Att bara blötlägga torkade kikärtor gör dom inte direkt mjuka, men det ska de inte vara heller om man ska göra falafel. Det är ju därför man inte ska använda sig av kikärtor i burk.
De behöver inte vara mjuka, de går sönder ändå när du kör dem i matberedare, mixar med stavmixer, mortlar dem eller hur du nu än väljer att göra för att få dem i småbitar. Men du måste ha sönder kikärtorna ordentligt, det funkar inte direkt bra att bara "mosa ihop" dem lite lätt med de övriga ingredienserna...
Där nämns inget om att ärterna ska kokas efter att de legat i blöt. Måste man använda en matberedare? Då jag bor i studentkorridor har jag ingen sådan. Efter 24h blötläggning gick de knappt att mosa med våld..
Där nämns inget om att ärterna ska kokas efter att de legat i blöt. Måste man använda en matberedare? Då jag bor i studentkorridor har jag ingen sådan. Efter 24h blötläggning gick de knappt att mosa med våld..
Vet inte vad de tänker på men här har du tex två utmärkta recept där det påbjuds.
Det blir bättre konsistens om du inte kokar dom och använder matberedare/stavmixer, men om du absolut inte har tillgång till det så koka dom tills dom blir mjuka och mosa dom.
Har jag fått tag på några konstiga kikärter eller missar jag något? Folk skriver att det ska räcka med 12 timmar..
Tackar så mycket för svar!
Mvh,
Preppmode
Självklart måste du koka dem. Du lägger dem i blöt i 12h, häller av vattnet, fyller på med nytt kallt vatten. Salta lätt och släng i en vitlöksklyfta och lite timjan. Koka i ca 1h. Därefter lämpligast att mixa med stavmixer.
Självklart måste du koka dem. Du lägger dem i blöt i 12h, häller av vattnet, fyller på med nytt kallt vatten. Salta lätt och släng i en vitlöksklyfta och lite timjan. Koka i ca 1h. Därefter lämpligast att mixa med stavmixer.
Du behöver inte alls koka dom.
Om du inte kokar dom så behöver du inget ströbröd, mjöl eller liknande för att hålla ihop bollarna när du friterar dom.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!