att det är synd, eftersom jag trivs väldigt bra med tjänsterna som Plusgirot erbjuder. Dessutom till ett rimligt pris. Enligt min mening borde staten behållit Postgirot / Plusgirot i stället för att sälja det till en storbank. Även Svensk Kassaservice borde ha fått vara kvar några år till. Jag träffar fortfarande människor som har behov av de tjänster som Svensk kassaservice erbjöd.
Citera
2015-02-28, 14:34
  #10
Medlem
Kalsongpattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allaboard70
Nu finns det information på Plusgirots hemsida som säger att flera av deras tjänster håller på att avvecklas. Det förvånar mig inte om Nordea redan under detta år går ut och meddelar att Plusgirot försvinner helt och hållet inom högst 2 års tid.

Jag sökte på Plusgirots hemsida men hittade ingen sån info. Jag kanske sökte lite slarvigt. Var hittade du den informationen?
Citera
2015-02-28, 15:19
  #11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Jag har ePplusGiro och det kostar inget att girera till BG.

Väldans synd att alla banker utom Nordea förstås, motarbetar PG. Många företag samt t ex även skatteverket har slutat med PG.

Mitt ePlusGiro kostar 144 kr/år. Bankgiro kostar betydligt mer.
Varför skulle de andra bankerna göda en konkurrent?
Citera
2015-07-31, 13:09
  #12
Medlem
grattis rätt gissat

Postgirot upphör delvis med privat postgiro blir erbjudna personkonto
Föreningar/Företag får behålla pg-kontot mot dubbel kostnad 450 kr/år höjs till 850 kr/år

Kul när man är kassör för en liten ideell förening som knappt går runt innan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in