2014-07-22, 12:19
Medlem
Hej alla vänner,
Jag vet inte om jag har delat denna i rätt kategori men flytta gärna.

Jag behöver hjälp med att få en överblick krig kostnader för min bostad. Jag har försök googla men får inte en konkret bild så jag tänkte fråga er vad ni tror.

Jag kommer flytta in i en 85kvm, dvs en 3:a
Kostnaderna nedan är räknade per månad

Avgift: 4800kr
Ränta: 4000kr(räknat på lånebelopp och dagens ränta)
Amortering: 2000kr (enligt bank)
Hemförsäkring: 200kr
Vatten: 300kr
EL: 500kr
Bredband: 400kr (100/10)
Telefon: 345kr
Gymkort: 395kr
Husbuffert: 500kr
----------------------------
Bensin: 2500kr
Avbetalning: 2000kr
Bilförsäkering: 500kr
Bilbuffert: 500kr
-----------------------------
Mat: 4000kr

Hur ser de ut för er med liknande bostad?
Citera
2014-07-22, 12:44
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladiesman12
Hej alla vänner,
Jag vet inte om jag har delat denna i rätt kategori men flytta gärna.

Jag behöver hjälp med att få en överblick krig kostnader för min bostad. Jag har försök googla men får inte en konkret bild så jag tänkte fråga er vad ni tror.

Jag kommer flytta in i en 85kvm, dvs en 3:a
Kostnaderna nedan är räknade per månad

Avgift: 4800kr
Ränta: 4000kr(räknat på lånebelopp och dagens ränta)
Amortering: 2000kr (enligt bank)
Hemförsäkring: 200kr
Vatten: 300kr
EL: 500kr
Bredband: 400kr (100/10)
Telefon: 345kr
Gymkort: 395kr
Husbuffert: 500kr
----------------------------
Bensin: 2500kr
Avbetalning: 2000kr
Bilförsäkering: 500kr
Bilbuffert: 500kr
-----------------------------
Mat: 4000kr

Hur ser de ut för er med liknande bostad?

Har du räknat bort ränteavdraget?

Det är också alltid bra att kolla hur mycket av bostadsrättsföreningens skuld som faller på dig.
Citera
2014-07-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Har du räknat bort ränteavdraget?

Det är också alltid bra att kolla hur mycket av bostadsrättsföreningens skuld som faller på dig.

Jo men räntan får man på deklarationen?
De är en ny förening så hur ser man sånt
Citera
2014-07-22, 14:26
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladiesman12
Jo men räntan får man på deklarationen?
De är en ny förening så hur ser man sånt

Jo, men ränteavdrag är ju ändå något som minskar din boendekostnad.

Det måste stå i föreningens ekonomiska plan. Ganska bra att veta hur mycket skuld man tagit på sig. Det påverkar dock inte sin boendekostnad på kort sikt. Men du ska nog räkna med att avgiften kan dra iväg i framtiden.
Citera
2014-07-22, 18:20
Medlem
eskimås avatar
Bostad, hem och trädgård --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2014-07-22, 19:39
Medlem
HarryManbacks avatar
Inte samma yta och storlek men kanske ger ett hum.

Etta c:a 40 kvm

Fasta utgifter:

Lån, 2 st botten + topp, ränta och amorteringsfritt på ena, ränta + amortering på andra: Tot c:a 1000
Avgift: 3000
Csn 1000
Pensionssparande 1000
Slkort 790
Mobil 500
Hemförsäkring 300
El 300
Akassa 100
Bredband; ingår i hyran

Tot c:a 8000

Rörliga utgifter varierar rätt kraftigt vet inte ens vad jag lägger på mat osv. Festar dock sällan så där sparas det in en del.
Citera
2014-07-22, 22:59
Medlem
Eftersom du är ansvarig för reparationer av din bostadsrättslägenhet så bör du lägga undan minst en tusenlapp per månad till underhåll.

I din månadsavgift (hyra) så lägger föreningen undan en del pengar till en underhållsfond som du kan nyttja när spisen går sönder eller tapeterna behöver bytas. Men du bör förstärka den ekonomiska tryggheten med att sätta undan en extra tusenlapp på ett separat sparkonto för att klara reparationerna. Det kostar många, många tusenlappar när kök och badrum behöver fixas.
Citera
2014-07-23, 00:24
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Eftersom du är ansvarig för reparationer av din bostadsrättslägenhet så bör du lägga undan minst en tusenlapp per månad till underhåll.

I din månadsavgift (hyra) så lägger föreningen undan en del pengar till en underhållsfond som du kan nyttja när spisen går sönder eller tapeterna behöver bytas. Men du bör förstärka den ekonomiska tryggheten med att sätta undan en extra tusenlapp på ett separat sparkonto för att klara reparationerna. Det kostar många, många tusenlappar när kök och badrum behöver fixas.

Varför skulle underhållsfonden utnyttjas när något en medlem ansvarar för ska ersättas?
Citera
2014-07-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Varför skulle underhållsfonden utnyttjas när något en medlem ansvarar för ska ersättas?

I vissa föreningar finns det en särskild reparationsfond knuten till varje lägenhet. Kallas reparationsfond, inre underhållsfond, eller bara inre fond.
Det är framför allt i lite äldre Hsb-föreningar som detta förekommer. Varje år sätts det då in en viss summa på detta reparationskonto, det brukar röra sig om 1-2% av månadsavgiften. När året har gått har kontot alltså fyllts på med några hundra kronor, eller kanske en tusenlapp om det är en större lägenhet. Dessa pengar får bostadsrättshavaren plocka ut när han eller hon renoverar sin lägenhet, byter kylskåp, eller liknande. Föreningarna kan ha lite olika policy för hur uttagen av dessa pengar sker, men avsikten är att de ska användas till lägenhetens underhåll.

http://www.borattupplysning.se/wp_br...ond-inre-fond/

http://www.blinfo.se/inre-fond-bostadsratt-20120816

Saknas en reparationsfond så är det extra viktigt att man själv gör avsättningar med någon tusenlapp per månad för reparationer. Har man en underhållsfond knuten till lägenheten så kanske man kan avsätta en lite mindre summa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in